Do Česka míří první energetický drink kompletně stvořený AI, jde o světový unikát

Žena sedí u stolu, na kterém jsou rozložené studijní materiály, v ruce drží energetický nápoj a tváří se nabuzeně Antonio Guillem / Shutterstock.com

O umělé inteligenci slýcháme v poslední době ze všech stran. Nyní rozpoutala revoluci i na poli nápojů. Maďarská společnost Hell Energy totiž jako první na světě vyvinula energetický drink, který byl kompletně navržen, vyroben i propagován AI. Díky tomu prý přesně odpovídá potřebám a chutím zákazníků. V čem bude novinka lepší než „obyčejné“ energeťáky na trhu a budeme ji moci ochutnat i u nás v Česku?

Přečtěte si také

Obchod, kde vše stojí 29 korun, předvádí, co tu ještě nebylo. Je otevřený nonstop, sám se uklidí a zavolá vám pomoc

Jak vzniká AI drink?

V moderní továrně Hell Energy dali umělé inteligenci zelenou a nechali na ní celý proces od návrhu receptury přes výběr chuti až po volbu balení. AI vzala díky rozšiřující se databázi produktů na trhu a ohromnému množství dostupných informací v potaz nejen nejnovější trendy, ale i složení energy drinků, recenze zákazníků, zdravotní výzkumy či prodejní výsledky a statistiky.

Tak vznikla podle společnosti ideální receptura perfektního nápoje skvělé chuti, který zcela odpovídá přáním a požadavkům konzumentů. Ze tří navržených příchutí, které AI podrobila digitalizaci, analýze a testům, vybrala finální variantu, která se během léta dostane na pulty obchodů: jedinečnou a osvěžující kombinaci Tutti-frutti a Berry-blast.

Čtyři plechovky energetického nápoje Hell Energy HELL ENERGY

V čem je energeťák navržený umělou inteligencí výjimečný?

  • Chuť i složení vychází z podrobné analýzy trhu a zákaznických preferencí.
  • V souladu s nejnovějšími trendy AI obohatila svůj energetický nápoj o vitamíny, aminokyseliny a řadu prospěšných bylin.
  • Zároveň se sama postarala o splnění veškerých potřebných legislativních norem, včetně předpisů Evropského úřadu pro bezpečnost potravin a dodržení doporučených denních dávek.
  • Pro přísně tajné složení navrhla strategii a doporučení k ochraně receptury, která existuje pouze ve dvou pečlivě střežených kopiích. Jedna je uložena v sídle firmy v Maďarsku, druhá v trezoru ve Švýcarsku.
  • AI navrhla také technickou i designovou stránku obalu. Ten v sobě spojuje klasický vzhled Hell Energy plechovek s mladistvou „cool“ estetikou.

„Využití AI při vývoji nového produktu představuje obrovskou příležitost pro řadu odvětví a doslova novou éru v potravinářském průmyslu. Díky svým schopnostem dokáže umělá inteligence rychle třídit a analyzovat množství internetových dat v řádu minut či sekund. Tím se výrazně zkracuje i proces výroby nového produktu – z původních 1–⁠2 let na jeden měsíc,“ vysvětluje ve svém tiskovém prohlášení výrobce.

Kdy a kde bude v prodeji?

Podle vyjádření společnosti bude energetický nápoj HELL A.I. dostupný na trhu již během tohoto léta, a to ve více než 60 zemích světa, včetně České republiky. Zatím však není jasné, kdy se v nabídce objeví, ve kterých řetězcích bude dostupný a kolik bude stát.

Prozatím není možné jej koupit ani doma v Maďarsku, nicméně v e-shopu výrobce je již nyní uvedena jeho cena vycházející na 299 forintů, což je v přepočtu 19 korun / 250ml plechovku. U nás se v současné době prodávají nápoje značky Hell Energy za cenu kolem 20–25 Kč.

Muž v laboratoři kontroluje data na tabletu, před ním jsou lahve alkoholu Aleksandar Malivuk / Shutterstock.com

Jak AI ovlivňuje nápojový průmysl?

A zatímco na trhu s energetickými drinky se jedná o naprosté prvenství, kdy AI vytvořila takto sofistikovaným způsobem výrobek, využívání umělé inteligence pro vývoj a vylepšování nápojů není žádnou novinkou. Už nějakou dobu pomáhá třeba v oblasti alkoholu.

Již v roce 2020 představila švédská palírna Gävle jako první whisky Mackmyra vytvořenou pomocí AI, která zcela zastala proces hledání a míchání těch správných surovin do jednoho ideálně harmonického celku. Nových „učících se“ technologií využívají při výrobě whisky podobným způsobem (včetně analýzy zákaznických preferencí) také ve společnosti Diageo, která stojí za výrobou značek, jako je Johnnie Walker či Baileys, ale také Captain Morgan nebo Guinness.

Současně vzniká celá řada AI nástrojů, které plně nahrazují kreativní práci barmanů a mixologů a umožňují zákazníkům i profesionálům navrhovat jedinečné složení koktejlů, případně vám pomohou vybrat v obchodě správné víno (jedná se např. o aplikace Vivino, Sippd či norskou FinpåVin).

Zdroj: Hellenergy.com, BBC.com, Futuredrinksexpo.com