Pórek je vitamínová bomba, proč byste ho měli pravidelně konzumovat?

Kusy pórku v dřevěné bedně Brent Hofacker / Shutterstock.com

Dnes zcela změníme váš pohled na tuto nenápadnou zeleninu. Většina lidí ví, že příjemně voní a chutná dobře v polévkách nebo i syrový na chlebu. Málokdo ovšem tuší, že pórek dokáže ochránit před nemocemi lépe než citrusy. Jde o vitamínovou bombu, která je v obchodech často přehlížena – my vám však povíme, na co všechno pomáhá a proč byste ho měli přidávat ke všem svým pokrmům.

Přečtěte si také

Brambory nejsou jen příloha! Léčí záněty, nachlazení i pálení žáhy. Stačí vědět, jak je použít
Brambory nejsou jen příloha! Léčí záněty, nachlazení i pálení žáhy. Stačí vědět, jak je použít

Co víte o pórku?

Pórek patří do rodu Allium, jedná se tedy o blízkého příbuzného česneku, cibule a pažitky. I chuťově je těmto surovinám velmi podobný, proto ho můžete použít jako jejich alternativu.

Je charakteristický malou cibulkou a dlouhou válcovitou stopkou a má široké ploché listy, které kombinují světle a tmavě zelenou barvu. Již ve starověku byl hojně používaný v kuchyni a využíval se také jako lék na mnoho chorob. Zmínky o něm najdeme dokonce i ve Starém zákoně.

Dnes už se na jeho účinky téměř zapomnělo – a to je škoda, protože jde o superpotravinu, která je nabitá důležitými sloučeninami. Známý je zejména jako ingredience, která dokáže dát každému pokrmu šmrnc. Skvěle chutná syrový i uvařený a v kuchyni pro něj neexistují omezení – skvěle ladí k masu všeho druhu, včetně mořských plodů, můžete ho však přidávat také k sýrům, na pizzu, k rýži, těstovinám a kamkoliv jinam. Pokud se rozhodnete pórek pěstovat, nejlepší je začít začátkem května.

Pozdvihněte své pokrmy na vyšší úroveň

Vitamínová bomba

Obsahuje vysoké hladiny flavonoidů, vitamínů A, E a K, vlákniny a bohatý je také na sloučeniny, jako je draslík, vápník, hořčík, měď a železo. Je prakticky bez tuku a má minimum kalorií – 100 gramů obsahuje kolem 61 kcal. V tomto množství také najdete zhruba 14 g sacharidů, 1,8 g vlákniny a necelé 2 g bílkovin.

Muž krájí pórek Josep Curto / Shutterstock.com

Zdravotní výhody pórku

Vitamíny a látky obsažené v této zelenině napomáhají našemu zdraví v množství oblastí. Na co všechno se může hodit?

Má antioxidační potenciál

Pórek je nabitý antioxidanty a fenolickými sloučeninami, které bojují s volnými radikály a zabraňují oxidačnímu stresu – prospěšná je především jeho zelená část. Kromě toho obsahuje i vitamín C, přírodní antioxidant, který chrání před různými nemocemi a infekcemi, protože posiluje imunitu.

Podpořte své zdraví dostatkem vitamínů

Podporuje zdraví srdce a krevní tlak

V celé délce rostliny je vysoké množství folátu, který pomáhá chránit výstelku krevních cév před poškozením. S pomocí flavonoidu kaempferolu, který se zde rovněž nachází ve velkém množství, také snižuje riziko infarktu a mnoha nemocí. Pravidelná konzumace pórku navíc zvyšuje produkci oxidu dusnatého, sloučeniny, která rozšiřuje tepny a zajišťuje hladký průtok krve v celém těle.

Zlepšuje imunitu a bojuje proti infekcím

Pórek obsahuje značné množství vitamínu A, který je životně důležitý pro udržení imunitního systému. Tato sloučenina je užitečná při snižování zánětu a posilování těla, což pomáhá bojovat proti bakteriálním i plísňovým infekcím.

Krémová pórková polévka s pórkem margouillat photo / Shutterstock.com

Podporuje nervový systém a oči

Vitamín B6 v něm obsažený podporuje náš nervový systém, mangan a vitamín C s kyselinou listovou zase pomáhají udržovat stálé soustředění a předcházejí únavě. Proti té bojují i obsažené látky karoten a lutein, které navíc zlepšují zrak. Lutein a zeaxanthin pak také vytvářejí ochrannou bariéru proti šedému zákalu.

Snižuje riziko diabetu a nemocí jater

Pórek má velký potenciál snižovat vysokou hladinu glukózy v krvi. Zlepšuje citlivost na inzulín a tím zvyšuje vychytávání glukózy svaly. Tato hypoglykemická vlastnost je připisována přítomnosti sirných sloučenin a flavonoidů v nich. Taktéž pomáhá při detoxikaci jater a léči jejich infekce, a to díky sloučeninám síry.

Podporuje trávení a hubnutí

Velký obsah vlákniny v této zelenině podporuje snadné trávení a také růst střevních bakterií. Sloučeniny v něm obsažené navíc chrání vnitřní výstelku žaludku, díky čemuž se snižuje riziko žaludečních vředů.