Ostatní v krizi krachují, IKEA roste i přesto, že zvedá ceny zboží až o desítky procent

Obchod IKEA SSKH-Pictures / Shutterstock.com

Už dlouhou dobu se hromadí zprávy o mizejících kamenných obchodech a úpadku známých společností z různých oborů. Opravdu všichni jen krachují a strádají? Ne tak docela, rozhodně se to nevztahuje na nábytkářského giganta, který ukázal, že je mimořádně přizpůsobivý, a dokonce i v době těžké krize dokáže těžit z každé výhody. Namísto úpadku roste, a ne v malých číslech. Jak se mu to povedlo a jaká je jeho další strategie?

Přečtěte si také

Vkladní knížky jsou pomalu minulostí. Kdo je ruší a kde se dají ještě založit?

IKEA dobývá Jižní Ameriku

Nepovedlo se to Čingischánovi ani Alexandru Velikému, ale zřejmě to bude IKEA, kdo první dobude celý svět. Navzdory krizi otevřela 38 nových poboček a zaměřila se na zcela nové trhy. Pronikla do Jižní Ameriky, konkrétně do hlavního města Chile, Santiago de Chile.

Kdo by kdy řekl, že se v tak exotické destinaci bude prodávat severský nábytek. Tím však dobývání tohoto kontinentu nekončí, v dalších letech plánuje expandovat do Kolumbie a Peru.

Lze jen doufat, že nepřemění zbytky plic Země na nábytek. Na svém webu však uvedla, že ke konci fiskálního roku 2021 je asi 55 % materiálů, které používá, obnovitelných a 17 % recyklovaných. IKEA se otevřela také trhu na Filipínách, v Portoriku, Estonsku a Ománu.

Nákupní košík IKEA Tooykrub / Shutterstock.com

Tržby společnosti prudce rostou

IKEA roste tak, jako by se jí krize netýkala a žila si svůj život ve zcela jiném vesmíru. Dlouhodobě se drží strategie, aby nabízela produkty, které budou svými cenami široce dostupné. Tento měsíc zveřejnila klíčová fakta a čísla, která se musí zdát pro ostatní firmy až neuvěřitelná.

Její celkové maloobchodní tržby ve fiskálním roce 2022 dosáhly 44,6 miliard EUR, ve srovnání s 41,9 miliardami EUR ve fiskálním roce 2021. Možná si říkáte, že rok 2022 ještě neskončil, ale pro společnost IKEA trvá fiskální rok od 1. září do 31. srpna. Jde o tržby za všech 12 franšízových skupin, které vlastní, což představuje nárůst o 6,5 %.

V interiéru nezapomeňte na detaily

Kupte se slevou Orchidej.

Porovnat slevy

Pomůže mizící konkurence v dalším růstu?

Mnoho konkurenčních společností, včetně malých obchodů, stagnuje nebo končí, a to otevírá tomuto gigantovi příležitost k dalšímu růstu. Zatímco minulý rok navštívilo jednotlivé pobočky 775 milionů zákazníků, v letošním roce je to 822 milionů. Ukazuje se také, jak důležitý je pro tuto společnost online prodej, který tvoří 22 % prodaných produktů. Kamenné prodejny zaujímají 75 % a služby zákazníkům 3 %.

A ačkoliv je aktuálním trendem v rámci úspor popouštět zaměstnance, IKEA své pracovní síly rozšiřuje. Ve srovnání s minulým rokem přijala 6 tisíc nových pracovníků a nyní jich zaměstnává 231 tisíc po celém světě.

Zaměstnanci s logem IKEA na oblečení LCV / Shutterstock.com

IKEA zvedá ceny zboží až o desítky procent

Její sortiment meziročně výrazně podražil, řádově až o desítky procent, a to jak u nás, tak i v zahraničí. Podaří se této společnosti zůstat i nadále cenově dostupnou volbou? Ceny se začaly navyšovat postupně, a to už od přelomu minulého roku.

IKEA zaznamenala problémy už v období pandemie, která narušila dodavatelský řetězec, projevily se ale také zvyšující se náklady. Narušený dodavatelský řetězec způsobil i nedostupnost některých oblíbených položek. Minulý rok za to mohla nedostatečná kapacita v námořní dopravě, letos představuje větší překážku probíhající válka na Ukrajině. Jelikož je však dostupnost výrobků lepší než v loňském roce, zákazníci by tento problém měli pocítit jen minimálně.

„Ceny IKEA zůstaly několik let relativně stabilní. To nám poskytlo výhodu, když konkurenti zvýšili ceny na začátku pandemie. Bohužel nemůžeme ignorovat stoupající náklady na suroviny a dopravu. Z dlouhodobého hlediska zůstáváme oddáni cenové dostupnosti pro mnoho lidí po celém světě,“ říká generální ředitel Inter IKEA Group Jon Abrahamsson Ring.

Udržujte svůj nábytek čistý

Strategie této společnosti může být velmi inspirující pro mnoho dalších společností, které prosperitu nezažívají. V těžkém čase se sice může spolehnout na velké zázemí, ale to není jediný důvod, proč se jí daří. Dokáže oslovit cílové publikum na internetu i mimo něj a dbá na neustálé inovace a trendy, na které zákazníci slyší, zejména na udržitelnost.