Ceny potravin od ledna raketově vzrostly. Do obchodů se vrací nekalé praktiky zmenšování balení

Žena v supermarketu je nešťastná z cen zboží lunopark / Shutterstock

Za posledních 9 měsíců se ceny potravin vyšplhaly doslova k výšinám. Inflace v tuzemské ekonomice v srpnu meziročně vzrostla o 17,2 procenta, proto i v obchodních řetězcích, které se původně zdražení bránily, vzrostla cena v podstatě u veškerého zboží, od cukru až po olej. U těchto položek cenovky vzrostly i o vyšší desítky procent. Výrobci se proto často uchylují k praktikám klamání zákazníků a odlehčují svá balení, aby zdražení nebylo tak patrné.

Přečtěte si také

Jarní restart pro suché vlasy bez lesku. Vyzkoušejte domácí peeling a výživné masky na vlasy

Potraviny v obchodech prudce zdražují

Inflace tvrdě dopadla na hlavy obchodníků a v regálech řetězců zdražilo prakticky úplně všechno. Podíváme-li se na vývoj cenovek za posledních 9 měsíců v obchodních řetězcích Lidl, Penny Market, Albert a Tesco, jen těžko najdeme položky, které nezdražily.

Například cukr krystal privátní značky Tesco zdražil o 10 korun na 30 Kč, slunečnicový olej Deliol v tomtéž řetězci z 50,- na 80,-, káva Jacobs z 99,90 na 129,90 a cena rohlíku vzrostla o korunu z 1,90 na 2,90. Nejvíce zdražují oleje a tuky, protože je vlivem války na Ukrajině narušen dovoz slunečnice. Zdražování se neubránil ani řetězec Lidl, který se nejprve nárůst cen snažil brzdit. Například balení podestýlkových vajec velikosti M vás v lednu vyšlo na 35 Kč, kdežto nyní je to přes 53 Kč. Šumavský chléb vás vyjde na 45,-, což je o 15 Kč víc než počátkem roku.

Filip Horáček / Seznam Zprávy

Zákazníci mění své nákupní chování

Obchodníci pozorují změnu spotřebního chování svých zákazníků. Do prodejen údajně chodí mnohem méně než dřív a některé zboží nekupují už vůbec. „Zákazníci svoje nákupy lépe plánují – dělají větší nákupy, ale s menší frekvencí. Mírné omezení pozorujeme v rámci prémiového sortimentu – například prémiový alkohol a cukrovinky,“ uvedla k tématu mluvčí společnosti Globus Aneta Turnovská.

Ze dvou variant zboží volí nyní zákazníci většinou tu levnější variantu. „Nutno říct, že obvykle méně kvalitní, kde jsou náhražky a řada přídatných látek. A myslím si, že to je velmi nebezpečný trend. Samozřejmě chápu, že někdo má hluboko do kapsy a nemůže na ničem jiném ušetřit, ale není to dobré z hlediska zdravého životního stylu a vůbec zdraví populace,“ vyjadřuje své obavy prezidentka Potravinářské komory České republiky Dana Večeřová. Často také dávají přednost privátním značkám řetězců, které jsou obecně levnější.

Nákupy v akci se stále vyplatí

Ačkoli běžné ceny potravin raketově vyrostly, stále se dá levně nakoupit ve slevách. Proto se zákazníkům vyplatí sledovat akční ceny v letácích, a pokud je to možné, nakupovat do zásoby.

„Největší zájem mají zákazníci o akční zboží v podobě základních potravin, jako jsou vejce, máslo nebo mléko, poptávka je ale například i po lososovi nebo kuřecích řízcích. Poptávka je také po našich bedýnkách s ovocem a zeleninou za 25 korun,“ uvedl pro iRozhlas mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler.

Sledujte akční ceny v letácích na Kupi.cz a přidejte si mezi oblíbené takové položky, které nejčastěji kupujete. Kupi vám pak pošle email, až bude produkt ve vašem okolí v akci. Nepřijdete tak o žádnou výhodnou akci.

Zmenšení balení margarinu Flora Filip Horáček / Seznam Zprávy

Nekalé praktiky se vracejí

V důsledku zdražování se v obchodech opět setkáme s praktikou odlehčování balení. Někteří výrobci začali snižovat gramáž u oblíbených výrobků, aby zdražení nebylo tak patrné. Například margarín Flora snížil gramáž z 250 na 225 gramů. Cena díky tomu chvíli zůstala na původní hodnotě, během roku ovšem stejně vzrostla z původních 49,90 Kč na 69,90 Kč.

Česká obchodní inspekce však tato opatření řadí do kategorie klamání spotřebitele, proto si při nákupech dávejte pozor na zmenšená balení svých oblíbených produktů.

Kam si skočíte například pro máslo v akci?

Kupte se slevou Máslo.

Porovnat slevy

Na vině je především energetická krize

Důvodů ke zdražování je pochopitelně mnoho, ekonomové se však shodují, že jedním z těch nejpodstatnějších je energetická krize. Výrobci potravin totiž v současné době u dodavatelů energie přechází na nové smlouvy a začínají platit i vyšší násobky toho, co doposud. Je na ně tak vyvíjen tlak na zdražování výrobků v regálech řetězců.

Míra zdražení bude záviset také na tom, jak se vláda postaví ke zastropování cen energií u velkých firem. „Ceny pečiva budou záviset na tom, jak se vláda postaví k cenám energií u velkých firem. Pokud nedojde k ničemu, zdražení bude razantní,“ předpovídá šéf Svazu pekařů a cukrářů Bohumil Hlavatý.

Člověk drží účtenku v supermarketu Denys Kurbatov / Shutterstock.com

Největší zdražení nás teprve čeká

Ačkoli současné ceny se jeví jako velmi vysoké, největší vlna zdražení přijde koncem roku. K cenám se vyjádřila i mluvčí Kauflandu Renata Maierl. „Aktuálně jednáme o změnách nákupních cen napříč celým sortimentem. Hlavním důvodem jsou rostoucí ceny energií, vstupních surovin a nepředvídatelnost dalšího vývoje,“ uvedla.

Zdražení, a to především mouky, energie a obalů, očekává koncem roku i Svaz pekařů a cukrářů. „Počítáme, že během podzimu cena pečiva půjde nahoru,“ uvedl jeho šéf Bohumil Hlavatý. Počítá, že pokud nedojde ke zastropování cen energií u velkých firem, zdražení bude markantní.