Štítky hanby pro předražené výrobky. Carrefour varuje spotřebitele před vysokými cenami

Pohled na prodejnu Carrefour v nákupním centru Ritu Manoj Jethani / Shutterstock.com

Francouzský řetězec supermarketů Carrefour se odmítá smířit s nekalými praktikami výrobců a na vybrané produkty umisťuje cenová varování. Většinou jde o výrobky, u nichž výrobci „nenápadně“ zmenšili balení, ale cena zůstala stejná. Kromě snahy pomoci zákazníkům jde také o přípravu na vyjednávání s dodavateli o cenách na příští rok. Francouzská veřejnost ale tvrdí, že je Carrefour pokrytecký.

Přečtěte si také

Vyrobte si domácí máslo! Stačí vám 15 minut, je lepší než kupované a zvládne to každý

Méně zboží za stejnou cenu

Jednou z častých nekalých praktik, k nimž se výrobci uchylují, je prodej menšího balení za stejnou cenu. Cílem této „smrskflace“, jak se o tomto postupu v posledních letech hovoří, je skrýt inflaci a vyvolat ve spotřebiteli iluzi, že výrobek nepodražil.

Ačkoli jednotková cena zůstává stejná, při přepočtu na 100 gramů je zdražení znatelné. I proto vznikla 1. května 2014 všem prodejcům v ČR povinnost označovat výrobky nejen prodejní, ale i měrnou cenou, která zákazníkovi pomůže odhalit případné zdražení nebo výrobky snáze porovnat mezi sebou.

Carrefour bojuje proti „smrskflaci“

Francouzský řetězec Carrefour nově označuje produkty s poněkud diskutabilní cenou štítkem s nápisem „Tento produkt má menší objem nebo hmotnost, takže jeho skutečná cena od dodavatele je vyšší“. Toto označení momentálně najdeme celkem u 26 výrobků.

Obchodník tak bojuje s osvědčeným marketingovým trikem, který výrobci běžně používají jako méně nápadnou alternativu ke zvyšování cen výrobků. Pro tuto praktiku se ustálilo označení shrinkflation (česky smrskflace). Ve skutečnosti však jde o ukázkové klamání spotřebitele.

Výzva ke snížení cen

Zástupci společnosti Carrefour uvedli, že takto chtějí vyzvat prodejce ke snížení cen. „Je zřejmé, že cílem stigmatizace těchto produktů je umět říct výrobcům, aby přehodnotili svou cenovou politiku," řekl v rozhovoru pro agenturu Reuters Stefen Bompais, ředitel komunikace s klienty ve společnosti Carrefour.

Smršťování cen je přitom velmi rozšířená praxe. V době narůstající inflace se proto obchodní řetězce snaží vyjít spotřebitelům vstříc a pomoci jim s vyrovnáním vysokých životních nákladů.

Štítky hanby najdeme u výrobků Nestlé či Lindt

Výstražnou cedulku najdeme například u ledového čaje značky Lipton, který se prodává v lahvích o objemu 1,25 litru namísto původních 1,5 litru, což odpovídá 17% zdražení.

Počáteční kojenecká výživa Guigoz, kterou vyrábí společnost Nestlé, se smrskla z původních 900 na 830 gramů, zmrzlinový dort Viennetta značky Unilever se z originálních 350 gramů zmenšil na 320 a průměrné zvýšení ceny o 9,3 % zaznamenaly i výrobky z dílny čokoládovny Lindt.

Malý košík s českými bankovkami a kolem potraviny Andrzej Rostek / Shutterstock.com

Nekalá praktika proti zákazníkům

Tlak na výrobce, aby ceny snížili, vyvíjeli i francouzští politici. Ministr financí Bruno LeMaire pro francouzský deník France Bleu uvedl, že v říjnu začne platit zákon, podle něhož by výrobci měli dobrovolně zmrazit či dokonce snížit ceny u vybraných výrobků. Tři z největších výrobců, kterých se téma týká, Nestlé, PepsiCo a Unilever, ministr prezentoval jako nespolupracující.

Tyto praktiky označil za nevyhovujícívýkonný ředitel nákupu a marketingu společnosti Lidl, Michel Biero. Výrobků prodávaných v síti Lidl se podle něj toto téma netýká, protože by takový výrobek vůbec neuvedli na trh.

Zdroje: idnes.cz, reuters.com, francebleu.fr, lesechos.fr