Tabákové trendy v Česku se mění. Cigarety jsou vytlačovány alternativami

Rty muže, který si zapaluje cigaretu Nopphon_1987 / Shutterstock.com

Tabákové firmy bojují s klesajícím počtem kuřáků v české populaci. Společnosti Philip Morris, přednímu výrobci tabákových výrobků v České republice, se v loňském roce v meziročním srovnání propadl čistý zisk o 8 procent na 3,3 miliardy korun. Klesly i tržby, které se bez započtení spotřební daně a DPH snížily o 1,8 procenta na 20,6 miliardy korun.

Přečtěte si také

Co vadí zákazníkům na prodavačích? Jsou neochotní a nejsou tam, kde mají být. Nejsme stroje, brání se prodavači

Tabákové společnosti mění strategii

Tabákový průmysl se v posledních měsících adaptuje na změnu spotřebitelských preferencí. Popularita klasických cigaret klesá a výrobci se musí těmto trendům přizpůsobovat. Některé firmy tyto výzvy zvládají lépe, jiné naopak hůře. V případě společnosti Philip Morris je zřejmé, že ji do budoucna čeká celá řada výzev.

Ještě v roce 2000 kouřil z pohledu celého světa každý třetí člověk. V roce 2022 to však byl už jen jeden z pěti. Důvodů je celá řada, v praxi to souvisí hlavně s nárůstem cen i se značným omezením marketingových aktivit, ke kterému se výrobci i prodejci tabákových výrobků musí nejen v Evropské unii vlivem legislativních změn uchylovat.

Ruce, které si vytahují cigaretu z krabičky africa_pink / Shutterstock.com

Počet kuřáků v Česku klesá

Data tuzemského Ministerstva zdravotnictví ukazují, že v roce 2022 bylo v české populaci celkem 24,4 procenta kuřáků různých tabákových výrobků. Na denní bázi kouřilo 20,6 procenta můžu a 12 procent žen starších 15 let. Statistiky ale rovněž tvrdí, že podíl kuřáků v tuzemské populaci za posledních let citelně poklesl. Zvlášť mladá generace o cigarety postupně ztrácí zájem.

Klesajícím prodejům cigaret v Česku nijak neprospívá ani fakt, že v sousedním Polsku je konečná cena cigaret až o několik desítek korun menší. Zvlášť lidé v pohraničí tedy často nakupují cigarety právě tam a doplácí na to právě i tuzemští obchodníci, výrobci tabákových výrobků a v konečném důsledku také státní rozpočet, který přichází o příjmy ve formě spotřebních daní a DPH.

Cena cigaret v Česku bude navíc postupně růst i dál. Počítá s tím loňský konsolidační balíček vlády Petra Fialy, kvůli kterému se už k letošnímu únoru zvedla u tabákových výrobků spotřební daň. Cigarety kvůli tomu zdražily o 5 až 7 korun a jedna krabička kuřáka v Česku nyní průměrně vyjde zhruba na 140 korun. Cena cigaret má navíc postupně růst až do roku 2027, a to kvůli opětovnému postupnému růstu spotřebních daní.

Přesedlaní od cigaret k alternativám

Je tedy zřejmé, že i vlivem postupného zdražování obliba cigaret nejen v České republice klesá. Řada firem se proto začala více zaměřovat na elektronické cigarety, zahřívaný tabák, nikotinové sáčky i další podobné tabákové produkty. Ty se firmy často snaží prezentovat jako méně škodlivé a k jejich popularitě přispívá i fakt, že v řadě podniků mohou konzumenti takové výroby oproti cigaretám bezstarostně užívat.

Kouřící cigarety v ruce splývající u nohy Oteera / Shutterstock.com

I přes pokles tržeb a zisku však společnost Philip Morris zůstává lídrem na českém i slovenském trhu. Podíl této společnosti v rámci České republiky dosahuje asi na 39,6 procenta, v případě Slovenska dokonce na 53,4 procenta. V obou těchto státech však klesl celkový odbyt firmy až o více než 11 procent. V roce 2022 dosáhly tržby BAT na více než 16 miliard korun a zisk se oproti roku 2023 zvýšil o 147 procent na 215 milionů korun.

Firma za nižším odbytem vidí celou řadu příčin. „Navzdory makroekonomickým podmínkám, inflačním tlakům a nejistotě, které mají vliv na kupní sílu spotřebitelů, ale i rostoucímu konkurenčnímu prostředí v nabídce klasických cigaret i bezdýmných alternativ, prokázala naše společnost výraznou odolnost,“ uvedla ředitelka Philip Morris ČR Andrea Gontkovičová v tiskové zprávě, kterou zveřejnila ČTK.

4 lidí kouřící cigarety New Africa / Shutterstock.com

V rámci České republiky musí společnost Philip Morris svádět konkurenční boje zejména se společností British American Tobaco, která stojí za značkami Lucky Strike, Rothmans, Kent, Pall Mall či Viceroy. Data této společnosti v případě České republiky za rok 2023 ještě nejsou k dispozici.

Zdroj: ČTK, Burzovní svět