Válka e-shopů: V čem budou muset příští rok soupeřit o přízeň zákazníků?

Žena nakupuje na telefonu a notebooku 13_Phunkod / Shutterstock.com

Od začátku pandemie se e-shopy dočkaly astronomického růstu. Kamenné obchody byly zavřené, lidé byli doma a nakupovali online jako nikdy předtím. Ačkoliv se po pandemii otevřely kamenné prodejny, lidé si již zvykli nakupovat přes internet. Prodejny proto stále více mizí, ale kvůli krizi mizí i nákupní apetit – i e-shopy budou tudíž muset zabrat, aby je nepotkal stejný osud.

Přečtěte si také

Obchod, kde vše stojí 29 korun, předvádí, co tu ještě nebylo. Je otevřený nonstop, sám se uklidí a zavolá vám pomoc

Nezbytná evoluce

Popularita e-shopů se zvyšuje, stejně jako objemy nákupů a tento trend by měl vydržet i v příštím roce. Provozovatelé by se ale měli připravit na větší konkurenci, protože stále více malých firem i velkých značek nahrazuje kamenné prodejny právě za e-shopy.

Kdo bude chtít přežít, bude muset projít evolucí. V minulosti už e-shopy něco takového zažily, a to s rozvojem mobilních zařízení. Tehdy především přecházely na responzivní design, aby se jejich obsah dobře zobrazoval na všech zařízeních.

Přišly i další změny, třeba nutnost SSL certifikátu, informace o GDPR a nepopulární lišta informující o cookies. Zatímco tyto změny přicházely postupně s odstupem několika let, ty další přichází mnohem rychleji – pokud tedy prodejci chtějí být konkurenceschopní, měli by tyto trendy sledovat.

E-shop zobrazený na telefonu, tabletu a monitoru McLittle Stock / Shutterstock.com

Prognóza růstu e-shopů pro rok 2023

Portál Finder.com zveřejnil dosavadní celosvětové prodeje e-shopů od roku 2012 do současnosti. Nechybí ani prognóza pro rok 2023. Níže se můžete podívat na prodeje v oblasti e-commerce za posledních 10 let.

  • 2012 – 229 miliard dolarů
  • 2013 – 261 miliard dolarů
  • 2014 – 298 miliard dolarů
  • 2015 – 340 miliard dolarů
  • 2016 – 389 miliard dolarů
  • 2017 – 461 miliard dolarů
  • 2018 – 514 miliard dolarů
  • 2019 – 586 miliard dolarů
  • 2020 – 668 miliard dolarů
  • 2021 – 759 miliard dolarů
  • 2022 – 858 miliard dolarů
  • Prognóza na 2023 – 969 miliard dolarů
Mladá žena nakupuje přes notebook Kite_rin / Shutterstock.com

Jaké trendy budou důležité?

  • Omnikanál – Či také anglicky omnichannel. Jde o využití většího množství paralelních prodejních či komunikačních kanálů za účelem zisku zákazníků a zvýšení prodeje. Kromě fyzického nebo online obchodu mohou být zdrojem zákazníků call centra, kiosky, tištěná reklama, e-mailový marketing, sociální sítě a další. Čím více prodejních kanálů existuje, tím více zákazníků lze získat. U každého kanálu je ale zapotřebí správná strategie a pochopitelně dostatek prostředků na propagaci.
  • Nakupování přes telefon – Více než dvě třetiny všech online objednávek probíhá skrze mobilní zařízení. Prodejci by proto měli důkladně prověřit, jestli je jejich e-shop responzivní a jestli je zážitek z nakupování stejně kvalitní na počítači i na telefonu.
Nakupujte kdykoliv, cokoliv, odkudkoliv
  • Nakupování na sociálních sítích – Víte, že lze nakupovat i na Facebooku? Popularita nakupování na sociálních sítích roste, a pokud jim e-shopaři neholdují, znamená to pro ně ztracenou příležitost. Více než 90 % uživatelů spadajících do generace Z používá jako hlavní zdroj inspirace k nákupu sociální sítě.
  • Zákaznický servis – Stále více e-shopů disponuje online chatem nebo operátory dostupnými na telefonu. Zákazníci se díky tomu mohou rychle zeptat na dotazy ohledně zboží, dopravy, reklamace nebo se třeba poradit ohledně výběru. Kvalitní zákaznický servis a rychlé vyřizování dotazů vede ke zvýšení objednávek.v
Žena na zákaznické lince Bojan Milinkov / Shutterstock.com
  • Re-commerce – Prodej použitých produktů je stále oblíbenější. Ať už jde o knihy, oblečení nebo elektroniku, lidé vědí, že použité zboží je levnější a vyhledávat ho budou čím dál tím častěji.
  • Odběr novinek – Někteří zákazníci se rádi přihlašují k odběru novinek na webech, kde rádi nakupují. Je to možnost, jak je informovat o akcích a slevách a tím zvýšit jejich zájem nakupovat.
  • Udržitelnost – Některým zákazníkům trhá srdce, když vidí malý produkt zamotaný v několika metrech bublinkové fólie nebo velkých blocích polystyrenu. Lidé stále častěji vítají jak produkty vyrobené udržitelnou cestou, tak i udržitelná balení.
  • Možnosti platby – Část zákazníků si vybírá e-shopy podle platby a je známo, že většina lidí u nás upřednostňuje platbu dobírkou. Mladší generace hledá i e-shopy, ve kterých lze platit PayPalem nebo kryptoměnami.
  • Odložené platby – Stávají se populární u e-shopů se sortimentem všeho druhu. Mnoho zákazníků chce nakupovat, ale ne každý má peníze ihned k dispozici. Odložený nákup jim umožní požadovanou věc pořídit ihned a zaplatit později.
Udělejte si radost novou elektronikou
  • Vrácení zboží – Mnoho zákazníků kontroluje před nákupem podmínky vrácení zboží, obzvláště u oblečení a dražší elektroniky. Pokud jsou podmínky nevyhovující, často zvolí konkurenci.

Trendů není málo a přizpůsobit se všem není pro firmy a podnikatele snadné. Mnoho e-shopů už ovšem mnoho zmíněných trendů zavedlo a přidávání nových pro ně díky tomu nebude tak složité.