Jak vrátit či reklamovat nevyhovující dárek po Vánocích

Jak vrátit či reklamovat nevyhovující dárek po Vánocích

Vánoce jsou tady. Období návštěv, velkého množství jídla a dárků. I když to známí i příbuzní myslí dobře, dárek nám nemusí vždycky úplně vyhovovat. Ať už proto, že neodpovídá našemu vkusu, jedná se o oblečení špatné velikosti nebo darovaná věc vykazuje nějaké závady. Víte, jak postupovat, když chcete dárek vrátit či reklamovat a získat za něj peníze nebo jiný výrobek?

Přečtěte si také

Věděli jste, že komáři mají nejraději pivaře a odpuzovače komárů jsou nebezpečné pro vaše mazlíčky?
Věděli jste, že komáři mají nejraději pivaře a odpuzovače komárů jsou nebezpečné pro vaše mazlíčky?

Vrácení nevyhovujícího dárku 

Prodejci v kamenných obchodech nemají žádnou povinnost vyměňovat zboží nebo za něj vracet peníze, pokud se nejedná o vadný výrobek. Vždy záleží pouze na jejich vůli. Obchodní řetězce tuto možnost většinou nabízejí, tím spíš po Vánocích, kdy je evidentní, že se někdo netrefil při výběru dárku. Zboží nesmí být nijak poškozené, oblečení musí mít originální visačku. Obalový materiál obvykle není nutný.

Jak vrátit zboží z e-shopu?

S e-shopy je to o něco snadnější, neboť jim zákon nařizuje poskytnout zákazníkům minimálně čtrnáctidenní lhůtu na vrácení zboží. Přestože jsou produktové fotografie sebekvalitnější, i tak mohou výrobky na internetu působit úplně jinak než v reálu a zákazník se poté může divit, co mu to nakonec přišlo. V období Vánoc mívají e-shopy delší lhůtu, přesto s vrácením zboží neotálejte. Pro příklad uvádíme lhůty některých prodejců pro vrácení zboží:

        • Mall.cz nabízí výměnu nevyhovujících dárků až do 31. ledna 2020 
        • Lidl-shop.cz dává zákazníkům 90 dní na rozmyšlenou
        • Zboží zakoupené v módním e-shopu H&M lze vrátit do 30 dnů 

        V případě, že od kupní smlouvy odstoupíte ve stanovené lhůtě, nemusíte udávat žádný důvod

        Ne vždy se blízcí trefí do našeho vkusu, proto se hodí znát pravidla pro vrácení zboží

        Je nutné mít s sebou účtenku či paragon? 

        V zásadě ne, ale je to lepší. Potřebujete totiž důkaz, že zboží bylo skutečně zakoupeno v konkrétním obchodě. Může jím být i výpis z účtu, kamerový záznam nebo třeba svědek, ovšem přinést účtenku je nejjistější. Pokud se tedy rozhodnete vrátit nevyhovující dárek, je potřeba spolupracovat s člověkem, který vám jej dal. 

        Buďte asertivní! Poděkujte, řekněte, že to pro vás jako gesto hodně znamená, ale že vám bohužel daná věc nevyhovuje. Pokud to jde, zkuste své rozhodnutí nějak odůvodnit, například nevhodně zvolenou velikostí. Dárce to určitě pochopí.

        Reklamace vadného produktu 

        Pod stromečkem vás dárek ohromil, ale jak šel čas, začaly se na něm projevovat vady? Pak na nic nečekejte a jděte jej reklamovat. Minimální záruční lhůta je dva roky, mnohé obchody ovšem nabízejí tříletou, na některé zboží je dokonce delší. Prodejce musí reklamaci za všech okolností přijmout. Pokud odmítne, obraťte se na Českou obchodní inspekci. 

        Jak postupovat při reklamaci zboží?

        K reklamaci potřebujete doklad o koupi, případně záruční list. V obchodě společně s prodavačem sepíšete reklamační protokol, do kterého se mimo jiné podrobně zaznamená, jaké vady se na zboží projevují. Nejpozději do třiceti kalendářních dnů vás musí obchodník informovat o výsledku reklamace. Kdyby se tak nestalo, opět vám doporučujeme obrátit se na Českou obchodní inspekci. 

        Reklamace většinou skončí ve prospěch spotřebitele. Co když ale ne? V případě, že vám obchodník sdělí, že se závada neprojevila, máte možnost nechat vyhotovit znalecký posudek. Zaplatit si ho ovšem musíte vy sami, a tak se hodí jen tehdy, když reklamujete něco dražšího. Jestliže vás zlobí rychle zničené boty, je lepší si koupit nové.