Jak reklamovat zboží z e-shopu? Vše nafoťte a zahajte reklamaci co nejdřív

Znepokojená žena telefonuje nad rozbalenou zásilkou fizkes / Shutterstock.com

Doprava zásilek tvoří nepostradatelnou součást internetového nakupování. Doručovací služby však mnohdy se zásilkami nejednají s patřičnou opatrností, a proto může snadno dojít k poškození zásilky. Pokud takovou zásilku obdržíte, nečekejte ani minutu a zahajte reklamaci. Za škodu přitom neodpovídá dopravce, ale e-shop, který vám zásilku poslal.

Přečtěte si také

Klasický, bezlepkový nebo veganský? Guláše, na kterých si pochutná celá rodina
Klasický, bezlepkový nebo veganský? Guláše, na kterých si pochutná celá rodina

Odpovědnost za škodu na zboží

Od chvíle, kdy e-shop zaplacené zboží odešle na vaši adresu, až do okamžiku, kdy jej převezmete, za toto zboží ručí. To znamená, že jakékoli případné poškození způsobené během přepravy jde na jeho účet, i kdyby jej způsobil přepravce.

Váš podpis prohlášení o nepoškozenosti balíku přitom svědčí pouze o stavu obalu, nikoli výrobku uvnitř. Právo nahlásit škodu máte proto ještě ve chvíli, kdy balíček rozbalíte. Pokud je však balíček zjevně poškozený už při pohledu zvenčí, rozhodně jej odmítněte převzít a zahajte reklamaci.

Kurýr předává poškozenou zásilku Motortion Films / Shutterstock.com

Jak postupovat při reklamaci?

Jakmile rozbalíte balík a zjistíte, že je zboží poškozené, vše nafoťte a ihned informujte obchodníka. „O poškození byste měli dopravce informovat a reklamaci u prodejce podat co nejdříve, aby ten případně mohl požadovat náhradu škody po dopravci,“ uvedla ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová. Dodala také, že otálení by mohlo vést k neuznání reklamace, protože byste tak prodejci znemožnili včas podat reklamaci u dopravce.

Nakupujte bez starostí v obchodních řetězcích

Jak postupovat u vlastní dopravy zboží?

Pozor také na situace, kdy jste si dopravu zajistili sami, v takovém případě nemáte na reklamaci nárok. Reklamovat zboží u prodejce z důvodu jeho poškození nebo kvůli tomu odstoupit od smlouvy nelze, pokud jste si dopravu zajistili sami, nezávisle na prodávajícím. V takovém případě totiž prodejce za zboží odpovídá pouze do okamžiku předání k dopravě. A reklamaci vadného dodání je tak třeba řešit s dopravcem, stejně jako když sami posíláte zásilku,“ vysvětluje Hekšová.

Křehké věci balte důkladně

Pokud jste majitel e-shopu, nejlépe uděláte, když případnému poškození zboží předejdete. Abyste zboží co nejvíce ochránili, důkladně jej zabalte, zvláště, jde-li o vysoce křehký materiál, jako je třeba sklo nebo porcelán.

V případě, že zásilka obsahuje více kusů zboží, všechny zabalte zvlášť, obalte klidně i několika vrstvami bublinkové fólie a upevněte v balení tak, aby se nic nemohlo volně pohybovat. Volný prostor lze jednoduše vycpat fixačním materiálem.

Dva kurýři si předávají zásilku Drazen Zigic / Shutterstock.com

Reklamaci u dopravce řešte okamžitě

Ve chvíli, kdy vám zákazník nahlásí poškozené zboží, máte zpravidla jen pouhých několik dní na reklamaci u dopravce. Každý dopravce má přitom rozdílné lhůty pro řešení těchto sporů.

„Pokud dopravce nevyhoví reklamaci k vaší spokojenosti, tedy jste přesvědčeni o tom, že jste věc zabalili správně, nebo například nesouhlasíte s výší náhrady škody, můžete se obrátit na Český telekomunikační úřad, který je příslušný k dozoru nad poštovními službami,“ doporučuje Hekšová. Pokud vám nevyhoví ani ten, nezbývá, než se obrátit na soudního znalce.