Po covidu se ženy začínají zase více líčit. Kosmetické firmy zvyšují ceny za dekorativní kosmetiku

Žena se líčí před zrcadlem Anna Demianenko / Shutterstock.com

Období koronavirové krize bylo nejen ve znamení izolací, ale také ve znamení úspor u celé řady produktů, které používáme, včetně kosmetiky. Zejména ženy chtějí na každé společenské akci vypadat dokonale, ale když byly takové akce zakázané, nebyl důvod věnovat se tak důkladně líčení, barvení vlasů, aplikaci parfémů a dalšímu zkrášlování. Kosmetický průmysl to silně pocítil, ale nyní sebral druhý dech, a dokonce začal značně zdražovat.

Přečtěte si také

Myjete si před barvením vlasy, nebo je necháváte mastné? Kadeřníci mají jasno, co je správně

Zvýšení cen po dlouhé době propadu

Zpráva americké konzultační firmy McKinsey & Company říká, že za rok 2020 přišel kosmetický průmysl o 20–30 % tržeb. Značné ztráty z důvodu koronaviru byly i v roce 2021. Zvyšování cen se týká téměř celého odvětví krásy. Důvodem není jen skutečnost, že jednotlivé sektory potřebují vyrovnat ztrátu, ale také rostoucí náklady. Zvyšující se inflace, růst cen energií i základních surovin, to vše se musí do ceny promítnout. Mnoho lidí je na své kosmetické značky zvyklé a nechce je měnit ani po zvýšení cen, jiní spotřebitelé se snaží najít levnější alternativy.

Vyberte si make-up, který vám perfektně sedne

Globální krize jednotlivých součástí výrobků

To, co vidíme na trhu kosmetiky, jsou dopady globální krize. Celosvětový nedostatek dodavatelského řetězce se dotýká každé fáze výroby, tedy nejen hotového zboží na cestě do regálů obchodů. Průmysl se potýká s problémy se získáváním a distribucí základních složek, jako jsou například glycerin, emulgátory a oleje. Také je problém se samotným balením, což zahrnuje každou součást kosmetiky od pumpiček a uzávěrů až po etikety. Větší kosmetické konglomeráty mohou snadněji odolávat cenovým změnám tím, že náklady sníží ze svých marží, ale totéž nelze říci o menších nezávislých značkách.

Tip: na stránkách nákupního rádce Kupi.cz naleznete přehledně a na jednom místě všechny aktuální akční letáky z kategorie drogerie a parfumerie.

Stále více kosmetických značek ohlašuje zdražení

E.l.f. Cosmetics oznámila, že zvýší ceny mnoha svých produktů. Na Instagramu uvedla: „Vzhledem k tomu, že čelíme světu rostoucích nákladů, ceny mnoha našich produktů porostou. Většina produktů, kterých se to týká, zvýší cenu o 1 dolar, zatímco ceny některých vašich oblíbených zůstanou stejné. Zůstáváme odhodláni k transparentnosti a vytváření nejlepších produktů za nízké ceny.“

Sada kosmetických produktů New Africa / Shutterstock.com

Gigant L'Oréal nyní zažívá nárůst prodejů, ale i zde můžeme očekávat zdražování. „Náš růst byl vyvážený ve všech geografických zónách s pokračující vynikající dynamikou v Severní Americe, dvouciferným růstem v pevninské Číně a zrychlením na rozvíjejících se trzích i v Evropě, kde byl růst utlumen řadou omezení na začátku roku 2021. Ačkoli si pamatujeme na volatilitu a nejistotu, zůstáváme optimističtí, pokud jde o výhled na kosmetický trh, a věříme v naši schopnost překonat trh v roce 2022 a dosáhnout dalšího roku růstu tržeb a zisků,“ řekl generální ředitel Nicolas Hieronimus.

Jsou ovšem značky, které i přes zvýšení nákladů zdražovat nehodlají. Patří sem třeba značka LOLI Beauty. „Rozhodně jsme zaznamenali zvýšení cen v celém našem dodavatelském řetězci, zejména u krabic a dopravy. V tuto chvíli jsme se rozhodli zachovat naše současné ceny a nepředávat je našim zákazníkům nebo partnerům. Věříme, že toto zvýšení cen je dočasnou, nikoli trvalou reakcí na nedostatek a kapacitní problémy (například nedostatek kontejnerů mimo Čínu), ale trh se znovu přizpůsobí. U značky však žádná dočasná úprava ceny neexistuje," řekla pro portál beautyindependent.com její zakladatelka Tina Hegesová.