Chcete stárnout pomaleji? Konzumujte tuky, radí vědci

Naše zdraví i rychlost stárnutí závisí na mnoha okolnostech – a mimo jiné také na příjmu omega-3 mastných kyselin Pixabay.com / Christian Northe

Možná jste si už někdy při pohledu na různé lidi pomysleli, že na svůj věk vůbec nevypadají. Buď působí příliš mladě a zdravě, anebo naopak příliš špatně, staře a nemocně. Příčiny můžou být různé, jedno je však víc než jisté – lví podíl na vizáži i životní energii a elánu každého z nás má bezesporu životní styl. A taktéž příjem omega-3 mastných kyselin.

Přečtěte si také

Jak zabavit děti: Vyrobte si s nimi papírového draka, který létá opravdu vysoko
Jak zabavit děti: Vyrobte si s nimi papírového draka, který létá opravdu vysoko

Studie se na důležitosti příjmu omega-3 mastných kyselin pro zdraví shodují

Státní zdravotní úřad (SZÚ) na svých webových stránkách nedávno uveřejnil výsledky zahraniční observační studie, která byla zahájena v roce 1989 a zveřejněna v roce 2018.

V rámci této studie výzkumný tým sledoval vybranou skupinu Američanů, jejichž průměrný věk v roce 1989 byl 74 let. V tomto článku jsou také zveřejněny výsledky tzv. Framingham Heart Study publikované v roce 2017, která přináší velmi podobné závěry.

Pomalejší a zdravější stárnutí díky omega-3 mastným kyselinám

Dvě zmíněné studie, o které se článek SZÚ opírá, přišly na to, že senioři s vyšší hladinou omega-3 mastných kyselin „stárnuli zdravěji“, a to až o 18 %. To znamená, že se u nich vyskytovalo nižší procento typických civilizačních chorob a také u nich bylo zaznamenáno nižší riziko úmrtí, a to přibližně o 33 %.

Z toho se dá tedy vyvozovat, že lidé s vyššími hodnotami omega-3 mastných kyselin žijí nejen zdravěji, ale také déle.

A právě z tohoto důvodu by měli jak senioři, tak i dospělí navýšit příjem omega-3 mastných kyselin. Framinghamská studie doporučuje, aby byl omega-3 index nastaven v rozmezí 8-12 % – a pro dodržení těchto hodnot se ideálně hodí potraviny jako losos, rybí olej, lněná semínka či chia semínka a další.

Dobrým zdrojem omega-3 mastných kyselin je rybí olej v podobě doplňků stravy Steve Buissinne / Pixabay

Jsou tedy omega-6 mastné kyseliny zdraví škodlivé?

Z těchto výsledků by se tedy dalo vyvozovat, že jedině omega-3 mastné kyseliny jsou ty dobré, a naopak omega-6 mastné kyseliny ty špatné. Podle studie z Harvard Health Publishing však ve skutečnosti nelze ani jedny z nich označit za jednoznačně dobré či špatné.

Záleží na správném poměru

Omega-6 mastné kyseliny, které jsou všeobecně považovány za ty špatné, jsou ve správném množství ve skutečnosti pro tělo stejně tak dobře prospěšné, jako jejich příbuzné.

Omega-6 mastné kyseliny pocházející z rostlinných olejů napomáhají snižovat škodlivý LDL cholesterol, zvyšují tvorbu ochranného HDL cholesterolu a také napomáhají udržovat správnou hladinu cukru v krvi.

Jejich nadbytek a nepoměr vůči omega-3 masným kyselinám ale může být problémem. A navíc, pokud nad stravou příliš nepřemýšlíme, instinktivně tíhneme k potravinám, které jsou na ně bohatší a tento nepoměr tudíž ještě víc podporují. Na druhou stanu ale organismu škodí i nadbytek omega-3 mastných kyselin – pro většinu lidí však není tak jednoduché zajistit si jejich dostatečný, natož pak nadbytečný příjem.

Sádlo je chuťově výborné, našemu zdraví ale jeho nadměrná konzumace škodí czesia / Pixabay

Zdroj omega-6 mastných kyselin je důležitý

Je důležité zmínit, že není jedno, z jakého zdroje omega-6 mastné kyseliny pocházejí – měly by být z nenasycených tuků (slunečnicový olej, kukuřičný olej, sójový olej, slunečnicová semínka, vlašské ořechy, dýňová semínka aj.), vyhýbat bychom se naopak měli těm nasyceným (máslo, sádlo, sýry, smetana, tučné maso, kokosový olej, palmový olej aj.). Americká kardiologická asociace doporučuje získávat 5 až 10 % kalorií z omega-6 mastných kyselin.

Hřešit? Ano, ale rozumně

Trápit se nad tím, že si čas od času namažete chleba sádlem, posypete jej cibulí a posolíte, jistě není potřeba – přeci jen, nic se nemá přehánět. Rozhodně bychom si však tyto prohřešky měli dopřávat skutečně jen výjimečně a soustředit se spíše na ty lepší, zdravější potraviny. 

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz