Online tržiště mají problém s padělanými výrobky. V boji pomáhá umělá inteligence, Amazon jich loni zabavil 7 milionů

Logistické centrum společnosti Amazon Mike Mareen / Shutterstock.com

Online tržiště se po celém světě snaží dlouhodobě bojovat s padělanými produkty. S falešnými značkami zboží se už setkala většina lidí nakupujících na internetu. Řada firem v posledních letech proto přišla s novými postupy i technologiemi, které mají pomoci s jejich odhalováním. Řadí se k nim mimo jiné také Amazon, kterému se loni podařilo zabavit a zlikvidovat zhruba 7 milionů padělaných výrobků.

Přečtěte si také

Nadělte pod stromeček hračky, které zabaví i něco naučí. Tipy na dárky pro děti podle věku

Amazon odhaluje obchodníky s falešným zbožím

Amazon podobně jako další platformy už několik let funguje i jako tržiště pro další prodejce. Někteří ale vždy nemají pouze křišťálově čisté úmysly a v online prostoru nabízí i padělané zboží. Vedení společnosti Amazon to dobře ví a na boj s padělky se v rámci své strategie zaměřuje. V loňském roce společnost zabavila a zlikvidovala více než 7 milionů padělaných produktů. Od roku 2020 se Amazonu už podařilo dostat před soud už více než 21 tisíc subjektů s nekalými úmysly.

Zapojili i umělou inteligenci

Na podezřelé případy upozorňují systémy umělé inteligence a v rámci boje Amazon v posledních letech zpřísnil i registrační údaje nových obchodníků. V roce 2023 se i proto Amazonu podařilo zmařit nekalé úmysly více než 700 tisíc potenciálních nekalých aktérů, a to ještě před tím, než na tržišti společnosti Amazon nabídli jediný produkt. Ještě v roce 2020 jich celkem bylo dokonce 6 milionů.

Přišli na sklady padělatelů

Strategie technologické společnosti Amazon se navíc posouvá stále vpřed. Mnohdy tato firma dokázala úřadům poskytnout i údaje o tom, kde se nacházejí sklady padělatelů, kteří své produkty na tržišti nabízeli. Ti se v praxi nejčastěji snaží nabízet falešné kousky oblečení či elektroniku od oblíbených a zavedených značek.

S padělky se setkala většina kupujících

Z loňské americké studie Centra pro boj proti padělání a ochranu produktů při státní univerzitě v Michiganu mezi 13 tisíci spotřebiteli vyplynulo, že zkušenosti s pořízením falšovaných výrobků má téměř 75 % spotřebitelů, kteří alespoň v některých případech nakupují online. Tyto statistiky potvrzují, že boj s padělateli je i do budoucna stále aktuální a firmy by jej neměly podceňovat.

Falšované výrobky na sociálních sítích

Studie z loňského září také ukázala, že prodeje falešných výrobků se hojně rozmáhají také na sociálních sítích. Mezi nimi z 68 % dominuje hlavně Facebook, který se řadí pod společnost Meta. Její vedení ale dlouhodobě opakuje, že proti padělkům bojuje, a i proto neustále zdokonaluje své technologie.

Obrazovka telefonu s aplikacemi prodejních platforem Big TuneOnline / Shutterstock.com

Kaufland dočasně pozastavil prodej známé značky

Své online tržiště před pár měsíci představil i obchodní řetězec Kaufland, který za tu dobu již rovněž poznal, jak je boj s padělky náročný. Na tržišti působí už více než 11 tisíc nezávislých prodejců, jejichž kontrola je často i velmi obtížná. Počátkem letošního roku kvůli tomu řetězec dokonce pozastavil veškerou nabídku zboží značky Puma. Německá společnost, specializující se na výrobu sportovního oblečení, vybavení a obuvi, proti falšovaným výrobkům dlouhodobě bojuje. Zboží této značky je aktuálně opět v nabídce Kauflandu.

AliExpress má problémy dlouhodobě

S padělky se opakovaně potýkají také asijské platformy. Společnost Alibaba, která provozuje oblíbený internetový obchod AliExpress, bojuje s padělateli dlouhodobě. Zvlášť před rokem 2020 představovaly falšované výrobky velmi rozšířený problém, který zásadním způsobem kazil podnikovou reputaci. Od té doby se podařilo negativní trend částečně omezit, jeho eliminace je však ještě během na dlouhou trať.

Evropská komise prošetřuje možné porušení zákona

V současné době Evropská unie prověřuje internetové tržiště AliExpress kvůli možnému šíření nelegálních produktů a materiálů. Podezření má například na prodej padělaných léků nebo pornografie. Komise zahájila formální řízení s cílem posoudit, zda AliExpress neporušil zákon o digitálních službách.

Zdroje: Kupi, Kronen Zeitung, Roll Call, ONLINEHÄNDLER NEWS, Evropská komise