Konec otravnému volání: Operátoři s reklamními nabídkami budou moci oslovovat jen ty, kdo si to výslovně přáli

Operátoři se sluchátky sedí u počítačů Canva

Obtěžují vás reklamní telefonáty? Díky novele o elektronických komunikacích, kterou schválila Poslanecká sněmovna, vám už bez povolení operátoři s reklamními nabídkami výrobků a služeb volat moci nebudou.

Přečtěte si také

Češi milují zavařování. Co všechno se dá doma sterilovat a jaké vychytávky stojí za to si pořídit na příští sezónu?
Češi milují zavařování. Co všechno se dá doma sterilovat a jaké vychytávky stojí za to si pořídit na příští sezónu?

Novelu zákona o elektronických komunikacích v červenci Senát neschválil, mnohým zákonodárcům totiž přišla změna systému v novele příliš přísná. Vrátil ji tak zpět Poslanecké sněmovně s žádostí o úpravu, která směřovala proti omezení možností telekomunikačního marketingu.

Nyní ovšem sněmovna žádost zamítla, přičemž pro potvrzení původní sněmovní verze hlasovalo 137 ze 142 přítomných poslanců. Nově se tedy přechází ze stávajícího systému tzv. opt-out na opt-in – a reklamních telefonátů se dočkají pouze ti, kteří si to výslovně přejí.

Reklamní telefonáty už jen na vyžádání

Doposud musel spotřebitel, který si nepřál být obtěžován marketingovými hovory, vyjádřit nesouhlas. Ten byl pak uveden u jeho čísla zveřejněného ve veřejném telefonním seznamu a zavolání na toto číslo s nabídkou služeb bylo trestné.

Díky systému opt-in však bude na všechna čísla ve veřejném seznamu nahlíženo jako na čísla s vyjádřeným nesouhlasem a operátoři je kontaktovat nesmí. Pokud spotřebitel bude o marketingové hovory stát, musí aktivně vyjádřit souhlas.

Podle Lukáše Zeleného, člena Rady Českého telekomunikačního úřadu, schválená změna zajistí lepší prokazatelnost a s tím i možnosti trestání případných porušení zákona. Jednoznačně tak dojde k posílení postavení českých spotřebitelů. „Nepochybně také nastane určitá kultivace podnikatelského prostředí a jeho narovnání pro společnosti, které dnes daných nepřijatelných praktik nezneužívají,“ vysvětlil.

Rozčilená žena telefonuje Canva

Přijdou spotřebitelé také o telefonáty, které jsou pro ně výhodné?

Když Senát v červenci transpoziční novelu zákona o elektronických komunikacích neschválil a vrátil zpět sněmovně, jedním z argumentů bylo, že řada marketingových telefonátů může být pro zákazníky výhodná – například když spotřebitele kontaktuje pojišťovna s tím, že má starou smlouvu a je potřeba nová. Aby zákazník o takové informace nepřišel, bude nově součástí standardních smluv k podpisu souhlas, že v takových případech nám operátoři volat mohou.

Změny v novele se dotknou i internetových stránek

Největší změny v novele se však dotknou provozovatelů internetových stránek. Míří zejména na zpracování osobních údajů. Režim opt-in se totiž zavádí také pro cookies a další sledovací technologie.

Důvodem ke změně je fakt, že většina z nás neustále vyskakující lišty s výzvou k odsouhlasení obchodních podmínek potvrdí automaticky, aniž bychom si je přečetli. Dodavatelé tak už předběžně s aktivním souhlasem uživatele při použití sledovacích technologií počítají.

Možnost zasílat SMS na tísňové linky místo volání

Další změnu novela přinese také v oblasti tísňových linek. Doposud byl možný kontakt s tísňovou linkou pouze prostřednictvím volání. Nyní budou lidé moci komunikovat se záchranáři také přes SMS.

V případech, kdy bude klient volat na tísňovou linku, budou mít navíc mobilní operátoři povinnost poskytovat osobní nebo identifikační údaje o svých klientech pro jejich lokalizaci.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz