Lidl je levný a také první. Kauflandu klesl zisk o více než polovinu

Kaufland už není jedničkou na českém trhu Kaufland.cz

Pomyslný trůn potravinářských řetězců do nedávné doby patřil společnosti Kaufland, která si dlouho držela pozici nejvýdělečnějšího obchodu u nás. Podle loňských čísel ale dokralovala, a její místo přebral Lidl. Vyplývá to z hospodářských výsledků, které jsou zveřejněny ve Sbírce listin. Oba obchody patří do stejné německé maloobchodní skupiny Schwarz.

Přečtěte si také

Stále více e-shopů nabízí odloženou platbu. Výhody a rizika snadného nakupování na dluh
Stále více e-shopů nabízí odloženou platbu. Výhody a rizika snadného nakupování na dluh

V řeči čísel klesl řetězci Kaufland u nás za finanční rok 2018/2019 zisk o 59 procent na 1,2 miliardy korun. Tržby poklesly o 2,4 procenta na 56,2 miliardy korun. Oproti tomu Lidl ve stejném období utržil 57,5 miliardy korun a dosáhl zisku 4,8 miliardy korun.

Vyšší platy a modernizace

Výčet důvodů, proč se Kauflandu propadl zisk, je krátký a jasný – růst mezd, velké investice do modernizace prodejen a otevření nových obchodů. „V roce 2018 jsme navýšili nástupní mzdy našim zaměstnancům na provozních pozicích na prodejnách o 26 procent. Navíc jsme ve stejném roce stanovili minimální interní mzdu ve výši 24 000 korun při plném pracovním úvazku bez ohledu na pracovní zařazení,“ upřesnila mluvčí řetězce Renata Maierl. Společnost předloni otevřela pět nových poboček a u sedmi původních obchodů investovala do modernizace prodejny.

Investice do zlepšení se v prodejnách Kaufland loni projevily v rozšíření samoobslužných pokladen a digitálních obrazovek. Také byla zavedena služba K Scan v pražských prodejnách na Vypichu a Podbabě. Pomocí ní zákazníci urychlí svůj nákup, protože zboží skenují a rovnou pak vkládají do tašek. Tuto službu chce Kaufland podle mluvčí postupně rozšířit i do dalších prodejen. Mimo to řetězec zavedl věrnostní kartu Kaufland card, která kupujícím nabízí slevy, soutěže a kupony a existuje i v mobilní verzi. Novinku spustili v únoru a během zhruba dvou týdnů se do ní registrovalo 760 000 zákazníků. „Očekáváme, že během letošního roku se do věrnostního programu zapojí až 1,5 milionu lidí,“ dodala mluvčí společnosti Renata Maierl.

Kaufland je na českém trhu už 22 let. Svou první prodejnu otevřel v Kladně a v současnosti má přes sto poboček po celé republice, ve kterých zaměstnává přibližně 15 000 lidí. Mezi jeho další konkurenty v tuzemsku patří Tesco, Penny Market, Albert, Billa a Globus.

Samoobslužné pokladny v supermarketech 292486777 / Adobe Stock

Do Lidlu za vyšším platem

O tom, že se Lidlu daří, svědčí i zvyšování mzdy provozním zaměstnancům v Česku. Nástupní plat pokladních a prodavaček v Lidlu tak od března bude nově začínat na 28 571 Kč a po třech letech práce v tomto řetězci mzda vzroste na 32 000 korun. Velkou roli hraje i lokalita, například v pražských prodejnách jsou mzdy vyšší. Na stejnou personální politiku se zvýšením platů všem novým i stávajícím zaměstnancům přistoupil i provozovatel obchodů Penny Market, který koncem února spustil náborovou kampaň, avizující zvýšení platu v průměru o pět procent. Pokladní si tak v závislosti na délce pracovního poměru vydělají od 24 000 do 30 000 korun měsíčně.

Lidl stejně jako Kaufland investuje do modernizace svých prodejen a staví nové. V polovině února se v Písku otevřela nová prodejna obchodního řetězce Lidl, která je první svého druhu v České republice. Rekonstrukce trvající osm měsíců přinesla unikát v podobě takzvané metropolitní prodejny. Obchod je dvoupatrový a jeho jedinečnost mimo jiné tkví v možnosti dobíjení elektroaut i elektrokol. Zatím zůstává tajemstvím, kdy se u nás objeví Lidl věrnostní karta. Zatím ji Lidl jako jeden z mála v Česku nemá. Pod názvem Lidl Plus však svou virtuální bonusovou kartu testuje v Německu, Rakousku, Dánsku, Polsku, Španělsku a na Slovensku. 

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!