Nike omezí výrobu Air Force 1: Chce z klasiky udělat vzácnost a zaměřit se na novější řady

Boty značky Nike Albo / Shutterstock.com

Klasické bílé tenisky Nike Air Force 1 už nebude tak snadné sehnat. Ikonická značka hodlá jejich výrobu omezovat, aby se z masově rozšířeného produktu stal výjimečný kousek a prodejci měli více místa na novější modely Air Max a Pegasus. Nike tak reaguje na současný pokles tržeb a rostoucí popularitu konkurenčních výrobců, jako jsou Hoka nebo On. Získá si své fanoušky zpět? A podaří se oslovit i mladou generaci?

Přečtěte si také

Test samoopalovacích produktů: Všechny byly účinné, ale má to jeden velký háček

Proč končí éra tenisek z roku 1982?

Sláva Air Force 1 trvala už od roku 1982, kdy je původně jako basketbalovou obuv navrhl designér Bruce Killgore. Dočkaly se řady vylepšení a vedle Dunk, Air Jordan nebo Air Max se staly jedním ze symbolů ikonické značky Nike. Nyní to ale vypadá, že jejich doba pomalu končí, minimálně v běžné produkci. Podle finančního ředitele značky Matta Frienda bude výroba této tradiční řady omezena už ve třetím čtvrtletí letošního roku.

„Jsme ve fázi posunu našeho produktového portfolia směrem k novějším řadám," řekl Friend serveru CNN a dodal, že stahují nabídku klasik, jako jsou Air Force 1, a omezují výrobu starších modelů Pegasus.

Bílé boty značky Nike  s barevnými aplikacemi seeshooteatrepeat / Shutterstock.com

Mladí už chtějí něco jiného

Nejen zástupci generace Z v poslední době dávají přednost moderním sportovním tvarům, které nosí i do města. Oblíbili si tedy například francouzskou značku Hoka, která původně vznikla jako výrobce trailových bot pro ultramaratonce. Postupně se ale stala hitem i pro běžné nošení a svoji nabídku tomu rychle přizpůsobila. Zaujala tak třeba i amerického prezidenta Joea Bidena.

Nike propouští a šetří

Naopak Nike přestává být na současném trhu fenoménem a je jen jednou z mnoha možností, kterých ve volnočasové obuvi stále přibývá. Už začátkem roku tedy propustil zhruba 1700 zaměstnanců a v příštích třech letech chce ušetřit minimálně dvě miliardy na nákladech.

„Z dlouhodobého hlediska je to určitě správná strategie, ale není jasné, jak silně budou nové styly rezonovat," doplnil Randal Konik, maloobchodní analytik společnosti Jefferies.

Blíže k zákazníkům

Součástí plánů značky jsou i její vlastní prodejní kanály, zejména v online prostředí, na které se chce do budoucna více soustředit. Podle jejího vedení tak může vydělat daleko více a dostane se i blíže zákazníkovi. Ze současných velkoobchodních partnerů by měla zůstat věrná těm nejvýznamnějším, mezi které patří například Foot Locker, působící i v Česku.

Kdo obuje německé fotbalisty?

Nižší tržby hlásí i další tradiční výrobce sportovního oblečení a obuvi. Je jím legendární značka Adidas, kterou má nyní právě Nike nahradit v oblékání německé fotbalové reprezentace. Jak se s tím vyrovná, se ukáže teprve v příštích letech, ale jisté je, že Adidas aktuálně prochází náročným obdobím, které začalo už nepovedenou spoluprací s americkým rapperem Kanyem Westem.

Zdroje: CZECHRUNCH, CNN, HYPEBEAST