Nákupy podle generací: e-shopy využívají všichni, ale mladí jsou v nákupech střelci, starší otálejí

Bude generace našich dětí nakupovat jen online? Canva

Online dnes už běžně nakupují všechny věkové skupiny včetně seniorů, rozdíly mezi generacemi ale najdeme spíše v nákupním chování. Potvrdil to průzkum agentury Acomware. Jak se předpokládalo, nejmladší generace mezi 15 a 24 lety používá moderní technologie nejčastěji. Pozadu ale v tomto směru nejsou ani šedesátníci, kteří se na rozdíl od teenagerů a dvacátníků nenechají ovlivnit reklamou.

Přečtěte si také

Průzkum ukázal, že Češi platí raději kartou. Hotovost je na ústupu
Průzkum ukázal, že Češi platí raději kartou. Hotovost je na ústupu

Rozdíl ve využívání nových technologií i rychlosti nákupu

Mladí lidé se podle předpokladů častěji spoléhají na moderní technologie jako čtečky QR kódů, chatboty, chytré vyhledávání nebo videoprezentace produktů. Naopak ti nad 55 let více věří recenzím a osobním doporučením.

Dvě třetiny mladých nakoupí do jedné hodiny, v případě starších nakupujících se takto rychle pro nákup rozhodne pouze čtvrtina. Starší lidé jsou rozvážnější a nejčastěji nakoupí do jednoho dne,“ říká David Vurma ze společnosti Acomware.

Kvalitní fotky a výstižné popisky na e-shopu ocení všichni

Všichni bez rozdílu věku preferují přehledné e-shopy, a naopak negativně hodnotí povinnost registrace, nedostatek informací a zdlouhavé vyhledávání. Pro starší je ale úroveň fotomateriálu a textů důležitější než pro mladší generace.

Až 28 % starších taktéž vyhledává zboží přes Google a Seznam a asi 25 % používá internetové srovnávače. Lidé do 55 let používají srovnávače mnohem méně.

Srovnávač cen? Co třeba srovnávač akcí Kupi.cz?

Dotazy na zboží

I když by se mohlo zdát, že mladší generace bude pro dotazy týkající se zboží využívat hlavně sociální sítě, opak je pravdou. Většina lidí zůstává u e-mailové komunikace. Na Facebooku a Instagramu komunikuje s e-shopy jen 39 % mladých. Více než polovina seniorů se pak dotazuje i po telefonu.

Koronavirová doba offline nákupům nepřeje, na e-shopech nakupují všechny generace Pexels

Mobilní aplikace místo věrnostních kartiček

Mobilní verze nebo aplikace obchodů dnes už můžete mít ve svém mobilu. Je to mnohem jednodušší a pohodlnější než nosit s sebou stále desítky kartiček. Právě proto tyto služby využívá stále více lidí, dokonce i čtvrtina padesátníků a starších. Převládají ale mladší věkové skupiny.

V telefonu mám mobilní aplikace dvou e-shopů, Mallu a Alzy. Sleduji v nich ceny a několikrát do roka přes ně i nakoupím. Naposledy jsem si přes aplikaci pořídil Bluetooth sluchátka. Dříve jsem využíval i čtečku QR kódů,“ potvrdil serveru Novinky Karel P. z Prahy, který spadá do generace mladší.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz