Pokladní systémy s umělou inteligencí jsou pokladny budoucnosti. Nahradí lidský přístup?

Žena, která si markuje nákup na samoobslužné pokladně za pomoci prodavačky Drazen Zigic / Shutterstock.com

Umělá inteligence a její vliv na nejrůznější aspekty našeho života se v posledních letech skloňuje ve všech pádech. Dotek AI, jak se v originále technologii říká, se nevyhnul ani maloobchodu – konkrétně systému pokladen. Obchodníci dávají stále více přednost systémům s pokročilým softwarem, který je schopen nahradit hned několik zařízení. Jak to pociťuje běžný zákazník?

Přečtěte si také

Vánoční pečivo s pudinkem: Jednoduché a křehké cukroví, které budete milovat!

Efektivita na prvním místě

Obchodníci v posledních letech vnímají stále větší tlak na efektivitu pokladních systémů, které mohou zpříjemnit nákupní proces nejen podnikatelům, ale i samotným zákazníkům. Ačkoli pandemie přinesla mnoho zlého, v určitém ohledu pomohla zefektivnit právě fungování pokladních systémů, které jsou mnohdy vybaveny nejmodernějšími technologiemi.

„V náročných časech zkrátka nebyl na chyby prostor a podniky, které si dokázaly nastavit fungující systémy, které jim šetřily čas a omezovaly chybovost, získaly významnou konkurenční výhodu,” konstatuje Petr Menclík, ředitel společnosti Dotykačka.

Žena v samoobslužné prodejně, kde si u pokladny markuje nákup frantic00 / Shutterstock.com

Čím pokročilejší systém, tím větší úspora

Nezřídka jsou systémy vybaveny i prvky umělé inteligence, které pomáhají zefektivňovat různé procesy. „Ať už je to hlídání skladových zásob, kdy například e-shop neprodá něco, co se vyprodalo v kamenné prodejně, zjednodušení inventury, snadné úpravy cen, slevové a věrnostní akce, přijímání bezhotovostních plateb, propojení s e-shopovými platformami nebo dalšími systémy, jako je například účetnictví, kamerový systém nebo rozvozové služby,“ vysvětluje Petr Menclík.

Celý systém tak zjednodušuje obchodníkům podnikání, řízení obchodu a tím i celý nákupní proces a zážitek zákazníků. Čím pokročilejší software, tím větší je i finanční úspora. „Takový pokladní systém může nahradit několik původně samostatných služeb či zařízení, což ve finále přináší cennou úsporu financí i času. Zejména menší obchodníci tak v posledních letech nahradili původně pořízené „jednoduché“ EET pokladny sofistikovanějšími a stabilními systémy. Spočítali si, že vzhledem k efektivitě se jim investice do propracovaného řešení vyplatí,“ uvádí Menclík.

Roste obliba samoobslužných pokladen

Čeští zákazníci si v poslední době oblíbili také samoobslužné prodejny, které už nejsou součástí pouze velkých prodejen, ale míří také do těch menších. „Dnes se můžeme setkat se samoobslužnými pokladnami také v DIY prodejnách, hobby marketech nebo convenience stores,“ popisuje Jindřich Kočica, Key account manager společnosti Diebold Nixdorf.

Počet těchto pokladen se v posledních dvou letech zdvojnásobil a další nárůst se dá očekávat. „Úspory jsou velkým hybatelem tohoto boomu, nicméně nejen ty, je to i nedostatek kvalitních zaměstnanců,“ komentuje Robert Klíma, Key account manager společnosti Novum Global.

Ruka robota, která drží nákupní vozík s krabicemi Andrey_Popov / Shutterstock.com

AI může ověřit věk i typ produktu

Jednou z velkých nevýhod samoobslužných pokladen je nutná intervence ze strany zaměstnanců, kteří musí například ručně potvrzovat věk nakupujících v případě nákupu produktů, omezených věkovou hranicí 18 let.

„Výběr položky pomocí AI je až čtyřikrát rychlejší. Podobně může automatické rozpoznávání věku u samoobslužné pokladny snížit fyzické intervence obsluhy až o osmdesát procent a také celkový proces je výrazně kratší než fyzické potvrzení věku obsluhou,” popisuje Jindřich Kočica. „Algoritmy AI mohou také analyzovat data transakcí a v reálném čase identifikovat indikativní vzory podvodného chování. Umělá inteligence tak pomáhá k odhalování možných podvodů a zamezení výrazným ztrátám,“ dodává.

Obchody bez pokladen – obchody budoucnosti?

V posledních letech si našly své příznivce také obchody bez pokladen a celkově bez obsluhy, které svým zákazníkům nákup účtují pomocí pokročilé technologie, využívající prvky AI. O budoucnosti obchodů bez pokladen je přesvědčen i Petr Havelka, předseda představenstva společnosti AWIS Holding, který věří v umístění rámů pro čtení RFID tagů, jimiž bude zboží opatřeno.

Klasické pokladny však podle něj zdaleka neskončily. Jejich tradice sahá více než 150 let nazpět a v dnešní době už disponují mnohými vylepšeními a dokáží se propojit i s e-shopem.

Žena u pokladny, která si povídá s prodavačkou BearFotos / Shuttrstock.com

Lidský přístup nelze nahradit

Přestože výše zmíněné technologie mohou zákazníkům ve větší míře usnadnit a zpříjemnit nakupování, lidský přístup a obyčejný zájem o jejich potřeby nedokáží nahradit. „Pokud prodejna své zákazníky hodí do vody a nechá je plavat bez pomoci nebo s nedostatečnou pomocí, zákazník se brzy unaví. Z toho pak může plynout jeho frustrace ze samoobslužných pokladen,“ naznačuje Robert Klíma.

V takovém případě může u zákazníka dojít k pocitu, že vlastně supluje práci, za níž jsou placeni prodavači. Dle Roberta Klímy lze tuto frustraci vyvážit pomocným personálem. “Pokud budete mít u samoobslužných pokladen obsluhu, která bude udržovat pořádek, bude se na zákazníky usmívat a pomůže jim s čímkoli, bude i zákazník spokojen a bude mít pocit, že je o něj v obchodě postaráno,” říká.

Dle Pavla Dorta, Managing Directora z 4MAX Retail, jde o nákupní zážitek, který pokladna zákazníkovi nabídne. Inovativní technologie, které připomínají software mobilních telefonů, mají jistě větší šanci než velké plechové bedny, které chrlí jeden příkaz za druhým. „Tato řešení vyžadují neustálý přísun lásky. Jinými slovy se o ně pořád musíte starat, zjišťovat problémy, odstraňovat je, iterovat a iterovat, až za rok zjistíte, že jste někde úplně jinde, než odkud jste vyšli,“ podotýká.

Zdroje: retailnews.cz, edizone.cz, seznamzpravy.cz