Oblíbený britský řetězec v Česku končí: Zavírá své prodejny a ukončil i provoz e-shopu

Prodejna řetězce Iceland William Barton / Shutterstock.com

Řetězec supermarketů Iceland, specializující se na prodej zahraničních potravin a širokého sortimentu mraženého zboží, ukončuje své působení v Česku. Společnost začala v posledních dnech zavírat své pobočky, její internetový obchod také přestal fungovat.

Přečtěte si také

Ekonomika dopadla i na kapesné, děti dostávají méně. Běžná výše kapesného je tři sta korun měsíčně

Někde zavřeno úplně, jinde chybí zboží

Ještě donedávna u nás provozoval řetězec Iceland 11 kamenných prodejen, které v Praze a okolí postupně otevíral od roku 2011. Od konce března letošního roku se ovšem situace dramaticky změnila a pobočky začaly jedna po druhé zavírat.

Aktuálně již nemají otevřelo například na Lukách, ve Štěrboholích, na Chodově u obchodního centra, dále ani v Hostivicích nebo Pardubicích. Jako první na to upozornil server Expats.cz, podle jehož informací by mělo ke kompletnímu ukončení provozu společnosti v Česku dojít koncem dubna a začátkem května. Tomu nasvědčuje i fakt, že se do stále otevřených supermarketů Iceland přestalo navážet zboží a regály zejí prázdnotou.

Prodejna řetězce Iceland Iceland / Facebook

Ani na e-shopu už nenakoupíte

Nefunguje již ani internetový obchod, který v Česku Iceland spustil teprve minulý rok. Ještě donedávna na něj přitom zákazníky odkazovaly první letošní zavřené pobočky. Teď ale nenakoupíte už ani zde, na stránkách čeká pouze velký nápis oznamující ukončení provozu. Pozvolna mizí i množství nabízených potravin přes partnerský supermarket Košík.cz, kde pod značkou Iceland aktuálně najdete již pouze 12 artiklů.

Nejen Iceland nabízí potraviny za dobré ceny

Iceland se vytrácí v tichosti, zákazníci nic netuší

Zavírání poboček i ukončení provozu e-shopu je přitom pro mnohé zákazníky překvapivým zjištěním, které často nastává až poté, co se do obchodu osobně vydají. Společnost totiž své rozhodnutí směrem k veřejnosti nijak nekomunikovala.

Situace zůstává nejasná i po vyjádření marketingového manažera Icelandu, Petra Langmaiera, jehož výpověď se exkluzivně podařilo získat redakci MF Dnes: „V Icelandu dochází k určité restrukturalizaci a musí proběhnout nějaké změny. Ten systém a způsob, jakým to fungovalo doteď, nebyly úplně efektivní a něco se s tím muselo provést.“ Na otázku, zda společnost z trhu odchází, nebo zůstává, už Langmaier ovšem neodpověděl.

Uličky s mrazicími boxy v britském supermarketu Iceland Penny Jane Williamson / Shutterstock.com

Další anglická značka Marks & Spencer krizi ustála

Řetězec supermarketů Iceland se pravděpodobně potýká s problémy spojenými s brexitem – v poslední době nebylo výjimkou, že své autentické britské potraviny nahrazoval českými alternativami, které ovšem cenově nemohly zahraničním konkurovat.

Následky brexitu loni silně pocítila i maloobchodní značka Marks & Spencer, která u nás byla začátkem roku 2021 také kvůli nedostatku zboží a zvýšené byrokratické zátěži nucena dočasně uzavřít své pobočky. Ty jsou však nyní již zase otevřeny, stejně tak i nadále funguje partnerský přeprodej anglických potravin Marks & Spencer přes online obchod Rohlík.cz.

Zahraniční potraviny táhnou

Značka Iceland byla pro zákazníky atraktivní nejen díky výhodným cenám, ale také pro svůj zahraniční sortiment, který spotřebitelům zpřístupnil možnost nakoupit populární, regionální či netradiční potraviny (velké oblibě se těšily například cukrovinky či britské sýry v čele s pravým cheddarem). Dalším benefitem byla široká nabídka mražených jídel včetně ovoce a zeleniny, hub, hotovek, dezertů či ryb a mořských plodů.

Z podobného důvodu jsou oblíbené například autentické švédské potraviny nábytkářského řetězce IKEA. Trendem se staly také koutky s potravinami mezinárodní kuchyně v supermarketech a hypermarketech (např. v Globusu nebo Tescu), případně tematické zahraniční týdny v rámci letákových akcí, na jaké jsme zvyklí z Lidlu či Kauflandu.