Sladké Velikonoce bez výčitek? Upečte si mrkvového beránka bez cukru

Velikonoce bez výčitek? Upečte si mrkvového beránka bez cukru! Jak na to, aby se vám vždy povedl? Pixabay

Upečený beránek je tradičním symbolem Velikonoc. Pokud si ale hlídáte váhu nebo hubnete, upečte si letos jeho odlehčenější variantu. Neobsahuje žádný cukr, naopak je plná šťavnaté mrkve, sušeného ovoce a křupavých ořechů. Máme pro vás jednoduchý recept i pár dalších tipů, které vám pečení usnadní a beránek se vám vždy krásně povede.

Přečtěte si také

10 tipů, jak ušetřit za topení: pořiďte si termostat a otužujte se!
10 tipů, jak ušetřit za topení: pořiďte si termostat a otužujte se!

Recept na zdravého velikonočního beránka s mrkví

Základ receptu tvoří kromě mrkve také špaldová mouka, kokosový olej a med. Pokud některou z těchto surovin nemáte nebo vám nevyhovuje, v receptu uvádíme také možné alternativy, kterými lze zmíněné suroviny nahradit. Ořechy sušené ovoce můžete volit čistě podle své chuti a množství klidně přidat.

Na formu o délce cca 30 cm budete potřebovat:

  • 300 g špaldové mouky (lze dát i 150 g celozrnné a 150 g špaldové)
  • 80 ml kokosového oleje (případně jiného rostlinného, jako je olivový nebo avokádový)
  • 300 g najemno nastrouhané mrkve (tj. cca 3–4 kusy podle velikosti)
  • 2 vejce
  • 90 ml medu (jde použít i javorový nebo datlový sirup)
  • 150 g bílého jogurtu
  • šťávu z ½ citronu
  • 1 sáček prášku do pečiva bez sulfátů
  • 50 g sušeného ovoce, jako jsou rozinky, brusinky nebo kustovnice
  • 50 g ořechů (nejlepší jsou vlašské, ale mohou být i mandle nebo lískové)
  • špetku soli
  • podle chuti můžete dát i trochu skořice
Mrkvový beránek je šťavnatý, zdravý a plný sušeného ovoce a ořechů Canva

Postup:

Kokosový olej rozehřejte ve vodní lázni. Vejce vyšlehejte spolu s medem, olejem a bílým jogurtem a šťávou z citronu. Přidejte mrkev a znovu dobře promíchejte. Zvlášť smíchejte mouku s práškem do pečiva a solí a poté přisypte do mrkvové směsi a společně dobře promíchejte. Na závěr přidejte ořechy a sušené ovoce. 

Formu vymažte kokosovým olejem, vysypte hrubou špaldovou či celozrnnou moukou a rozprostřete do ní připravené těsto. Pečte v předem předehřáté troubě při 180 °C asi 40–60 minut. Délka pečení závisí na typu formy, propečenost průběžně zkoušejte špejlí.

  • Tip: Zdravěji můžete pojmout i krém, kterým beránka ozdobíte. Stačí smíchat nízkotučný tvaroh s trochou medu nebo jiného přírodního sladidla, případně lze přimíchat ochucený syrovátkový protein (např. vanilkový).
  • Před zdobením nechte krém důkladně vychladit.
Mrkvový beránek bez cukru ze špaldové mouky je zdravější verzí klasického symbolu Velikonoc jkenning / Flickr

Jak na povedeného beránka? Důležité je vymazání formy i způsob chladnutí

Nejlépe vedou teplo litinové, keramické nebo plechové formy, ve kterých se těsto peče rovnoměrně. Zejména silikonové formy mají někdy tendenci se připékat.

  • Ouška beránka můžete proto obalit alobalem, aby se vám rychle nespálila (to platí i v případě ostatních forem, například tenčích plechových).

Formu vždy důkladně vymažte. Protože je především v oblasti hlavy dosti členitá, nejlepší je vymazávat změklým kokosovým olejem, prsty do všech záhybů.

  • Dá se použít i olej ve spreji (k dostání je olivový i kokosový), který do formy jednoduše nastříkáte. Dostupné jsou na internetu, ale také ve větších supermarketech a hypermarketech.

Beránka nevyklápějte hned po dopečení – pokud máte čas, nechte jej ještě ve formě trochu vychladnout (formu můžete navíc zabalit do vlhké utěrky). Krásně se tak zpevní a nebudete riskovat jeho rozdrobení.

  • Budete-li beránka zdobit krémem, počkejte, až úplně vychladne, aby vám krém pěkně držel.
Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz