Kampaň na hraně etiky: Alza slibuje, že umí rychleji a lépe vyřídit reklamace od Mall a CZC. Jak služba funguje?

Reklama na Alzu Cineberg / Shutterstock.com

Konkurenční marketingový boj mezi velkými hráči na poli internetových prodejců je u nás už běžnou klasikou. Nyní Alza zkouší novou taktiku. Zapřisáhla se, že bude po omezenou dobu vyřizovat reklamace zboží zakoupeného i na Mallu a CZC, kteří nedávno změnili majitele i svou strategii. Jak bude nová služba fungovat a proč ji Alza spustila?

Přečtěte si také

EU vydala směrnici, která mění pravidla medu, marmelád a určuje, jak skladovat vejce

Rychlá reklamace odkudkoliv

Alza před pár dny představila novou službu Umíme to rychleji a lépe. Po omezenou dobu chce zákazníkům ukázat, že jsou reklamace u ní rychlejší a pohodlnější než u konkurenčních e-shopů Mall.cz a CZC.cz, které nově patří pod polskou skupinu Allegro.

A jak toho chce firma dosáhnout? Především díky různorodým možnostem, jak vadné zboží odeslat, a tím ji zpřístupnit co nejširšímu okruhu zákazníků. Reklamované výrobky totiž můžete odnést osobně na pobočku, odeslat poštou nebo prostřednictvím některého z AlzaBoxů.

„AlzaBoxy jsou navíc přístupné nonstop a pobočky jsou otevřené sedm dní v týdnu. Nejen díky této unikátní fyzické infrastruktuře jsme při vyřizování reklamací rychlejší, a tím pádem u nás zákazníci mají lepší zkušenost s reklamacemi,“ uvedl pro média Petr Bena, místopředseda představenstva Alzy.

Alzabox Photo Nature Travel / Shutterstock.com

Jak nová služba Alzy funguje?

Akce se mohou zúčastnit jen registrovaní zákazníci, přičemž zboží zakoupené od 18. 9. 2021 do 30. 9. 2023 na e-shopech Mall.cz nebo CZC.cz musí být pouze nové (služba se nevztahuje na rozbalené nebo bazarové zboží). Takové výrobky je poté nutné i s fakturou zaregistrovat v aplikaci Alzy, a to nejpozději do 31. prosince 2023. Reklamované zboží bude možné donést na jakoukoliv pobočku nebo odeslat skrze AlzaBoxy či poštou.

Pozor na podmínky

V první řadě by si zákazníci měli ověřit, na jaké produkty se akce vztahuje. Alza totiž pro reklamace akceptuje pouze takové zboží, které lze najít v jejím vyhledavači při registraci produktu. Tento registr obsahuje téměř 150 000 položek, které prodává jak Alza, tak Mall.cz a CZC.cz.

Dále by si zákazníci měli před využitím služby dobře přečíst podmínky akce. V nich totiž prodejce mimo jiné například upozorňuje, že o dobu, kdy je zboží v reklamaci u společnosti Alza, se neprodlužuje doba k uplatnění zákonných práv z vadného plnění, a to i přesto, že zboží nebudete moci používat. Nebo, že v rámci odborného posouzení vady může dojít k porušení záručních podmínek původního prodávajícího (např. odstraněním ochranných pečetí apod.).

V podmínkách se rovněž uvádí, že pokud Alza reklamaci uzná, zákazníkovi buďto výrobek nechá opravit, vymění ho za nové zboží, nebo za vadný produkt vydá poukaz v hodnotě jeho tržní ceny.

Žena drží papíry a kouká do notebooku fizkes / Shutterstock.com

Kampaň na hraně etiky?

Zástupci Alzy se rovněž netají skutečností, že nově spuštěná kampaň má mimo jiné za cíl pokusně srovnat podmínky procesu reklamace na různých e-shopech a ověřit spokojenost zákazníků. Tedy, zda budou u Alzy s rychlostí a pohodlností opravdu spokojenější než u konkurentů. Navíc s tím benefitem, že podle Petra Beny je osud konkurenčních e-shopů kvůli odkoupení Allegrem nejistý, zatímco Alza nabízí jistotu a stabilitu na trhu.

„Z dat totiž vidíme, že většina zákazníků, co někdy nakoupila na těchto dvou e-shopech, nakupuje také na Alze, jsou to tedy i naši zákazníci,“ uvedl v tiskovém prohlášení Petr Bena s tím, že v neposlední řadě samo Allegro, které vlastní Mall.cz a CZC.cz, je velmi neurčité ohledně budoucnosti těchto dvou zmíněných e-shopů. „Chceme tak dát lidem jistotu pro případ závady zboží,“ dodal.

Podle ředitelky Asociace komunikačních agentur Kateřiny Hrubešové je nicméně takový způsob marketingové komunikace nevhodný, protože se nezaměřuje na skutečnou pomoc spotřebitelům v nouzi, ale spíše se snaží takzvaně přetáhnout stávající zákazníky existujícího, konkurenčního prodejce, uvedl to deník iDNES.

Mají se zákazníci Mallu a CZC čeho obávat?

Alza novou službu představila krátce poté, co se počátkem srpna v médiích objevilo vyjádření polské online platformy Allegro o tom, že startuje masivní kampaň s cílem stát se jedničkou na českém trhu a být ještě větší než Mall. Nabídla se proto otázka, zda je existence dvou velkých českých e-shopů v ohrožení.

„Budeme fungovat jak v rámci těchto dvou značek, i mimo ně. V zásadě však budeme dělat to, co si budou přát zákazníci. My jsme teď investovali značné finanční prostředky za akvizici Mall.cz a CZC a pěkně nám to zapadá do naší strategie. A až čas ukáže, co se vyplatí víc, kde budou návštěvnost stránek a nákupy preferovanější. Zatím nemůže nic predikovat. Ale určitě Mall.cz a CZC budou ještě nějakou dobu existovat,ubezpečil média Roy Perticucci, CEO společnosti Allegro.

V současné době se proto zákazníci nemusí zániku svých oblíbených značek obávat, aktuálně se spíše mohou těšit na řadu nových akcí a rozšířených nabídek.

Zdroje: alza.cz, alza.cz, idnes.cz, idnes.cz