Nejzdravější mořské ryby? Překvapivě sardinky

Zdravé sardinky Pixabay

Proč právě tyto malé rybky? Sardinky jsou nejzdravější, protože se nedají chovat jako spousta jiných mořských ryb na farmě a pocházejí jen z divokých lovů. Podívejme se na důvody, proč je konzumovat.

Přečtěte si také

Má se trampolína na zimu uklidit, přikrýt, anebo nechat být?
Má se trampolína na zimu uklidit, přikrýt, anebo nechat být?

Sardinky jsou chutné a výživné. Tyto malé ryby z plechovky, ať už v olivovém oleji nebo ve vlastní šťávě, jsou jednou z nejlepších potravin. Malé stříbřité rybky jsou navíc i levné a mají nízký obsah potenciálně nebezpečných látek, jako je rtuť. Mají naopak vysoké výživové hodnoty. Doporučuje se konzumovat dvě dávky tučných ryb za týden.

Proč konzumovat sardinky

Jedním z hlavních důvodů, proč konzumovat sardinky, je vysoký obsah základních omega-3 mastných kyselin, především EPA a DHA. Klasické balení 85 gramů konzervovaných sardinek má v sobě asi 1,5 gramu omega-3 tuků. Díky sardinkám tak dodáme  tělu to, co potřebuje. Rybí tuk zmírní bolesti svalů po fyzické zátěži a cvičení, také snižuje záněty, krevní tlak a zlepšuje zdravotní stav srdce.

Obsah proteinů

Stejně jako u ostatních ryb a darů moře, jsou i sardinky plné bílkovin. Jedno balení rybiček v plechovce obsahuje 14 až 24 gramů bílkovin, což je množství srovnatelné s kuřecím masem. Velmi důležité jsou třeba svačiny s obsahem bílkovin mezi hlavními jídly.

Vitamíny a minerály

Sardinky obsahují důležité vitamíny a minerály včetně vitamínu D, fosforu, selenu, železa a niacinu. Mořské ryby obsahují i další vitamíny rozpustné v tucích A, E a K. Plechovka sardinek dodává tělu více než denní dávku vitamínu B12, který je nutný pro nervový systém. Sardinky a jejich kosti nám dodají asi 35 % denní dávky vápníku. Na trhu jsou k dostání čerstvé i zmražené sardinky.

Sardinky se dají i grilovat Pixabay

Mořské ryby a plody

Mořské ryby mají velké množství živin. Pokud obsahují více než 10 % tuku, považujeme je za tučné. Patří mezi ně kromě sardinek i losos, tuňák, treska obecná či makrela. Potřebnou denní dávku jódu, která činí 150 g, zajistí jedna porce ryb.

Při nedostatku vitamínů je dobré konzumovat mořské ryby s červenou svalovinou, jako jsou sledi, makrela, tuňák či sardinky. Zvýšený podíl mastných kyselin obsahují i mořské plody jako krevety, korýši, krabi, chobotnice, ústřice či kaviár. Ústřice navíc obsahují i vyšší podíl zinku s pozitivními účinky na reprodukční orgány a jsou považovány za přírodní afrodiziakum.

Na způsobu života záleží

Všechny mořské a většina sladkovodních ryb obsahuje více omega-3 kyselin. Kapr má více omega-6 tuků. Pangas má jen minimum tuku a neobsahuje téměř žádné omega-3. V rybě musí být bílé pruhy, které naznačují tuk. Ryby chované na farmách mají sice více tuku, ale snižuje se v nich obsah omega-3. U konzerv lze konečný obsah omega‑3 ovlivnit. Doporučuje se volit ryby ve vlastní šťávě nebo vlastním oleji pro zachování poměru obou druhů tuků. Žádné levné tuky a náhražky.

Smažené sardinky v trojobalu chutnají báječně Pixabay

Recepty ze sardinek

Ze sardinek je vynikající rybičková pomazánka. Sardinky se dají zapéct, grilovat, smažit, plnit nebo použít jako náplň. Výborné jsou i sardinky na olivách a rajčatech. Menší sardinky se připravují v celku a nekuchají se. Větší lze zbavit páteře, ale není to vůbec nutné. Zbavíme je tak totiž i notné dávky vápníku.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz