Proč nejsou v supermarketech okna a další fígle obchodníků

Žena před sebou tlačí nákupní vozík v supermarketu a rozhlíží se Canva

Napadlo vás někdy, proč velké obchody s potravinami nemají okna? Důvodů je hned několik. Patří mezi ně nejen praktičnost, ale i psychologie nákupů v maloobchodě, kdy se obchodníci snaží vytvořit pro své zákazníky takové prostředí, kde ztratí pojem o čase, a přinutit je tak, aby u poklady zaplatili co nejvíc. Které další triky používají?

Přečtěte si také

Vánoční andělská očka jako od babičky. Jemné cukroví, které se rozpouští na jazyku

Kvůli absenci oken nakupujeme déle

Nedostatek oken v řetězcích s potravinami má své praktické opodstatnění. Obchodníci potřebují využít co nejvíce prostoru pro regály s výrobky a okna by jim místo podél zdí jen ubírala.

Dalším z důvodů, proč okna nejsou součástí obchodů, je fakt, že by do prodejny pronikaly sluneční paprsky, které mohou vyšisovat obaly výrobků, a ty pak přestávají být pro zákazníky atraktivními.

Než se vydáte na nákup, zjistěte si, co je v akci

Prodejci si velmi dobře uvědomují, jak počasí dokáže ovlivnit dobu, kterou zákazník v obchodě stráví. Blížící se déšť nebo stmívání za okny by nutily zákazníky zrychlit nákup, a ve výsledku by u pokladny vytáhli z peněženky daleko méně peněz, než když jsou zavření v bublině prodejní plochy bez oken.

Zaostřeno na nákupní košík a dlážděnou podlahu, po stranách jsou výrobky v regálech Canva

Jak zpomalit zákazníka?

Mezi časté fígle, jak zpomalit pohyb zákazníků a prodloužit tak dobu jejich pobytu v supermarketu, patří i zvolení vhodné podlahy. Ano, dlážděné podlahy způsobují, že vozíky vydávají velký hluk, což zákazníka intuitivně přinutí zpomalit, a má tak více času prohlédnout si vystavené zboží. Většinou platí, že čím delší dobu lidé v prodejně stráví, tím více peněz utratí.

Proti strategiím obchodníků se můžete vyzbrojit vlastními sluchátky

Hudba zrychlí tempo zákazníka

V marketingových příručkách a kurzech pro manažery se často vysvětluje, jak hudba působí na psychiku zákazníků. Některé obchody tak pro své prodejny volí různé druhy hudby. Můžete si tak všimnout, že pokud je v obchodě více lidí, hraje z reproduktorů na prodejně rychlejší hudba, což zákazníka zrychlí.