Retro ohlásilo návrat ve velkém a postupně pohlcuje celý trh

Dívka s retro motocyklem Canva

„Dnes už to není, co bývávalo.“ Tato fráze je slyšet poměrně často – a výrobci to vědí. A proto když jdeme do obchodu, občas to vypadá, jako bychom se probudili v minulém století. Retro označuje vše z dob minulých a výrobci nám díky tomuto trendu poskytují zajímavý výlet v čase. Proč je retro tak populární a kde všude na něj můžete narazit?

Přečtěte si také

Hvězda v okně pobláznila celou republiku! Pamatujete legendární kampaň Orion?

Proč se retro vrátilo v tak velkém měřítku?

Říká se, že móda se opakuje, vždy dosáhne svého vrcholu a pak se vrací zpět na začátek. A tak když výrobci nedokážou přijít s něčím novým, sáhnou po starém. Lidé mají navíc staré časy spojené s kvalitou a poctivostí – což jsou kvality, které dnes často chybí.

Ruku na srdce, žijeme ve spotřebitelském věku – dnešním cílem je vytvořit u zákazníka pocit, že se bez nových věcí neobejde a vnucovat mu stále další a další. Kvalita je druhořadá, důležité je levně vyrábět a pořád prodávat. Stále více znechucených lidí se tak ohlíží zpět do doby, kdy tomu tak nebylo – a obchodníci jim naslouchají. Jejich cílem je vědět, co spotřebitel chce, a to někdy ještě dříve, než to chce.

Vespa skútry Vespa

Kde všude retro boduje?

Kdo by si pomyslel, že vyhodíte obsah šatníku a po letech se vrátí do módy. Retro boduje nejen v módě, ale i v nábytku, interiérových doplňcích, sportu, potravinách a elektronice. Koho by dříve napadlo, že po jejich úpadku jednou opět uvidí nabídku tlačítkových telefonů, gameboyů nebo retro konzolí?

Výrobci i obchodníci se snaží těžit z návratu tohoto trendu – a neváhají strkat „retro“ i do názvů produktů. Jen se sami zamyslete, kdy jste si naposledy koupili retro šunku nebo retro rádio?

Retro je atraktivní pro mladé i staré

Starší ročníky už módu z minulých let znají a není to pro ně nic nového. Každý je trochu sentimentální a rád sáhne po něčem, s čím se už zdánlivě musel rozloučit. To se ovšem nedá říci o mladší generaci, která danou éru nezažila – nicméně to je právě důvod, proč je pro ně tolik atraktivní.

Pro někoho je retro návrat zpět, pro jiné nový trend. Pokud vám nějaký styl z minulosti chybí, stačí jen vyčkat a zajisté ho dříve nebo později opět uvidíte v regálech.

Datart

Stroj času jménem obchodní řetězce

Na retro výrobky narazíte ledaskde – v antikvariátech a starožitnictvích, na babiččinné chalupě či v muzeích. Pro jeho nabídku však můžete vyrazit i do obchodních řetězců. Nabídka retro potravin se těší velké oblibě, výrobci nábytku či elektroniky se pak taktéž snaží přinést minulost zpět.

  • Pravděpodobně nejznámější a nejpopulárnější je retro týden v řetězci Lidl. Najdete v něm například Granko nebo Kofolu v originálním obalu, typický med ve tvaru medvídka či dobové dezerty. Retro produkty čas od času nabízí i Kaufland.
  • Pokud si chcete dobově zařídit i své bydlení, pomohou vám prodejci nábytku a elektroniky, jako je třeba Datart, Okay, IKEA či Jysk. Populární jsou především retro rádia, přehrávače a lednice, z nábytku pak pohodlná křesla a osvětlení.