Pád režimu ji málem zničil, ale když ji miluješ, není co řešit. 60 let Kofoly a nová Targa Florio

Točená Kofola je jedním z nejoblíbenějších nápojů Čechů Kofola

Já nemusím, já už ho vidím. Dáš si Fofolu? Jistě by vás napadlo ještě spoustu dalších hlášek, které znáte z reklam na Kofolu. Znáte však i její původ a historii? Čím si musela projít, než se stala jedním z nejoblíbenějších českých nápojů? Nebylo to lehké, ale zvládla to – a na trh navíc už brzy uvede novou prémiovou limonádu Targa Florio.

Přečtěte si také

Velkoobchod stahuje hned dva nebezpečné výrobky: Maso s olovem a grilovací klobásky s úlomky kovu
Velkoobchod stahuje hned dva nebezpečné výrobky: Maso s olovem a grilovací klobásky s úlomky kovu

Pohled do historie „československé“ Kofoly

Recept na sirup KOFO (základ Kofoly), jak jej známe dodnes, pochází z roku 1959. Docent Zdeněk Blažek smíchal čtrnáct bylinných a ovocných látek, přidal kofein a o rok později byla vyrobena první láhev Kofoly. Po 10 letech, co československý trh Kofolu spatřil poprvé, se ročně vyrábělo na 180 milionů litrů.

Zatímco většina Čechů a Slováků v roce 1989 slavila pád komunistického režimu, Kofole se na trhu ztížila situace a byla na útlumu. Nově byly k dostání zahraniční limonády, které samozřejmě lákaly k ochutnání, a Kofola na tom byla velmi špatně. Pár let na to se ovšem začal psát úplně nový příběh.

Kdopak by ji neznal?

Kupte se slevou Kofola.

Porovnat slevy

Na trh přichází Samarasové

V roce 1993 koupil Kostas Samaras sodovkárnu Nealko Olomouc v Krnově a odstartoval výrobu sycených nástrojů. O tři roky později Kofola na trh přinesla novinky – limonády, které jsou dnes stálicemi na trhu. O konkrétních značkách se dočtete o kousek níže.

Rok 2002 přinesl zlomový okamžik. Rodina Samarasů koupila originální recepturu Kofoly za 215 milionů korun a Kofola postupně začala přebírat zpět svou pozici, kterou měla v Československu. V roce 2009 dosáhla Kofola vyšších prodejů než v 70. letech. Díky tomu investovali do výroby na Slovensku a o sedm let později i do Chorvatska. V posledních letech se málokdy setkáte s tím, že by Kofola nekoupila nějakou již existující společnost. Jaké firmy pod ni spadají? Možná se budete divit.

První Kofola se dostala na trh v Československu v roce 1960 Kofola

Překvapí vás, jaké všechny firmy spadají pod Kofolu

Na trhu se setkáte se stovkami, ne-li tisíci limonád a minerálních vod. Všechny se sice jmenují jinak, ale většinou se jedná o společnosti, které spadají pod nějakého velkého výrobce – obdobně jako v pivovarském průmyslu je například Starobrno pod nadnárodní firmou Heineken.

Pod hlavičkou Kofoly jsou například tyto nápoje:

  • sirupy Jupí,
  • Top Topic,
  • Jupík,
  • Rajec,
  • čerstvé šťávy UGO,
  • Vincentka,
  • Kláštorná,
  • F. H. Prager,
  • Targa Florio.

Nikdy dříve jste neslyšeli o limonádě Targa Florio? Nedivíme se. Jedná se totiž o novinku na trhu.

Dvě různé vody, stejný výrobce

Ovládne Targa Florio trh prémiových limonád?

Kofola pokračuje ve své strategii dobývání nových tržních segmentů a přichází na trh se značkou Targa Florio. Jedná se o prémiové ovocné limonády s vyšším obsahem ovocné šťávy – té mají přibližně třikrát více než běžné limonády. Vyrábí se ve třech příchutích – citrón, pomeranč a krvavý pomeranč. „Když jsme se dostali k surovinám ze Sicílie, věděli jsme, že jsou to ty pravé. Při hledání správné chuti jsme pak testovali různé alternativy slazení, jako je fíkový nebo datlový sirup. Zkoušeli jsme chuť ozvláštnit přídavkem aromatických bylin, typických pro jižní kraje. Namíchali jsme stovky vzorků,“ popsal tříletý vývoj ředitel oddělení kvality a vývoje Kofoly Petr Pravda. „Nakonec se ale ukázalo, že nejlepší je čistá a výrazná ovocná chuť, která je tak pro Targu Florio typická,“ dodává.

V obchodech bude Targa Florio k dostání v plechovkách o objemu 0,33 litru. Ochutnáte ji?

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz