Temu má problém. Jeho regulaci chtějí spotřebitelské organizace EU včetně českého dTestu

Z kapsy kalhot vyčuhuje mobilní telefon s aplikací internetového tržiště Temu Milosz Kubiak / Shutterstock.com

Čínské online tržiště Temu rychle dobylo evropský trh, ale čelí nařčení, že svého úspěchu dosáhlo nelegálními praktikami. Evropská spotřebitelská organizace BEUC podala v květnu podnět k dozorčím orgánům v jednotlivých zemích i k Evropské komisi. Už v dubnu si posvítila na další čínské tržiště Shein.

Přečtěte si také

Kožešiny jako trend letošní zimy: Pořiďte si kabát nebo bundu s kožíškem a buďte šik

Temu nesplňuje evropské zákony

Internetové online tržiště Temu navštíví přes 75 milionů uživatelů měsíčně, čímž se řadí mezi další velká online tržiště s levným zbožím, jako jsou Aliexpress, Amazon nebo čím dál populárnější Shein. Jsou to právě velké čínské e-shopy, které čelí kritice ohledně svých manipulačních prodejních technik a chabé ochrany spotřebitele.

Na základě podezření, že Temu nesplňuje evropský zákon o digitálních službách (Digital Services Act) se Evropská spotřebitelská organizace BEUC rozhodla podat podnět k Evropské komisi a vyzvala k prošetření také národní dozorčí orgány. Situaci intenzivně řeší například Francie, Itálie nebo Nizozemí.

„Temu zde byl zatím spokojený, protože si mohl porušovat zákony EU o digitálních službách,“ uvedla generální ředitelka BEUC Monique Goyensová v oficiálním prohlášení na stránkách Reuters. „Produkty prodávané na tržištích, ať už online nebo offline, ať už jsou evropské, americké nebo čínské, musí být bezpečné a musí být v souladu s evropským právem, pokud se prodávají evropským spotřebitelům,“ dodává.

Vyhledávání zboží na internetovém tržišti Temu Koshiro K / Shutterstock.com

Slabá ochrana spotřebitele vadí i dTestu

Za ochranu spotřebitelů bojuje taky český dTest, který ze svého pohledu formuloval hlavní nedostatky čínského prodejce. Mladá platforma, založená teprve v roce 2022, podle něj nezajišťuje dostatečnou kontrolu nad prodávajícími, takže zákazníci často ani neví, u koho nakupují a s kým řešit případné problémy.

Adresa sídla kdesi v Číně spotřebiteli nepomůže. Zároveň dTest upozorňuje, že online tržiště Temu používá manipulativní praktiky a takzvané „dark patterns“, které zákazníky manipulují a předkládají jim klamavá doporučení.

„Z důvodu těchto porušení Aktu o digitálních službách by Temu mělo být prošetřeno příslušnými úřady,“ uvádí ředitelka dTest Eduarda Hekšová na stránkách spotřebitelské organizace. „Na základě těchto porušení předpisů EU, chránících spotřebitele, jsme se společně s dalšími spotřebitelskými organizacemi sdruženými pod organizací BEUC rozhodli podat stížnost k jednotlivým dozorovým orgánům a také Evropské komisi,“ dodává.

V rámci České republiky podal dTest stížnost Českému telekomunikačnímu úřadu. Ten by měl po posouzení stížnost postoupit koordinátorovi digitálních služeb v Irsku, kde má Temu evropské sídlo.

Telefon s aplikací internetového prodejce Shein Venn-Photo / Shutterstock.com

Temu přislíbil spolupráci, stejně tak Shein

Čínský prodejce už se k situaci vyjádřil a slíbil, že veškerá údajná pochybení prošetří a pokusí se je případně napravit. „Pokud jde o stížnost BEUC, bereme ji velmi vážně a důkladně ji prostudujeme. Tam, kde zjistíme oblasti, které je třeba zlepšit, budeme ochotni spolupracovat na zlepšení našich služeb a odstranění případných nedostatků,“ uvedl obchod pro Newstream.

Už v dubnu Evropská komise zpřísnila pravidla pro jiného čínského prodejce, platformu Shein s levnou módou. Ta byla se 45 miliony uživateli měsíčně také zařazena mezi velké obchodníky a musí podle evropské legislativy více dbát na ochranu před padělky nebo na ochranu před porušováním práv duševního vlastnictví. Povinností takto velkých obchodníků je mj. vydávat transparentní výroční zprávy. Situaci ohledně Temu, Shein, Aliexpressu a dalších čínských prodejců pro vás bude Kupi i nadále sledovat.

Zdroje: Kupi, Reuters, BEUC, Newstream, dTest, Kronen Zeitung