Nákupy podle generací: e-shopy využívají všichni, ale mladí jsou v nákupech střelci, starší otálejí

Bude generace našich dětí nakupovat jen online? Canva

Online dnes už běžně nakupují všechny věkové skupiny včetně seniorů, rozdíly mezi generacemi ale najdeme spíše v nákupním chování. Potvrdil to průzkum agentury Acomware. Jak se předpokládalo, nejmladší generace mezi 15 a 24 lety používá moderní technologie nejčastěji. Pozadu ale v tomto směru nejsou ani šedesátníci, kteří se na rozdíl od teenagerů a dvacátníků nenechají ovlivnit reklamou.

Přečtěte si také

Stále více e-shopů nabízí odloženou platbu. Výhody a rizika snadného nakupování na dluh
Stále více e-shopů nabízí odloženou platbu. Výhody a rizika snadného nakupování na dluh

Rozdíl ve využívání nových technologií i rychlosti nákupu

Mladí lidé se podle předpokladů častěji spoléhají na moderní technologie jako čtečky QR kódů, chatboty, chytré vyhledávání nebo videoprezentace produktů. Naopak ti nad 55 let více věří recenzím a osobním doporučením.

Dvě třetiny mladých nakoupí do jedné hodiny, v případě starších nakupujících se takto rychle pro nákup rozhodne pouze čtvrtina. Starší lidé jsou rozvážnější a nejčastěji nakoupí do jednoho dne,“ říká David Vurma ze společnosti Acomware.

Kvalitní fotky a výstižné popisky na e-shopu ocení všichni

Všichni bez rozdílu věku preferují přehledné e-shopy, a naopak negativně hodnotí povinnost registrace, nedostatek informací a zdlouhavé vyhledávání. Pro starší je ale úroveň fotomateriálu a textů důležitější než pro mladší generace.

Až 28 % starších taktéž vyhledává zboží přes Google a Seznam a asi 25 % používá internetové srovnávače. Lidé do 55 let používají srovnávače mnohem méně.

Srovnávač cen? Co třeba srovnávač akcí Kupi.cz?

Dotazy na zboží

I když by se mohlo zdát, že mladší generace bude pro dotazy týkající se zboží využívat hlavně sociální sítě, opak je pravdou. Většina lidí zůstává u e-mailové komunikace. Na Facebooku a Instagramu komunikuje s e-shopy jen 39 % mladých. Více než polovina seniorů se pak dotazuje i po telefonu.

Koronavirová doba offline nákupům nepřeje, na e-shopech nakupují všechny generace Pexels

Mobilní aplikace místo věrnostních kartiček

Mobilní verze nebo aplikace obchodů dnes už můžete mít ve svém mobilu. Je to mnohem jednodušší a pohodlnější než nosit s sebou stále desítky kartiček. Právě proto tyto služby využívá stále více lidí, dokonce i čtvrtina padesátníků a starších. Převládají ale mladší věkové skupiny.

V telefonu mám mobilní aplikace dvou e-shopů, Mallu a Alzy. Sleduji v nich ceny a několikrát do roka přes ně i nakoupím. Naposledy jsem si přes aplikaci pořídil Bluetooth sluchátka. Dříve jsem využíval i čtečku QR kódů,“ potvrdil serveru Novinky Karel P. z Prahy, který spadá do generace mladší.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!