Nedostatek papíru nutí velké obchody měnit zavedená pravidla

Žena sedí u stolu a kreslí na papír Canva

Růst cen papíru dosahuje až 50 %. Zdražení přitom souvisí s navýšením cen obalového materiálu, což může v době online nakupování způsobit zásadní problémy. Zatím není jasné, jak obchodníci a e-shopy zvládnou vyšší počty objednávek před Vánoci. Ujišťují, že jsou na nápor připraveni, ale někteří už nyní nestíhají.

Přečtěte si také

Základní recept na dýňové pyré: Připravte si něco levného a dobrého na zub
Základní recept na dýňové pyré: Připravte si něco levného a dobrého na zub

Internetovým obchodům docházejí obalové materiály

Docházejí krabice, papírové tašky i bedýnky, ale největší nedostatek zaznamenávají prodejci u lepenky. Ta se v době pandemie téměř nevyráběla a vzhledem k tomu, že poptávka po ní vzrostla trojnásobně, v současné době zoufale chybí.

„Ceny kartonáže meziročně vzrostly téměř o 50 procent. Zvýšení cen se však týká nejen papírenských produktů, ale i plastů a dalších obalových materiálů,“ potvrzuje ředitel logistiky Alza.cz Michal Ondomiši.

Kurýr předává zákaznici balíček v kartonové krabici Canva

Nakladatelství nemají na co tisknout

V souvislosti s výpadky na čínském trhu mají potíže i vydavatelé knih, a to nejen v České republice, ale v celé Evropě. Musejí si tedy vybírat, co vytisknou prioritně před Vánoci a co bude muset počkat na začátek příštího roku. Problém se týká jak malých rodinných firem, tak i největších hráčů na trhu.

„Bohužel se teď někdy musíme rozhodovat, zda vytisknout novinku, či udělat dotisk úspěšného titulu, o kterém víme, že by se určitě prodal,“ říká ředitel nakladatelství Euromedia Group Antonín Kočí.

Zákazník si vybírá z knih v knihkupectví Pexels

Přístup mění i potravinové řetězce

Spotřebu papíru se snaží omezit i většina řetězců na českém trhu. Mnozí z nich už dnes nahrazují papírové letáky elektronickou formou v aplikaci. Například Albert už nabízí i digitální účtenky nebo alespoň jejich zkrácenou formu a podobnou cestou se plánuje vydat také Kaufland nebo Penny. Lidl zase zrušil papírové dodací listy a formuláře k nákupům na svém e-shopu.

Budoucnost je v recyklaci

Papír naštěstí patří mezi nejsnadněji recyklovatelné suroviny – za rok 2020 se ho podle průzkumů podařilo znovu využít z 90 %. A právě tříděný papír je i výrazně levnější než například kompozitní obaly, které není možné recyklovat. Úpravy české i evropské legislativy navíc naznačují, že do budoucna budou rozdíly ještě vyšší.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz