Američtí maloobchodníci vyhlásili válku zlodějům. Pomáhá jim umělá inteligence

Kamera rozpoznávající obličeje Scharfsinn / Shutterstock.com

Manko v obchodě vzniká z různých důvodů, ale jedním z nejčastějších jsou krádeže. Je těžké zajistit podmínky, aby k nim nedocházelo. V mnoha případech představují tak vysoké částky, že to výrazně dopadá na celkový stav společnosti. Jsou si toho vědomi i největší maloobchodníci na trhu, kteří se rozhodli proti zlodějům nasadit technologii využívající umělou inteligenci. Slibují si od ní efektivní vyřešení problému, kvůli kterému se jim krátí jejich zisk.

Přečtěte si také

Nejlepší bezdrátová sluchátka. Vyrovnají se Apple AirPods?

Jak chtějí maloobchodníci omezit krádeže?

Kriminalita je na vzestupu, zejména v USA maloobchodníci zaznamenali narůstající vlnu organizovaného maloobchodního zločinu. Jde o miliardové ztráty, během krádeží navíc často dochází i k ohrožování personálu.

Největší západní maloobchodníci, jako jsou Walmart, Target, Lowe's, Kroger, Macy's a CVS, se rozhodli navázat spolupráci s technologickými společnosti, aby vyvíjeli a nasazovali pokročilé monitorovací systémy nové generace s umělou inteligencí. Jde zejména o kamery pro rozpoznávání obličeje, čtečky registračních značek a vozidel, autonomní bezpečnostní roboty, radiofrekvenční identifikační štítky (RFID), chytré zámky na obaly a prediktivní analytický software.

Zloděj v obchodě krade telefon Mike_shots / Shutterstock.com

Christian Beckner, viceprezident maloobchodních technologií a kybernetické bezpečnosti v maloobchodní asociaci National Retail Federation, sdělil zpravodajské agentuře CNBC: „I když je umělá inteligence mocným nástrojem, maloobchodníci si musí být vědomi kontroverzních problémů, které se objevily v posledním roce. Maloobchodníci musí používat AI odpovědným způsobem, vzhledem k nejistotám prediktivních výsledků některých nástrojů AI. Pokud je používáte k podpoře opatření proti ztrátám, postupujte tak, aby u rozhodnutí o dalším postupu byli vždy přítomni lidé, kteří zamezí možným negativním následkům.“

Jak má umělá inteligence zamezit krádežím?

Vůbec poprvé budou nové technologii cíleny na prevenci, tedy na chytání zlodějů ještě dříve, než začnou jednat. Může to znít děsivě a někteří si možná vzpomenou na film Minority Report z roku 2002, s Tomem Cruisem v hlavní roli. Používali zde program PreCrime založený na tom, že tři takzvaní tušitelé předpovídali zločiny, které se měly stát v nejbližších dnech. I když to bylo jen sci-fi, prediktivní technologie se využívají stále častěji.

Cílem nových systémů s umělou inteligencí není chytit zloděje při činu, ale postarat se o to, aby pro ně nebylo páchání zločinů atraktivní. Podle všeho by měly nové systémy odvrátit zločin ještě dříve, než k němu dojde.

Jak roste počet krádeží v USA?

Mnoho trestných činů, které jsou klasifikovány jako organizované maloobchodní krádeže, se neodehrává v obchodech, ale na různých místech dodavatelského řetězce a distribučních systémů, které vyžadují vlastní řešení. Do té doby činil celkový roční maloobchodní úbytek v roce 2021 94,5 miliardy dolarů, oproti 90,8 miliardám dolarů v roce 2020.

Téměř polovinu lze připsat organizovanému maloobchodnímu zločinu, který se v roce 2021 v průměru zvýšil o 26,5 %. Národní koalice pro vymáhání práva provedla v USA průzkum, podle kterého agrese v maloobchodu prudce roste a více než polovina maloobchodníků zvyšuje své výdaje na preventivní technologie.

Kamera a rozpoznávání obličeje Vitamin444 / Shutterstock.com

Jaká jsou rizika používání rozpoznávacích technologií?

Doposud se používaly především běžné kamerové systémy, plastové štítky a alarmy u pokladen. Technologie rozpoznávání obličeje je společně s dalšími technologiemi v maloobchodě vítaná, ale na druhou stranu naráží u společnosti na obavy ze sledování. Někteří prodejci používají kamerové systémy se softwarem pro rozpoznávání obličeje. Ten jim pomáhá identifikovat zločince, a to navzdory obavám ze zákona a ochrany soukromí.

Ne každý si přeje, aby byl obklopen technologiemi, které zvládnou již na dálku rozpoznat jeho obličej či poznávací značku. Obchodníci mají na jednu stranu o takové technologie zájem, na druhou stranu mohou ve finále mnoho zákazníků odradit, aby v obchodech s takovými technologiemi nakupovali.

Zdroje: CNBC.com, Interestingengineering.com