Vlastník oblíbeného tržiště Temu se veze na úspěšné vlně. Loni ztrojnásobil své tržby a zdvojnásobil zisk

Žena drží telefon s aplikací Temu rafapress / Shutterstock.com

Fast fashion značkám se daří. Týká se to i čínské společnosti Pinduoduo, která stojí za populárním online tržištěm Temu. Data za loňský rok ukázala, že firmě se v meziročním srovnání podařilo ztrojnásobit své tržby. I přes obrovské investice do dalšího růstu se zdvojnásobil také zisk. Udrží vysoké tempo růstu také v budoucnu?

Přečtěte si také

Jak to, že jim šetří miliony ročně? Elektronické cenovky mají Lidl, Penny, Albert i další supermarkety a obchody

Kolik utržila čínská společnost Pinduoduo?

Obrat čínské společnosti Pinduoduo se loni vyšplhal na 35 miliard amerických dolarů, což je v přepočtu zhruba 823 miliard korun. Příjmy z provedených transakcí se oproti roku 2022 zvýšily o 241 procent na 13,25 miliardy dolarů (zhruba 312 miliard korun). Zbývající část tržeb pocházela zejména z marketingových aktivit, které firma na své platformě nabízí prodejcům (zhruba 21,63 miliard USD).

Tahounem je Temu

Společnost Pinduoduo v loňském roce těžila zejména z úspěchu značky Temu, která se v rámci globálního srovnání podobných byznysmodelů momentálně řadí mezi nejrychleji rostoucí. Platforma působí ve více než 40 státech světa a rychle expanduje i do dalších. Momentálně značka působí třeba v Německu, Španělsku, Velké Británii, Austrálii či na Novém Zélandu.

Zvýšil se i čistý zisk

I přes loňskou mohutnou expanzi, se kterou souvisely mimo jiné četné výdaje na marketing, se společnosti Pinduoduo v roce 2023 podařilo zvýšit i čistý zisk, a to konkrétně o 90 procent na 8 miliard amerických dolarů (asi 190 miliard korun).

Čím Temu Čechy okouzlilo?

V roce 2024 vstoupilo internetové tržiště Temu masivní reklamní kampaní na sociálních sítích i na český trh. Netrvalo dlouho a nová značka si našla své zákazníky, a to hlavně díky velmi nízkým cenám, které mnohdy překonávají konkurenční fast fashion značky jako Shein, Wish nebo AliExpress. Třeba lahvičky na parfémy jsou k mání už za sedm korun, elektrický mixér na šlehání kávy už za 28 korun.

Platforma Temu však může mít v dalších letech problémy s reputací. Američtí analytici totiž zřejmě objevili část monitorovacího kódu, který by v krajním případě mohl vést ke krádežím osobních a finančních údajů.

Zopakuje značka úspěch i v roce 2024?

Je otázkou, jestli se firmě Pinduoduo podaří tyto výsledky zopakovat i v roce 2024. Ve Francii se totiž chystá návrh zákona, který by měl výrazně omezit příliv levný čínských zásilek do země. Politické vedení Evropské unie varuje, že téměř všechny prodávané hračky na platformě Temu jsou z pohledu evropských pravidel nekvalitní a potenciálně nebezpečné.

Proč si mohou láci dovolit?

Nízké ceny nabízených produktů totiž mají své opodstatnění. Za produkcí stojí levná pracovní síla, výroba v obrovských sériích, nekvalitní materiály i zpracování nebo téměř nulové výdaje na zajištění certifikace a bezpečnosti.

Jak je na tom konkurence?

I přes rychlý růst z posledních měsíců však loňský obrat společnosti Pinduoduo za největší konkurencí z oboru zaostává. Tržby společnosti Shein se loni dostaly na zhruba 45 miliard amerických dolarů. Celkově vykázaný zisk společnosti Shein však byl v porovnání se společností Pinduoduo nižší, dostal se zhruba jen na 2 miliardy dolarů (asi 47 miliard korun).

Temu přetáhlo zákazníky

Data ale ukazují, že nízké ceny internetového tržiště Temu by měly konkurenci znepokojovat. V lednu letošního roku se totiž zhruba 90 procent zákazníků konkurenční značky Wish přesunulo právě na Temu, jak ukázal nedávný průzkum společnosti Earnest Analytics. Ten rovněž uvádí, že až 28 % nakupujících svůj první nákup na Temu už minimálně jednou zopakovalo.

Zdroje: ChannelX, The Guardian, Retail Detail