Řetězec s potravinami zavádí pomalé pokladny pro osamělé lidi

Prodavači v zeleném stejnokroji stojící u pokladen v supermarketu Canva

S velmi netradiční formou, jak bojovat proti osamělosti, přišel nizozemský řetězec Jumbo, který v jedné z prodejen otevřel svou první pomalou pokladnu. Ta je určená pouze pro lidi, kteří nikam nespěchají a chtějí si během placení svého nákupu v klidu popovídat. Během příštího roku by takových kas v síti Jumbo mělo být minimálně dvě stě.

Co v článku najdete

Přečtěte si také

Jak vybrat nejlepší kolečkové brusle? Záleží na typu, parametrech i vašich zkušenostech

Většina běžných zákazníků se snaží při návštěvě supermarketu v co nejkratším čase nakoupit a odejít. Ale zejména starší lidé berou každou návštěvu obchodu jako společenskou událost a s vlnou pandemie se pocit izolace ještě více prohloubil. Nizozemský řetězec s potravinami se proto rozhodl s osamělostí bojovat a zavádí pokladny s názvem „Kletskassas“. Jedná se o speciálně označené kasy pro osamělé zákazníky, kteří si chtějí s někým popovídat. Tímto konceptem chce Jumbo přispět ke snížení osamělosti a její prevenci v Nizozemsku. Cílem řetězce je během příštího roku mít dalších 200 pomalých kas ve svých provozovnách, které se nacházejí v celém Nizozemsku, a zaměřit se chce zejména na obchody v oblastech, kde je osamělost lidí problémem.

Seniorka si povídá s pokladní Jumbo nieuws

Mnoho lidí, zvláště starších lidí, se může cítit osaměle. Jako rodinný podnik a řetězec supermarketů máme ve společnosti ústřední roli. Naše obchody jsou místem setkávání a to znamená, že můžeme udělat něco pro boj se samotou. Kletskassa je jen jednou z věcí, které můžeme dělat, říká obchodní ředitelka řetězce Jumbo Colette Cloosterman-Van Eerd. Pokladna, kde si můžete popovídat, je součástí programu ministerstva zdravotnictví na boj proti osamělosti. Nizozemsko má přibližně 1,3 milionu lidí starších 75 let, přičemž více než polovina z nich v průzkumu ministerstva uvedla, že se pravidelně cítí osamělá.

Jsme hrdí na to, že naši zaměstnanci chtějí pracovat na této speciální pokladně,“ s hrdostí pokračuje Cloosterman-Van Eerd. Naši zaměstnanci opravdu chtějí lidem pomoci a navázat s nimi kontakt. Jde sice o malé gesto, ale zato velmi cenné, zejména ve světě, který se stává digitálnějším a rychlejším.

Kromě pokladny zavedla síť supermarketů Jumbo také „chatovací koutek“, kam si místní chodí posedět u kávy. Podobně smýšlejí i řetězce v Česku, například Globus zavádí kavárny a zmínit musíme i restaurace v obchodním domě IKEA jako známé místo pro setkávání nebo nově otevřené kavárny v rámci prodejen potravin COOP.