Na vesnice míří obchody budoucnosti! COOP začne po vzoru Amazonu testovat prodejny bez prodavačů

Zákazníci stojí u prodejny Coop COOP

Jen si to představte. Vstoupíte do obchodu, nikoho nepozdravíte (protože ani není koho), v klidu si vezmete, co potřebujete, bezkontaktně zaplatíte a zboží si odnesete. Koncept nakupování budoucnosti, který se v zahraničí stává samozřejmostí, pomalu proniká i do Česka. Prodejny bez pokladních u nás aktuálně plánuje otestovat skupina COOP. Jak bude nakupování probíhat a které další služby začínají fungovat „bez lidí“?

Přečtěte si také

Tyhle potraviny do ledničky nepatří, ale stejně je tam dáváme: Marmelády, vajíčka i dresinky

Samoobslužné nákupy by měly odstartovat příští rok

Nový typ prodejen bez personálu chce COOP testovat ve spolupráci s Ministerstvem vnitra a Ministerstvem průmyslu a obchodu. Nápad představil Pavel Březina, předseda představenstva Svazu českých a moravských spotřebních družstev COOP, na letošní konferenci Retail Summit 2021.

Inspirací byly zejména skandinávské země jako Švédsko a Norsko, kde takové prodejny COOP již nějakou dobu fungují a u zákazníků se těší velké oblibě.

Celý provoz pojede bez prodavačů a pokladních, díky čemuž bude možné mít otevřeno po delší dobu, klidně i nonstop. Personál bude pouze příležitostně doplňovat a přebírat zboží. Nutné je počítat s omezenějším sortimentem, ve kterém bude například chybět čerstvé zboží na váhu. První pilotní prodejny COOP bez personálu by se měly otevřít v roce 2022.

Zákaznice s plným nákupním vozíkem využívá samoobslužnou pokladnu Self-scan Coop / Facebook

COOP inovuje nákupy na venkově

Konceptem chce česká skupina COOP navázat na postupnou modernizaci a digitalizaci svých služeb, kterými se snaží podpořit obslužnost venkova. Aktuálně provozuje 2 500 prodejen. Na některých z nich mohou zákazníci rychleji a snáze nakupovat se službou Self-scan. Krokem vpřed byl také loni spuštěný e-shop i výdejní boxy s chladicími prostory pro vyzvedávání nákupů.

Koupit si nabíječku nebo parfém ve tři ráno? V Alza Prodejnách budoucnosti žádný problém!

Samoobslužné Prodejny budoucnosti bez prodavačů představila v Česku například již v roce 2018 Alza. Jsou otevřeny 24 hodin, 7 dní v týdnu. Přímo na prodejně zakoupíte a zaplatíte stovky položek z kategorie elektroniky i drogerie, které si následně ihned sami vyzvednete v jedné ze schránek.

Vše funguje zcela samoobslužně, v případě potřeby je možné na místě využít pomoci videooperátora. Všechny tři alzácké Prodejny budoucnosti se aktuálně nachází v Praze – u výstupu metra Flora (naproti OC Flora), v ulici Antala Staška a nově také ve vestibulu metra „B“ na Můstku. Vyzvedávat je v nich možné také internetové objednávky.

Nonstop samoobslužná prodejna Alza v prostorách metra Alza

Trendy začal před pěti lety udávat Amazon

Významný vliv na přeměnu formátu maloobchodních prodejen po celém světě má samozřejmě americký Amazon, který samoobslužné obchody Amazon Go představil již v roce 2016.

Aby mohli zákazníci začít nakupovat, použijí u vstupu mobilní aplikaci Amazon Go, ve které mají nahranou svou virtuální identitu. Speciální technologie poté detekuje, které výrobky jsou z regálů odebrány (případně zase vráceny) a ukládá je do virtuálního košíku. Jakmile si zákazníci naberou, co potřebují, jednoduše z obchodu odejdou. Bez čekání ve frontě a bez placení u pokladny. Účet jim přijde do aplikace, odkud je možné celkovou částku nákupu zaplatit.

„Přilož a jdi“. Samoobsluze bez prodavačů jde vstříc i nizozemský Albert

Na inovace se zaměřuje i skupina Ahold, která v Evropě zavádí nové služby bezkontaktního nákupu. Například nizozemský řetězec Albert Heijn odstartoval v roce 2018 technologickou novinku „Tap to go“ („Přilož a jdi“). Zákazníci si nakoupené zboží skenují přímo do své věrnostní karty, která je propojená s jejich bankovním účtem. Nemusí proto procházet přes žádnou pokladnu.

Jak je možné předpokládat, prodavačů bude z obchodů stále více ubývat. Již nyní jich část nahradily samoobslužné pokladny – „prodejny budoucnosti“, kterých v zahraničí raketově přibývá, jsou ovšem dál a vytváří prostor pro nákupy, u kterých již nebude potřeba žádného personálu. V souladu s aktuálními trendy se proto dá očekávat, že po vzoru nových prodejen COOP budou u nás obdobné koncepty zavádět i další velké řetězce.