Používáte olej na smažení? Tak pozor, může vás ohrozit na zdraví

Používáte olej na smažení? Tak pozor, může vás ohrozit na zdraví

Oleje a tuky bývají nedílnou součástí našich kuchařských děl. Otázkou však je, zda tuto surovinu používáme opravdu správně. Zatímco některé jsou prospěšné jen za studena, s jinými můžeme bezpečně i smažit. Ukážeme vám, který olej je vhodné vybrat ke zvolené přípravě.

Přečtěte si také

Krize prázdných regálů se tentokrát nekoná. Lidé nakupují jiné věci
Krize prázdných regálů se tentokrát nekoná. Lidé nakupují jiné věci

Trocha teorie

Spolu s trendem štíhlé linie se tuky (podobně jako cukry) často dostávají do nepříznivé role „těch, po kterých se tloustne“. Tuky však pro náš organismus představují zdroj energie a zásobárnu, bez které nemůže tělo správně fungovat. Další jejich velkou úlohou je vstřebávání určitých typů vitamínů (např. A, D, E a K). Bez přítomnosti tuků by se tyto vitamíny jednoduše vyloučily z těla. Abychom své zdraví i chuťové buňky potěšili, měli bychom používat oleje podle jejich určení. Základem je tzv. kouřový bod, tedy teplota, kdy se olej začne přepalovat a vznikají v něm tělu nebezpečné látky. Čím vyšší je hodnota kouřového bodu, tím je olej vhodnější pro tepelné zpracování a naopak. Hodnota je uvedena na obalu.

Slunečnicový olej - výhodou je jeho neutrální chuť a vysoký obsah vitamínu E, jeho kouřový bod je přibližně 180 °C, proto není vhodný na smažení ani fritování. Na trhu však jsou i výrobky, které jsou speciálně upraveny pro vyšší teploty.

Olivový olej - podobně jako s vínem, i tento druh oleje se liší dle místa svého vzniku. Někdy je nazýván tekutým zlatem. Patří mezi tělu nejvíce prospěšné oleje, neboť obsahuje řadu vitamínů, antioxidanty a pomáhá i se vstřebáním vápníku. Blahodárně působí i na vlasy a pleť. Vybrat si můžete:

  •     Extra panenský (extra virgin) - vhodný zejména do studené kuchyně
  •     Panenský - vhodný i pro smažení (teplota by neměla přesáhnout 210 °C)
  •     Rafinovaný - vhodné jsou spíše na smažení, neboť při tomto druhu výroby ztrácí své typické vlastnosti.
Druhy olejů

Řepkový olej - neutrální chuť dovoluje použití na sladkou i slanou verzi jídla, hodí se na studenou i teplou kuchyni (včetně smažení).

Rýžový olej - méně známá verze oleje vhodného i pro smažení (kouřový bod je cca 200 °C). Navíc pomáhá snižovat cholesterol a zlepšuje pokožku. Jeho chuť je též spíše neutrální.

Dýňový olej - má specifickou černozelenou barvu. Je velmi aromatický a skutečným pokladem pro náš organismus. Používat byste jej měli pouze ve studené kuchyni (například na dochucení salátů či jako ozdoba polévek)

Lněný olej - skvělý pomocník do studené kuchyně (při tepelném zpracování ztrácí své blahodárné účinky). Pomáhá s trávením a imunitou, je vhodný při redukční dietě. Je nutné jej uchovávat v tmavé láhvi a v ledničce, jinak ztrácí své vlastnosti a rychle se kazí.

Kokosový olej - patří mezi nejzdravější typy olejů. Jeho kouřový bod je velmi vysoko (cca 230 °C), proto se hodí i na smažení. Jeho všestrannost ukazuje i možné použití jako vlasová maska či na ošetření pleti. Protože jeho konzistence je v teplotách do 25 °C tuhá, není vhodný do studené kuchyně.

Sezamový olej - je bohatý na Omega 3 mastné kyseliny (podporují naše srdce, mozek i imunitu) a je vhodný i pro tepelnou úpravu. Pozor na jeho specifickou chuť.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!