Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Na sociálních sítích stále kolují kupony na 20 000 Kč do Penny a Lidlu. Co vám hrozí, když naletíte?

Na sociálních sítích stále kolují kupony na 20 000 Kč do Penny a Lidlu. Co vám hrozí, když naletíte?

Získat jen tak kupon do obchodu? To zní dobře! Kdo by nechtěl nakoupit v Penny za 20 000 Kč a přitom ze svých peněz neutratit ani korunu? Sociálními sítěmi kolovaly i kupony do Lidlu nebo drogerií dm. Ve všech případech se však jednalo o podvody, samotné obchody žádné kupony na internet nesdílely.

Přečtěte si také

Jak si vede kupované cukroví? Otestovali jsme jej za vás
Jak si vede kupované cukroví? Otestovali jsme jej za vás

Pošli zprávu dvaceti lidem a vyhraj 

Kupony se začaly šířit prostřednictvím aplikací WhatsApp nebo Messenger. Uživatelům chodily zprávy s úžasnou informací: Adresovaný právě získal poukaz do jednoho z obchodů, a to v hodnotě 2 tisíce či dokonce 20 tisíc korun! Jedinou podmínkou pro nabytí platnosti bylo rozeslat zprávu dalším 20 lidem. Byť se celý podvod zdál být na první pohled průhledný, řada lidí na něj skutečně naletěla. 

Obchody na podvody reagovaly a varovaly zákazníky na svých sociálních sítích, aby na podobné zprávy nereagovali a neklikali na žádné odkazy. Cílem podvodných zpráv bylo totiž dostat z důvěřivých lidí telefonní číslo. Každý, kdo se chtěl do soutěže zapojit, byl záhy přesměrován na soutěž o iPhone. Ani ta ovšem nebyla skutečná! Pro účast v soutěži bylo nutné odeslat SMS, jejíž cena dosahovala neuvěřitelných 100 Kč. Po jejím odeslání se nestalo vůbec nic: Soutěžící nevyhráli iPhone, ani nedostali slibované poukazy do obchodu

Poukaz z Lidlu za 1 500 korun

„U těchto zpráv lákajících na slevové kupony se jedná o podvodnou soutěž, se kterou Lidl nemá nic společného,“ řekla pro Kupi Magazín mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Podvodníci lákají důvěřivé lidi na sociálních sítích na kupony do Lidlu v částce 1 500 korun, které má obchod údajně rozdávat k oslavám svého výročí. Po kliknutí na poukaz stačí vyplnit krátký dotazník, který ovšem  požaduje i osobní informace a většinou automaticky natáhne do počítače i viry. Když vyplníte své telefonního číslo, začnou vám chodit drahé SMS zprávy, které váš účet za telefon výrazně zvýší. „Zákazníkům radíme, aby se obrátili na svého telefonního operátora, aby strhávání částky, ke kterému soutěž ve skutečnosti vedla, zablokoval,“ dodává Zuzana Holá. 

Kupon na nákup v hodnotě 20 000 Kč

Podobnou situaci zažily i ostatní řetězce jako Penny Market či Albert. Podvodné poukazy se šíří prostřednictvím Facebooku a Whatsappu. Myslete na to, že vám nikdo nedá nic zadarmo. „V tomto případě zaplatíte zpoplatněnou SMS a navíc ohrozíte i své blízké tím, že jim podvod přepošlete," dodává antivirová společnost Avast na svých sociálních sítích. 

„Chceme vás upozornit na další vlnu podvodných soutěží o 20 tisíc korun za vyplnění dotazníku, které teď kolují internetem. Stejně jako v minulých případech se jedná o podvod," varuje na sociálních sítích Penny Market.

Ukázky podvodných zpráv lákajících na kupony do Penny Marketu (Zdroj: penny.cz)

Pozor! Podobné podvody se objevují denně

Vlna zmiňovaných podvodných kuponů už nejspíš opadla, nebyly ovšem žádnou výjimkou. K podobným podvodům dochází neustále. Určitě i vy jste už několikrát narazili na skvělou soutěž, ve které stačilo zadat své osobní údaje. Pozor! Nikdy je nikam nepište. Výhru nezískáte, jen si uškodíte. Podvodníci pouze hledají cestu, jak získat váš telefon či adresu, aby je pak mohli zneužívat.  

Pamatujte si: 

  • Nemůžete nic dostat jen tak zadarmo. Ani na internetu. 
  • Nemůžete vyhrát, když jste se předem nepřihlašovali do žádné soutěže.
  • Odesláním „soutěžní SMS" nic nezískáte, naopak přijdete o peníze.

Jakmile narazíte na soutěž, ve které stačí poslat SMS nebo rozeslat zprávu blízkým přátelům, běžte na jinou stránku. Nereagujte na e-maily, jejichž odesílatel nemá oficiální koncovku adresy (to, co je za @). A především apelujte na děti, aby se do těchto „soutěží" nezapojovaly! Na rozdíl od vás ještě nedokážou přesně rozlišit, co je na internetu pravdivé, a co ne.