Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Češi přesolují. Nadbytek způsobuje vysoký krevní tlak, infarkt a bolest hlavy

Češi přesolují. Nadbytek způsobuje vysoký krevní tlak, infarkt a bolest hlavy

Z pohledu zdravého životního stylu a nutričních doporučení se o rizicích vyplývajících z nadměrného solení mluví velmi často. Zcela bez soli se ale také naše tělo neobejde. Kde se všude sůl ukrývá a jak si uhlídat její konzumované množství? Pojďme se na to podívat.

Přečtěte si také

Na čem v domácnosti ušetřit, když vás tíží špatná finanční situace
Na čem v domácnosti ušetřit, když vás tíží špatná finanční situace

Začněme tentokrát pozitivně a podívejme se, v čem je pro naše zdraví sůl prospěšná. Její hlavní složky tvoří sodík a chlór. Sodík pomáhá našemu organismu udržet rovnováhu mezi tekutinami uvnitř buněk a v mezibuněčném prostoru. Slouží pro přenos nervových vzruchů a pohyb našich svalů. Chlór je důležitou složkou žaludečních šťáv, podporuje trávení a ruku v ruce se sodíkem udržuje acidobazickou rovnováhu mezi kyselinami a zásadami v našem těle. Snížení pH vede k acidóze a zvýšení k alkalóze, proto musí pH krve dosahovat hodnot 6,8 až 7,7.

Co říkají výzkumy a studie

Mnoho studií dokládá, že je u nás omezování příjmu soli opravdu vhodné. V současné době ale není zatím pevně stanoven minimální podíl přijímaného sodíku pro zajištění životně důležitých funkcí. Záleží na individuálních dispozicích organismu. Pokud ale snížíte příjem soli na minimum, podle výzkumů můžete zvýšit riziko úmrtnosti na kardiovaskulární onemocnění. Nedostatečného příjmu soli se ale při dnešní stravě obávat opravdu nemusíme.

Podnebí, počasí a lokalita

Potřeba příjmu soli se odvíjí i od aktuálního počasí, ročního období a lokality, kde žijeme. O něco vyšší příjem soli potřebujeme v tropických oblastech ve vyšších teplotách, protože část soli vypotíme. V těchto zemích je také velmi přirozeně strava bohatší na koření a sůl. To se týká už nedalekého Maďarska. Vzhledem k podnebí v České republice je ale průměrná spotřeba soli příliš vysoká.

Sůl jako součást koření

Jak moc omezit konzumaci soli

Podle Světové zdravotnické organizace – WHO je třeba přijímat sůl v rozmezí 200 až 500 mg sodíku za den, což odpovídá 250 až 500 mg soli. Některá národní doporučení informují o nutnosti omezení denního příjmu sodíku na 1 500 mg, tedy 3,75 g soli, jindy se udává hodnota 6 g soli na den. Převažuje doporučená hodnota 5 g soli na den. U nás je to u mužů 16,6 g a u žen 10,5 g soli na den. Každý Čech sní za rok 6 kg soli, což je 3x víc než doporučená denní dávka (DDD).

Jak je to v ČR?

  • dospělý člověk má 3x vyšší příjem soli než je DDD a tvoří 8 až 17 g za den
  • u dětí je denní příjem soli 3x až 4x vyšší než je DDD soli
  • 80 % dětí od 7 měsíců do 1 roku překračuje o 80 % DDD soli
  • 95 % dětí od 1 roku do 1,5 roku o 190 % překračuje DDD soli
  • 100 % dětí od 1,5 roku do 3 let o 320 % překračuje DDD soli

Smrtelná dávka chloridu sodného

Tato dávka se stanovuje na 150 až 280 g. Takové množství soli nezvratně změní osmotickou rovnováhu a z buněk unikne až příliš mnoho vody. Při dlouhodobém zvýšeném příjmu soli se zvýší krevní tlak, srdce se přetíží a poškodí. Sůl zadržuje v těle vodu, dochází k nadměrnému zatížení ledvin, ty se poškodí zvýšeným tlakem a trvale zvýšeným vylučování natria. Některé bolesti hlavy vznikají díky velkému množství soli a patrně souvisí právě se zvýšeným krevním tlakem.

Velké množství soli ve slaných pochutinách

Nadbytek a nedostatek soli

Vyšší příjem soli, respektive sodíku, nám zvyšuje krevní tlak a pravděpodobnost vzniku onemocnění rakovinou žaludku. Hrozí i obezita, osteoporóza, infarkt, mrtvice a ledvinové kameny. Po vyšší konzumaci soli máme větší žízeň, spouští se obranná reakce organismu a tekutinami se sůl vyplavuje z těla. Přitom ale dochází k vyplavování nejen škodlivých, ale i potřebných látek. Kompenzuje to z části draslík, který krevní tlak naopak snižuje. Podle studie INTERSALT se nám po každém zvýšením příjmu draslíku o 600 mg sníží krevní tlaku o 1 mm Hg.

Prevence

Prevencí na snížení rizik vyplývajících z nadměrného solení je ale její příjem omezit. Hlavním zdrojem soli jsou výrobky z obilovin, a to i ty sladké. Sůl je součástí slaných pochutin, jako jsou slané bramborové lupínky, tyčinky a oříšky. Ty je třeba omezit a ostatní připravené pokrmy už nepřisolovat.