Co jsou mystery boxy a proč si na ně dát pozor?

Člověk otevírá tajemnou krabici james benjamin / Shutterstock.com

V posledních letech se internet jen hemží reklamami na tzv. mystery boxy. Tajemné balíčky, které mohou skrývat ledacos, koupíte hned na několika českých e-shopech za 499 až 4 990 Kč. Pokud vás tento nový trend zaujal, přečtěte si, co od takového mystery boxu můžete čekat a proč byste si jeho nákup měli pořádně rozmyslet.

Přečtěte si také

Test odhalil, že více než polovina kloubních výživ klame spotřebitele

Co jsou mystery boxy?

Jak už název napovídá, mystery box je balíček plný překvapení. Jde o balíček, který spotřebiteli slibuje nákup neznámého zboží ve stejné nebo vyšší hodnotě, než je jeho pořizovací cena.

Na českém trhu je prodává hned několik e-shopů, například Levněji.cz, Recentia.cz nebo Mystery-box.cz, u nichž si vyberete balíčky různých velikostí v cenové relaci od 499 až do 4 999 Kč.

Princip je zcela jednoduchý, objednáte si balíček za určitou cenu, aniž byste vůbec tušili, co je uvnitř, a doufáte, že se na vás usměje štěstí a rozbalíte si něco v mnohonásobně vyšší hodnotě, než je pořizovací cena.

Muž hraje videohru a raduje se u toho Tirachard Kumtanom / Shutterstock.com

Jak vznikly mystery boxy?

Mystery boxy jsou oblíbené především v zámoří, kde prodejci lákají na chytré telefony, hodinky a hrací konzole, které se mají ukrývat v balíčcích za pár dolarů. Historie těchto tajemných schránek je rozsáhlá a poměrně pestrá. Lidstvo již od pradávna miluje záhady a překvapení, není se tedy čemu divit, že utratí peníze za něco zcela neznámého.

Fenomén mystery boxů zřejmě souvisí s „loot boxy“, tedy balíčky s digitálním obsahem, které si hráči videoher kupují za skutečné peníze, aby ve hře získali nějakou výhodu. Jejich popularita pravděpodobně vedla ke vzniku skutečných krabic s překvapením.

Proč jsou mystery boxy tak populární?

A proč jsou mystery boxy pro spotřebitele tak zajímavé? E-shop Mystery-box.cz například u svého produktu píše: „Zábavné a netrpělivé rozbalování boxu doprovázejí chvíle napětí, které vás vrátí do dětských let.“ Na detailu mystery boxu obchodníka Levněji.cz se zase dozvíme, že „věci uvnitř přesahují hodnotu boxu“, „90% zákazníků se opět vrátí udělat další objednávku“ a že jde o „nejprodávanější mystery box v ČR“.

Prodejci zde sází hned na několik psychologických triků, které ve světě marketingu nejsou nic nového. Tím nejdůležitějším je sázka na lidskou zvědavost – spotřebitel se jednoduše nechá unést zvědavostí z tajemného obsahu. Dalšími důležitými aspekty jsou očekávání, vzrušení z neznáma a v neposlední řadě tzv. FOMO (fear of missing out). Prodejci zkrátka v zákazníkovi vzbudí dojem, že když si tento hit nekoupí, o něco zásadního přichází.

Nešťastný muž po otevření balíčku fizkes / Shutterstock.com

Báječné překvapení, nebo podvod?

Myšlenka překvapení a náhody, která může přinést nečekané bohatství, se rozhodně neobjevuje poprvé. Je vám tento model povědomý? Jde o stejný princip, který nutí jedince hrát hazardní hry. Podobně jako u hazardu ale hrozí nebezpečí, že pouze proděláte peníze.

„Objednal jsem si dvakrát Mystery box M za 300 Kč z eshopu Levněji.cz a dorazily mi balíčky bez problému, ale po otevření mě čekalo nemilé překvapení. Oba balíčky měly stejný obsah: drtič na česnek a tutu (pozn. redakce: druh tylové sukně) s LED svítidly, jedna nefungovala,“ napsal na webu Vašestížnosti.cz, který provozuje spotřebitelské sdružení dTest, zjevně zklamaný zákazník.

„Když jsem se krátce podíval na Aliexpress.com na toto zboží, tak by mě vše stálo cca 250 Kč,“ dodává s tím, že na e-shopu je explicitně uvedeno, že obsah balíčků má stejnou nebo vyšší hodnotu než jeho pořizovací cena. Jeho stížnost, stejně jako stížnosti dalších zákazníků, však zůstala bez reakce e-shopu.

Stížnosti už řeší Česká obchodní inspekce

Stížnosti mezi spotřebiteli se objevili také na web Recentia.cz, který rovněž nabízí mystery boxy. „Jejich předmětem bylo zpravidla upírání možnosti ze strany podnikatele odstoupit od smlouvy uzavřené distančním způsobem ve lhůtě 14 dní. Spotřebitelé také namítali, že obsah balíčků zpravidla neodpovídá ceně, kterou za balíček zaplatili,“ popsala letos v srpnu pro web Peníze.cz Jana Jelínková z tiskového oddělení České obchodní inspekce.

Těmto zákazníkům byla dle jejích slov nabídnuta dohoda, na kterou přistoupili. Stížnosti však ČOI nebere na lehkou váhu. „U uvedeného portálu se jedná o on-line prodej, kdy prodejce musí dodržovat platné zákony. Pokud by byla kontrolou zjištěna porušení zákona v naší dozorové působnosti, byla by pak uložena příslušná opatření,“ dodala.

Nespokojený muž drží otevřenou krabici a telefonuje voronaman / Shutterstock.com

Jak se bránit?

Organizace dTest v současnosti eviduje 199 stížností na prodejce Recentia.cz, množství dalších se pak týká e-shopu Levněji.cz a dalších. Dle ředitelky dTestu Eduardy Hekšové jde nejčastěji o problémy se zamítnutou reklamací, neodpovídající hodnotou balíčku a neumožněním odstoupení od smlouvy.

Možnost vrátit zboží většinou e-shop zamítá s tvrzením o znehodnocení zboží v důsledku jeho rozbalení. „Co se týká neuznané reklamace, je vždy možné její vyřízení rozporovat. V závislosti na důvodu zamítnutí může být vhodným nástrojem využití znaleckého posudku, který v případě, že vyjde ve prospěch spotřebitele, dle našeho názoru spolehlivě prokáže pochybení společnosti při vyřizování reklamace. Následně může spotřebitel od smlouvy odstoupit pro nevyřízení reklamace řádně,“ řekla pro web Peníze.cz Hekšová.

Zdroje: medium.com, penize.cz, vasestiznosti.cz, Youtube kanál Kluci z Prahy, mystery-box.cz, levneji.cz, recentia.cz