Inflace změnila rajón zlodějů. Krade se ve větších městech, zloději se zaměřují na máslo, uzeniny i alkohol

Žena si dává láhev vína do tašky SpeedKingz / Shutterstock.com

Meziroční nárůst krádeží v českých obchodech se vyšplhal na 30 %. Zatímco předchozí roky se nesly ve znamení krádeží luxusního zboží, jako jsou šperky či elektronika, v poslední době se zloději pragmaticky zaměřují na spotřební zboží, jako je máslo, uzeniny nebo alkohol. Přibývá také krádeží ze sociálních důvodů či krádeží zboží na zakázku. Klíčem ke snížení počtu krádeží je především modernizace bezpečnostních systémů a školení personálu.

Přečtěte si také

Action otevírá svou 81. prodejnu v Česku! Více než 1 500 položek tu stojí méně než 25 Kč

Nejvíce se kradou potraviny a drogerie

V posledních letech se v Čechách opět rozmohly krádeže v obchodech. Ale zloději, kteří se dříve zaměřovali na to nejluxusnější zboží, jdou nyní po běžném spotřebním zboží, jako jsou běžné potraviny, drogerie, parfémy či oblečení.

„Nejčastěji kradou jednotlivci a lze mezi nimi rozlišovat podle toho, zda svůj lup podniknou bez přípravy, nebo si přinesou po patřičné rozvaze různé pomůcky jako například alobal na překrytí kódu, štípací kleště nebo i rozbrusku na odstranění bezpečnostních prvků. Jiní pak vymění originální zboží za padělek. Mezi zloději se objevují i maminky, které zboží schovají do kočárku, kde jej většinou nikdo nehledá,“ uvedl pro Retail News Radek Škrabal, výkonný ředitel společnosti SSI Group, která zajišťuje bezpečnostní služby v obchodních centrech v České republice a na Slovensku.

Žena chytá zloděje v obchodě DC Studio / Shutterstock.com

Objevují se též krádeže na zakázku

Vedle krádeží dětských pachatelů, kteří nejčastěji kradou kosmetiku či oblečení, se v poslední době rozmáhají také krádeže seniorů, kteří se zaměřují na potraviny a drogerii, na něž nemají dost peněz. Krádeže ze sociálních důvodů jsou velmi četné, zloději se při nich nejčastěji zaměřují na máslo, uzeniny či alkohol.

V dalších případech se jedná o krádeže drogově závislých či recidivistů. Pachatelé pak nejvíce cílí na zboží, které lze nejsnáze zpeněžit, aby byl profit co nejrychlejší. Neobvyklé nejsou ani krádeže na zakázku, kdy je vybrané zboží odcizeno pro konkrétního klienta a následně prodáno ve večerkách a dalších místech.

Zloději se zaměřují na velká města

Trendem posledních let jsou krádeže ve velkých městech, která nabízí vyšší anonymitu. Zloději se zkrátka obávají krádeží v menších městech, kde se lidé znají. „Zvyšuje se proto mobilita pachatelů, kteří za vidinou kvalitního lupu přejíždějí i přes celou republiku. Není tak problém, aby například v Praze operoval ostravský gang,“ uvádí pro Retail News Radek Škrabal.

Krádeže stoupají též v sousedním Německu. Policejní statistiky ukazují, že v roce 2022 bylo hlášeno o 35 % více krádeží než v předchozích letech. Jak vyplynulo ze studie Inventurní rozdíly v německém maloobchodě 2023, inventurní rozdíly v německém maloobchodě vzrostly v roce 2022 v porovnání s rokem 2021 o 12 %.

Cedulka v supermarketu s vyobrazenou kamerou Vidpen / Shutterstock.com

Škoda činí téměř 4 miliardy eur

Odborníci odhadují, že za krádeže ve výši asi 2,44 mld. eur jsou zodpovědní zákazníci, 920 mil. eur se připisuje zaměstnancům a 370 mil. eur dodavatelům a jejich zaměstnancům. Celková škoda je tak 3,73 miliardy eur.

Podle německých policejních statistik narostl počet krádeží v obchodech v roce 2022 na 344 669 případů, což představuje 34,3 %. Vzhledem k velkému množství neohlášených případů je však statistika značně zkreslená. Z průměrné škody nahlášených krádeží vyplývá, že neodhaleno zůstává asi 21,2 milionu krádeží. Studie EHI také ukazuje, že krádeže stále častěji páchají organizované skupiny.

Jak s krádežemi bojovat?

Klíčem ke snížení počtu krádeží by dle maloobchodních společností mělo být lepší vyhodnocování dat pomocí pokročilých systémů pro správu zboží, školení zaměstnanců a modernizace kamerových systémů. Co se týče ochrany výrobků, existuje stále více bezpečnostních opatření, jako jsou elektronická zabezpečení či mechanické zámky.

Budoucí situace v maloobchodě tedy závisí na prioritě, jakou dají obchodníci preventivním opatřením. Největším problémem je dle maloobchodníků nemalá investice, kterou tyto úkony představují především z hlediska školení personálu a rostoucím nákladům na bezpečnostní techniku.

Zdroje: retailnews.cz, zboziaprodej.cz, socr.cz, ehi.org