Proč nejsou v supermarketech okna?

Žena před sebou tlačí nákupní vozík v supermarketu a rozhlíží se Canva

Napadlo vás někdy, proč velké obchody s potravinami nemají okna? Důvodů je hned několik. Patří mezi ně nejen praktičnost, ale i psychologie nákupů v maloobchodě. Obchodníci se snaží vytvořit pro své zákazníky takové prostředí, kde ztratí pojem o čase, a přinutit je tak, aby u poklady zaplatili co nejvíc. Které další triky používají?

Přečtěte si také

Stravenky slaví už 76 let a stále patří k nejoblíbenějším zaměstnaneckým benefitům
Stravenky slaví už 76 let a stále patří k nejoblíbenějším zaměstnaneckým benefitům

Kvůli absenci oken nakupujeme déle

Nedostatek oken v řetězcích s potravinami má své praktické opodstatnění. Obchodníci potřebují využít co nejvíce prostoru pro regály s výrobky a okna by jim místo podél zdí jen ubírala.

Dalším z důvodů, proč okna nejsou součástí obchodů, je fakt, že by do prodejny pronikaly sluneční paprsky, které mohou vyšisovat obaly výrobků, a ty pak přestávají být pro zákazníky atraktivními.

Než se vydáte na nákup, zjistěte si, co je v akci

Prodejci si velmi dobře uvědomují, jak počasí dokáže ovlivnit dobu, kterou zákazník v obchodě stráví. Blížící se déšť nebo stmívání za okny by nutily zákazníky zrychlit nákup, a ve výsledku by u pokladny vytáhli z peněženky daleko méně peněz, než když jsou zavření v bublině prodejní plochy bez oken.

Zaostřeno na nákupní košík a dlážděnou podlahu, po stranách jsou výrobky v regálech Canva

Jak zpomalit zákazníka?

Mezi časté fígle, jak zpomalit pohyb zákazníků a prodloužit tak dobu jejich pobytu v supermarketu, patří i zvolení vhodné podlahy. Ano, dlážděné podlahy způsobují, že vozíky vydávají velký hluk, což zákazníka intuitivně přinutí zpomalit, a má tak více času prohlédnout si vystavené zboží. Většinou platí, že čím delší dobu lidé v prodejně stráví, tím více peněz utratí.

Proti strategiím obchodníků se můžete vyzbrojit vlastními sluchátky

Hudba zrychlí tempo zákazníka

V marketingových příručkách a kurzech pro manažery se často vysvětluje, jak hudba působí na psychiku zákazníků. Některé obchody tak pro své prodejny volí různé druhy hudby. Můžete si tak všimnout, že pokud je v obchodě více lidí, hraje z reproduktorů na prodejně rychlejší hudba, což zákazníka zrychlí.