Jaká stravenka bude letos nejvýhodnější? Ta v hodnotě 137 Kč

Hodnota daňově nejvýhodnější stravenky vzrostla na 137 Kč Canva

Jako následek růstu hodnoty stravného během pracovních cest na 108 Kč/den vzrostla i hodnota daňově nejvýhodnější stravenky, a to na 137 Kč. Firmy, které mají na stravenkách založený business, však mohou mít strach. Zaměstnavatelé totiž nově mohou využít i stravenkový paušál. Jaký je mezi ním a stravenkami rozdíl a proč mají gastronomická zařízení obavy?

Přečtěte si také

Obchodní řetězce si váží svých zaměstnanců: Kde si personál přijde na nejlákavější vánoční odměny?

Místo stravenky peníze

Od letošního roku nastala velká novinka, kvůli které musí firmy, které prodávají stravenky, bojovat o své zákazníky. Zaměstnavatelé totiž mohou vyplácet hodnotu stravenky ve mzdě. Tato částka pak nepodléhá odvodům a je osvobozena od daně.

V zásadě se tak nabízí možnost, že zaměstnavatelé nebudou chtít od společností, jako je například Sodexo nebo Edenred, odebírat stravenky. Stravenkové firmy tak následně přijdou o provize, které dostávaly od provozovatelů gastronomických zařízení.

Stravenka vs. stravenkový paušál

Stravenkový paušál má své zastánce i odpůrce, firmy však mají možnost volby. To pozitivně hodnotí i Eva Martinicová, ředitelka Sekce zaměstnavatelské Svazu průmyslu a dopravy ČR. „Jsme rádi, že nastavení systému umožňuje firmám, aby si vybraly z obou variant. Zatím ale nemáme informace, jak ho budou chtít zaměstnavatelé a zaměstnanci využívat,“ říká Martinicová. Asociace provozovatelů poukázkových systému se nicméně obává, že stravenkový paušál bude sloužit k optimalizaci mezd.

Přístupy rozličných firem ale mohou být různé. Jan Pivoňka, manažer lidských zdrojů z personální agentury ManpowerGroup, se domnívá, že velké a střední firmy nebudou chtít přecházet na stravenkový paušál. Opačné očekávání má ovšem u malých firem, které prozatím benefit ve formě stravenek nepoužívaly. Ty nyní nebudou mít potřebu zvolit stravenkovou firmu, protože se zbaví teoretické administrativní zátěže.

Sníží stravenkový paušál návštěvnost restaurací? Názory jsou různé Canva

Stravenky a daňová uznatelnost

Zákon o dani z příjmů umožňuje firmám odečíst si z daní maximálně 55 procent z ceny stravenky. Zbývající část doplácí zaměstnanci, firmy ale pochopitelně mohou svým lidem uhradit i vyšší částku, ovšem už bez slevy na dani,“ poznamenala Tereza Knířová ze společnosti Sodexo Benefity.

Firmy si mohou uplatnit 55 % z nákladů vynaložených na stravenky jako daňově uznatelný náklad. Nejvíce si letos odečtou, pokud zaměstnancům budou dávat stravenky ve výši 137 Kč. Z této částky 75,35 Kč odvede zaměstnavatel a částku 61,65 Kč zaplatí zaměstnanec. Pokud by se firmy rozhodly, že půjdou cestou stravenkového paušálu, zaměstnanci by dostali od zaměstnavatele 61,65 Kč za směnu – tyto náklady na straně zaměstnavatele jsou plně daňově uznatelné.

Povede úbytek stravenek k poklesu návštěv restaurací? Canva

Obavy restaurací

Odpůrci stravenkových paušálů upozorňují na to, že pokud lidé nebudou dostávat stravenky, budou spíše méně chodit do restaurací. To popsal i šéf inovací a marketingu společnosti Edenred Jakub Ryba: „Zhruba dvě třetiny zaměstnanců nebudou chodit do restaurací tak často, jako chodily dříve, pakliže nedostanou stravenky. Stravenky jsou přirozená cílená podpora stravování a jejich uživatelé je vnímají jako něco pro sebe, za co si dopřejí kvalitnější jídlo,“ komentoval Jakub Ryba.

A jaký je váš názor na stravenky? Chtěli byste je dostávat i dál, nebo by vám udělalo větší radost, kdyby se vám zvýšila mzda?