Miluje vaše dítě čokoládu? Zjistěte, jaké složení mu škodí nejméně a v jakém množství

Mohou děti konzumovat čokoládu? Canva

Čokoláda je pochoutka oblíbená mezi všemi věkovými kategoriemi, zejména mladší ročníky se po ní však mohou utlouct. Jako rodiče bychom tedy měli vědět, jaké výrobky jsou pro potomstvo vhodné a podle čeho čokoládu vybírat.

Přečtěte si také

Potřebujte nápad na dárek pro novomanžele? Máme jich pro vás hned 6!
Potřebujte nápad na dárek pro novomanžele? Máme jich pro vás hned 6!

Znaky dobré čokolády

Výběr čokoládových produktů je v dnešní době obrovský – naštěstí však existují poměrně jasná pravidla pro to, jakou čokoládu můžete stále považovat za vhodnou k pravidelné konzumaci, a jaké byste se měli širokým obloukem vyhnout. Základem je pečlivě studovat informace na obalu.

Obsah kakaa

Právě obsah kakaa je často považovaný za hlavní ukazatel kvality čokolády – skuteční odborníci se ale shodují na tom, že vysoký obsah kakaa sám o sobě dobrou čokoládu nedělá.

  • Velmi vysoký obsah kakaa (nad 80 %) v podstatě znamená, že veškerou chuť produktu přebíjí hořkost. Tyto čokolády se hodí především pro úpravu s jinými ingrediencemi.
  • Ideálně by se hodnota kakaa v koupené čokoládě měla pohybovat okolo 60 až 70 %. Mezi takové patří například čokoláda Excellence Lindt nebo hořká čokoláda Belgian.
  • Někdy je možné narazit také na hořké varianty se zajímavou příchutí – například čokoláda Orion 68% s příchutí jahody se špetkou soli.

Dopřejte sobě i svým dětem poctivou čokoládu

Přidané cukry a tuky

Ztužený tuk přidaný namísto kakaového másla je hlavním nešvarem velkého množství méně kvalitních čokolád – a přitom by ho při správném použití kakaa nebylo ani potřeba. Správná čokoláda je tvořená především kakaovou sušinou a kakaovým máslem spolu s třtinovým cukrem. 

Výjimku, co se týče přidaného tuku, mají samozřejmě mléčné čokolády, do nichž by se, jak je z názvu patrné, mělo přidávat sušené mléko. Naopak mezi čokolády, kterým je lepší se vyhnout, patří ty s označením kakaová pochoutka – neobsahují totiž požadované množství kakaa a nemohou se tedy čokoládou ani nazývat.

U čokolády se zaměřte především na kvalitu

Dobrota prospěšná zdraví?

Jednou z hlavních výhod pravidelné konzumace čokolády je zlepšení krevního oběhu. Pokud ovšem nakupujete tu nekvalitní plnou přidaných nasycených tuků, pak tato výhoda zcela mizí, a naopak krevní oběh zhoršuje.

Blahodárně působí kvalitní čokoláda i na výkyvy nálad – nejen svou výbornou chutí, ale také přítomností látek, které ovlivňují důležité neurotransmitery a hormony v našem mozku, jako je například L-Tryptofan. A účinky na psychiku nekončí jenom u nálady – čokoláda podporuje i naši paměť a schopnost koncentrace.

Velmi důležitou součástí čokolád je pak směs minerálů. – jejím pojídání můžete doplnit část doporučené denní dávky látek jako zinek, draslík, hořčík či železo.

Kolik čokolády denně?

Konzumace čokolády není žádný všelék – a jak se navíc říká, všeho moc škodí. Příliš mnoho čokolády v jídelníčku nejenom zvyšuje váhu dětí, ale může mít i další nepříjemné dopady.

  • Nadmíra čokolády může ovlivňovat dětský spánek a vést k nespavosti.
  • Během dne se pojídání čokolády někdy projevuje dětskou hyperaktivitou.
  • A samozřejmě nesmíme zapomenout na rizika alergenů (obzvláště u dětí do 2 let) a zvýšené pravděpodobnosti výskytu cukrovky.

Z těchto důvodů se nedoporučuje dávat dětem více než 25 gramů čokolády za den, tedy ¼ obvyklé tabulky. Je tím nicméně myšlena již zmíněná kvalitní čokoláda, nikoliv přeslazené tyčinky s obrovskou dávkou přidaných tuků a cukrů. Za dobrou čokoládu si připlatíte, pokud však chcete udělat dětem radost a zároveň se starat o jejich zdraví, jedná se o výbornou investici.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz