Co si umělá inteligence myslí o letácích a slevových akcích?

Robot vystupuje z mobilu Andrey Suslov / Shutterstock.com

O umělé inteligenci neboli AI poslední dobou slýcháme čím dál tím častěji. Prosazuje se v mnohých odvětvích, někde jen jako užitečný nástroj, ale jinde leckterá povolání čím dál tím více nahrazuje. Jakými způsoby se může prosadit ve světě slevových akcí a letáků – a co na ně sama říká?

Přečtěte si také

Virální dezert: Bílý pudink s mandarinkami z PET lahve

Umělá inteligence – kde se vzala a co umí?

Umělá inteligence neboli AI (z anglického Artificial Intelligence) je oblastí informatiky, která se zabývá tvorbou počítačových systémů, které dokážou napodobit či přímo nahradit lidskou inteligenci.

AI využívá pokročilé algoritmy a „učí se“ pomocí dat, která do ní výzkumníci vkládají. Na základě nasbíraných informací, dat a algoritmů poté může vykonávat zadané příkazy. V posledních letech zažívá největší rozmach především v podobě generovaného obsahu – na základě zadání umí zodpovídat na otázky, psát dlouhé texty, vytvářet fotomontáže, obrazy nebo i celá videa.

Právě schopnost plnit zadané příkazy je však tím, co zneklidňuje zaměstnance v některých odvětvích. Už nyní kvůli robotizaci zanikají nebo se omezují vybrané profese, s novými možnostmi AI jsou pak v ohrožení i další. Podle odborníků jde typicky o kancelářské pozice v administrativě, poradenství, financích apod. Rozhodně však není důvod k panice, pro spoustu lidí bude částečné nahrazení jejich práce automatizací hlavně psychická výzva.

Co si AI myslí o letácích a slevových akcích?

Jedním z předních AI nástrojů, které nyní zažívají velkou popularitu, je i ChatGPT, jazykový model od firmy OpenAI. Jeho využití je široké – dokáže si s vámi „povídat“ o všedních věcech, vymyslet pro vás báseň, ale také napsat odbornou esej nebo vám poradit, s čímkoliv si nevíte rady. Dalo by se říct, že má odpověď na všechno.

Humanoid tlačí nákupní vozík v supermarketu Garan Julia / Shutterstock.com

Zeptali jsme se ho proto, co si myslí o letácích a slevových akcích – zde je jeho odpověď:

  • „Pro některé zákazníky mohou letáky být užitečným zdrojem informací a pomáhat jim najít výhodné nabídky a plánovat své nákupy,“ komentuje správně ChatGPT. „Nicméně někteří lidé je mohou považovat za spamovou poštu, nebo je prostě ignorují. Záleží na individuálních preferencích a nákupních zvyklostech každého jednotlivce,“ dodává.
  • „Mnoho lidí se zajímá o slevy a vyhledává akční nabídky, aby ušetřili peníze. Slevové akce mohou být výhodné pro zákazníky, kteří si chtějí pořídit určitý produkt za nižší cenu,“ popisuje ChatGPT. „Nicméně je důležité být obezřetný a pečlivě posuzovat nabídky, aby se zajistilo, že jde skutečně o výhodnou a kvalitní koupi. Každý jednotlivý zákazník si musí rozhodnout, zda slevové akce odpovídají jeho individuálním potřebám a preferencím,“ dodává.
Co se dnes hodí nakoupit v akci? Bude nám to vybírat AI?

Jaká je role AI při nakupování?

Jak je vidět, AI zvládá shrnout známá fakta a upozornit jak na pozitiva, tak i negativa letáků a slevových akcí. V oblasti nakupování jsou však její možnosti mnohem širší a v některých oblastech se už dávno běžně uplatňuje.

Významnou roli zastává například v personalizaci doporučení při nakupování. Pokud si vybíráte zboží nebo nakupujete online, je to právě umělá inteligence, která vám doporučí podobné zboží nebo výhodné nabídky na základě vašich preferencí. Stejně tak může být na příjmu, aby vám poradila v podobě chatbota. A své místo má také ve skladech, kde na základě analyzovaných dat radí tak, aby výrobci neměli naskladněný ani nedostatek, ani nadbytek zboží.

Robot v obchodě s nápisem Smart retail Zapp2Photo / Shutterstock.com

Vezmou nám roboti práci?

Na robotizaci i AI budeme jistě i nadále čím dál tím častěji narážet. Jaký tedy bude její vliv na pracovní trh? Jak lépe to zjistit, než tím, že se zeptáme přímo jí:

  • „Roboti a umělá inteligence mají potenciál nahradit lidskou práci v některých rutinních úkolech, ale zároveň vytvářejí nové pracovní příležitosti. Zaměřují se především na opakující se a jednoduché úkoly, zatímco lidské dovednosti a kreativita jsou nezbytné v profesích, které vyžadují porozumění, interakci a strategické myšlení,“ popisuje ChatGPT.
  • „Celkově lze říci, že automatizace a robotika mají potenciál změnit pracovní trh, ačkoli dopady na zaměstnanost jsou složité a závisí na mnoha faktorech, včetně společenských, ekonomických a regulačních. Je ovšem pravděpodobné, že budeme svědky transformace pracovního trhu, která vyžaduje přizpůsobení a přeškolení pracovní síly, aby se udržela relevantní a efektivní v novém prostředí,“ uzavírá AI nástroj.