Mýty o vejcích, kterým (možná) věříte. Proč není zdravé je jíst s luštěninami?

Mýty o vejcích kolují již od nepaměti. Canva

Vejce jsou pro náš jídelníček důležitá a prospěšná. I když o nich koluje spousta polopravd. Jaké jsou nejčastější mýty o vejcích?

Přečtěte si také

Je čas osázet záhony i balkony barevným vřesem! Víte, proč je považovaný za symbol podzimu?
Je čas osázet záhony i balkony barevným vřesem! Víte, proč je považovaný za symbol podzimu?

Vejce a cholesterol

Asi nejrozšířenějším mýtem je, že bychom konzumaci vajec měli omezit kvůli cholesterolu. Vědci však už tuto mylnou informaci vyvrátili.

Cholesterol je obsažený jen ve vaječném žloutku a podle aktuálně známých výzkumů u zdravých jedinců nezvyšuje hladinu krevního LDL neboli škodlivého cholesterolu. Vejce navíc obsahují kyselinu linolovou a lecitin, které přispívají ke snížení obávaného cholesterolu. Pomáhají také snižovat vysoký krevní tlak, protože obsahují peptidy.

Proč jsou vejce zdravá

Vejce jsou zdrojem bílkovin, tuků, cholinu, ale i antioxidantů, jako třeba luteinu a zeaxanthinu, které prospívají zraku. Zdravý člověk může konzumovat klidně 2 až 3 vejce denně, nejlépe z organického nebo domácího chovu.

Vejce jsou lahodná a dají se jíst na mnoho způsobů a v zajímavých úpravách. Zvýší hladinu zdravého, tedy HDL cholesterolu. Mají ochrannou funkci a naši krev zbavují nadbytečného škodlivého cholesterolu a odvádí jej zpět do jater, kde je pak metabolizován.

Neměla by chybět ve vašem jídelníčku

Kupte se slevou Vejce bio.

Porovnat slevy

Zdravá vejce

Vejce jsou plná vitamínů B, C, D, E a K i minerálních látek.

  • Podporují imunitu díky vitaminu A, kterého jedno vejce obsahuje 19 % doporučené denní dávky.
  • Železo podporuje imunitu i tvorbu červených krvinek, selen je prevencí rakoviny, zejména nádorů prostaty.
  • Jsou zdrojem bílkovin a jedno vejce obsahuje asi 6 g proteinů.
  • Obsahují omega-3 mastné kyseliny, které podporují zdraví srdce a funkci mozku a nervů.
  • Jedno vejce obsahuje až 20 % doporučené denní dávky cholinu neboli vitamínu B8 důležitého pro neurotransmitery přenášející vzruchy mezi nervovými buňkami. Cholin je důležitý i jako prevence vzniku rakoviny prsu.
Slepičí vejce obsahují řadu prospěšných látek. Canva

Doporučená úprava a kombinace

Nevhodnou kombinací je vejce s jinými zdroji bílkovin, nejčastěji s luštěninami. Ve výsledku totiž jde o hůře stravitelnou kombinaci. Přesto se u nás běžně dělá hrachovka či čočka s vajíčkem. Raději si dejte vejce třeba do salátu nebo na brambory. Nejstravitelnější jsou na hniličku a nejhůře stravitelné jsou, trochu překvapivě, natvrdo.

Konzumujte zdravá vejce

Jak však poznat zdravé vejce? Vejce s jasně oranžovými žloutky pocházejí od slepic chovaných venku, takzvaně z volného chovu. Při pohybu jsou krmeny semeny, zelenou trávou a hmyzem. Vejce se světlým a žlutým zbarvením žloutků jsou většinou od slepic chovaných v klecovém chovu. Bezpečnější je tedy kupovat vejce na trhu nebo na farmách a v supermarketech vybírat ty z podestýlky.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz