Specifika českého trhu: Privátní značky jsou milované i nenáviděné

Průčelí supermarketu Billa Stanislav Samoylik / Shutterstock.com

O privátních značkách jste nejspíš už slyšeli a velmi pravděpodobně je i sami kupujete. Často totiž nabízejí stejnou kvalitu i složení jako ostatní výrobci, ale za výrazně nižší cenu. Nejvíce jsou spojené s potravinami, ale dnes se s nimi setkáte i v hobby marketech, prodejnách oblečení nebo sportovního vybavení. Ne všichni jsou ale z rostoucí popularity „privátek“ nadšení.

Přečtěte si také

Pravé přírodní hedvábí poznáte jednoduchým trikem se zapalovačem

Průkopníkem privátních značek jsou supermarkety

Mezi prodejci potravin má bezkonkurenčně největší podíl privátních značek Lidl a hned za ním následuje Penny Market. Stále více produktů si ale pod svým vlastním brandem nechávají vyrábět i další řetězce. Ať už je to Billa se svojí značkou Clever, Kaufland a jeho K-Classic nebo Albert a Albert Quality.

Pozadu nezůstává ani Globus, který má podle průzkumů „privátky“ nejdůvěryhodnější. Jejich kvalita ale stoupá napříč celým trhem. A spotřebitelé si toho všímají. Spousta z nich vzhledem k současnému zdražování řeší hlavně ceny, přesto si u privátních značek dává pozor i na původ a složení výrobků.

Prodejna Lidl defotoberg / Shutterstock.com

Prodejem v tuzemsku to teprve začíná

Čeští zákazníci mohou nákupem privátních značek výrazně ušetřit a dodavatelé zase mají příležitost si hodně vydělat. Díky obchodníkům, jako je zmiňovaný Lidl, se jim otevírají desítky trhů, na které by se jinak dostali jen velmi těžko. Většina zboží putuje k našim sousedům v Polsku nebo na Slovensku, případně do Rumunska. Roste ale také export do Nizozemska, na Kypr či do Spojených států.

„Podíl privátních značek na pultech obchodů dlouhodobě roste. I velké potravinářské firmy pochopily jejich výhody a stále častěji se stávají jejich dodavateli pro obchodní řetězce. Privátní značky vyrobené v Česku navíc aktivně přispívají k obchodní bilanci, když jejich export loni dosáhl více než 28 miliard korun, tedy bezmála pětiny z celkového vývozu potravin,“ vypočítává Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

Lidé nakupují v supermarketu Tatiana Diuvbanova / Shutterstock.com

Co na to tradiční české značky?

Ne všichni jsou ale z privátních značek nadšení. Někteří obchodníci se jimi cítí utlačováni a tvrdí, že jim řetězce dávají čím dál menší prostor. Agrární komora jejich stížnosti vyslyšela a kauzu nyní řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

„Obchodní řetězce dlouhodobě diskriminují české výrobce potravin, ať už je to nevýhodným umístěním v regálu, nedoplňováním jejich zboží nebo přemrštěnou obchodní přirážkou. Ještě ke všemu mají tu drzost obviňovat dodavatele ze zdražování potravin. To nejsou jediné nekalé praktiky, se kterými se dodavatelé setkávají. Od našich členů máme informace, že obchodníci dokonce plíživě snižují objednávky jejich zavedených výrobků ve prospěch privátních značek, které si nechávají dodávat za co nejnižší cenu. Přitom se může jednat i o zahraničního dodavatele, nicméně výrobek se stále tváří jako domácí produkt označený pouze logem privátní značky,” upozorňuje prezident Agrární komory České republiky Jan Doležal.

Zdroj: Retailnews.cz, Vitalia.cz