Dvojí metr pro zákazníky bez věrnostní kartičky. Za zboží zaplatí i dvojnásobek

Tesco Clubcard Drazen Zigic / Shutterstock.com

Obchodní řetězce tlačí zákazníky do založení svých věrnostních karet. Jejich držitelé často při nákupu ušetří i vyšší desítky procent. Nejmarkantněji je tento rozdíl patrný u obchodníka Tesco, jehož program Tesco Clubcard využívá už 55 % spotřebitelů. Podle ekonomických expertů jde o jistý druh vydírání.

Přečtěte si také

Pošťák zvoní s nákupem: COOP a Česká pošta testují rozvoz potravin

Češi jsou milovníci věrnostních akcí

Obliba věrnostních programů roste, využívá je pět ze šesti dotázaných spotřebitelů. Češi mají zkrátka nákupy ve slevách rádi a listování v akčních letácích či prohlížení slevových aplikací se věnují téměř na denní bázi.

Snad každá česká domácnost má přitom mezi obchodními domy svého favorita, jehož věrnostní program využívá. Nejoblíbenějším programem v Česku je Tesco Clubcard, zákazníci ale kvitují i programy Kaufland, Billa, Penny, Lidl či Albert.

Jak ukázal průzkum výzkumné agentury Incomind, čeští spotřebitelé využívají průměrně 12 věrnostních programů a každý se zapsal do více než 20. S věrnostními kartičkami se zkrátka roztrhl pytel a tu svou si můžete pořídit nejen v obchodních domech, ale i v lékárnách, drogeriích či hobby marketech.

Všechny kartičky v jedné aplikaci

Pokud se i vaše peněženka prohýbá pod množstvím věrnostních karet, možná je načase přejít na digitální verzi a karty si jednoduše nahrát do přehledné aplikace, jako je například Kupi, která je k dispozici pro iOS i Android. U pokladny pak namísto hledání plastových kartiček jen vytáhnete telefon a najdete příslušnou kartu.

Nejenže si do aplikace nahrajete všechny karty, ale pomůže vám také při plánování samotných nákupů. V klidu domova si prohlédnete aktuální slevové akce, vytvoříte si nákupní seznam a v obchodě si pak jednoduše odškrtáváte jednotlivé položky. Oblíbené položky si navíc můžete uložit, jakmile budou v akci, aplikace vás upozorní. Při procházení slev na elektro přijdou vhod také online srovnávače jako například Zboží.cz a Heureka.cz, kde si můžete pročíst i recenze ostatních zákazníků.

Žena se dívá do mobilu v supermarketu Prostock-studio / Shutterstock.com

Kdo má kartičku, má vyhráno

Věrnostní kartičku má dnes v peněžence kdekdo. Není se čemu divit, je totiž vstupenkou do světa slev, které se mnohdy mohou vyšplhat do řádu až několika desítek procent. „Věrní zákazníci“, jak spotřebitele s kartičkou nálepkují sami obchodníci, tak často za stejný nákup zaplatí výrazně méně než ti, kteří kartičku nemají.

S touto praktikou přitom přichází stále více obchodních domů. Nejčastěji se dvojí ceny objevují u pokladen obchodních domů Tesco. Například 500 g jasmínové rýže pořídí držitel kartičky za 32,90 Kč, ostatní spotřebitelé za 51,90 Kč. Dále mleté hovězí maso vyjde na 109,90 Kč, ale s kartičkou ušetříte 35 Kč. Cena hladké mouky, které se na Vánoce v každé domácnosti spotřebuje hned několik kilogramů, vás bez kartičky vyjde na 34,90 Kč, držitel Tesco Clubcard však zaplatí pouze 19,90 Kč.

Hovězí guláš
Čas přípravy: 2 hod 15 min Obtížnost: Střední

Hovězí guláš

Klasický guláš z hovězího masa a poctivé dávky cibule, který již není potřeba zahušťovat moukou. Příprava je sice časově náročnější, ale výsledný pokrm se odvděčí skvělou chutí a rozpadajícím se masem.

Hovězí guláš

Řetězce tlačí zákazníky do svých programů

Tesco ale není jediné, které si libuje v této praktice, vyzkoušely ji i některé další řetězce. V podcastu Ve vatě, který moderuje novinářka Markéta Bidrmanová, zaznělo od ekonomky Jany Matesové následující: „Viděli jsme v létě minimálně dva další řetězce, které vyzkoušely třeba na týden, jestli by mohly své slevy takhle hluboce navázat jenom na karty.”

Podle ní jde o podrážení nohou zákazníkům, kteří si to moc dobře uvědomují. „Lidé reagují racionálně. V Česku máme slavnou hlášku Šimka a Grossmanna ‚Nechci slevu zadarmo‘. A chytří klienti chápou, že tahle sleva je za vaše informace, ale taky za to, že všichni ostatní, kdo si Clubcard nepořídí, budou nakupovat přehnaně draze,“ dodala.

Žena se překvapeně dívá na dlouhou účtenku PERO studio / Shutterstock.com

Slevy zaplatí ti, kteří kartičku nemají

Problém je podle ní právě v tom, že ztrátu, která obchodníkovi kvůli slevě pro držitele karet vznikne, zaplatí právě ti zákazníci, kteří kartičku nemají. „Samozřejmě ten řetězec nebude prodávat pod cenou, to by vyráběl ztrátu. On si na těch ostatních zákaznících, kteří nemají klubovou kartu, nadělá všechen svůj zisk. Zatímco u těch hlubokých slev může jít trošku do ztráty, těm ostatním se ceny o to trošku víc zvýší,“ uvedla Matesová.

Nejvíce problematická je tato praktika na malých městech a v místech, kde není tak silná konkurence. Tam, kde je pouze jediný obchodník, který jedná tímto způsobem, jde o zneužití tržní síly, protože zákazník nemá možnost jít nakoupit jinam.

Pozor na osobní údaje

Proč to ale řetězce dělají? Věrnostní kluby jsou totiž bohatým zdrojem informací o každém zákazníkovi, a to nejen osobních údajů, ale i jeho nákupního chování. „V současné ekonomické situaci spoustu lidí nutíte, ať vám svá data dají. Je to na hranici vydírání,“ řekla Matesová.

Díky sběru dat vám obchodník dokáže nabídnout adekvátní slevové akce, což je výhodné. Zákazníci by si však měli dávat pozor na to, jaké informace obchodníkovi sdělují. „Jméno, adresa jsou v pořádku. Pokud chtějí datum narození, běžte dál. Hrozí, že vaše informace přeprodávají třetím stranám,“ varovala ekonomka.

Muž v obchodě nakupuje olivy Song_about_summer / Shutterstock.com

Jak se bránit?

Ne nadarmo se říká, že nejlepší obrana je útok. Pokud se nechcete stát obětí tohoto systému, nakupujte zkrátka tam, kde je pro vás zřízení věrnostní kartičky přijatelné a kde její absence automaticky neznamená téměř dvojnásobnou cenu.

Žijete-li na malém městě a nemáte možnost výběru, budete se chtě nechtě muset smířit s tím, že vás obchodník tak trochu zneužívá a do věrnostního klubu vstoupit. V opačném případě se připravte na to, že za stejný nákup zaplatíte mnohonásobně víc než držitel klubové karty.

Zdroje: seznamzpravy.cz, incomind.cz, kupi.cz