Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Mýty o vejcích, kterým (možná) věříte. Proč není zdravé je jíst s luštěninami?

Mýty o vejcích, kterým (možná) věříte. Proč není zdravé je jíst s luštěninami?

Vejce jsou pro náš jídelníček důležitá a prospěšná. Cholesterol nám nezvyšují. Oblíbená kombinace s luštěninami není zrovna to nejlepší. Jaké jsou nejčastější mýty o vejcích? Čtěte dál. 

Přečtěte si také

Kávové kapsle jsou pohodlným, ale drahým potěšením. Víme, jak ušetřit
Kávové kapsle jsou pohodlným, ale drahým potěšením. Víme, jak ušetřit

Asi nejvíce rozšířeným mýtem je, že bychom konzumaci vajec měli kvůli cholesterolu striktně omezit. Vědci už tuto mylnou informaci několikanásobně vyvrátili. Cholesterol je obsažený jen ve vaječném žloutku a podle aktuálně známých výzkumů u zdravých jedinců nezvyšuje hladinu krevního LDL neboli škodlivého cholesterolu. Vejce navíc obsahují kyselinu linolovou a lecitin, které přispívají ke snížení obávaného cholesterolu. Pomáhají také snižovat vysoký krevní tlak, protože obsahují peptidy.

Proč jsou vejce zdravá

Vejce jsou velkým zdrojem bílkovin, tuků, cholinu, ale i antioxidantů, jako třeba luteinu a zeaxanthinu, které prospívají zraku. Zdravý člověk může konzumovat klidně 2 až 3 vejce denně, nejlépe z organického nebo domácího chovu. Vejce jsou lahodná a dají se jíst na mnoho způsobů a v zajímavých úpravách. Vejce zvýší hladinu zdravého, tedy HDL cholesterolu. Mají ochrannou funkci a naši krev zbavují nadbytečného škodlivého cholesterolu a odvádí jej zpět do jater, kde je pak metabolizován.

Zdravá vejce

Vejce jsou plná vitamínů B, C, D, E a K i minerálních látek. Podporují imunitu díky vitaminu A a 1 vejce jej obsahuje 19 % DDD. Železo podporuje imunitu i tvorbu červených krvinek, selen je prevencí rakoviny, zejména nádorů prostaty. Jsou výborným zdrojem bílkovin a 1 vejce obsahuje asi 6 g proteinu. Obsahují omega-3 mastné kyseliny, které podporují zdraví srdce a funkci mozku a nervů. 1 vejce obsahuje až 20 % doporučené denní dávky cholinu neboli vitamínu B8, důležitého pro neurotransmitery přenášející vzruchy mezi nervovými buňkami. Cholin je důležitý i jako prevence vzniku rakoviny prsu.

Pánvičky na volská oka mají různé tvary.

Doporučená úprava a kombinace

Vejce nejezte syrová, mohli byste se nakazit třeba salmonelou. Pozor si dejte u způsobu úpravy vajec, zejména u pečení, při kterém vzniká oxidovaný cholesterol. Nevhodnou kombinací je vejce s jinými bílkovinami, nejčastěji s luštěninami. Luštěniny jsou totiž plné rostlinných bílkovin. Přesto se u nás běžně dělá hrachovka či čočka s vajíčkem. Raději si dejte vejce třeba do salátu, nebo na brambory. Nejstravitelnější jsou vejce na hniličku a nejhůře stravitelné jsou trochu překvapivě vejce natvrdo.

Konzumujte zdravá vejce

Jak však poznat zdravé vejce? Vejce s jasně oranžovými žloutky pocházejí od slepic chovaných venku, takzvaně z volného chovu. Jsou při pohybu venku krmeny semeny, zelenou trávou a hmyzem. Vejce se světlým a žlutým zbarvením žloutků jsou většinou od slepic chovaných v klecovém chovu. Bezpečnější je tedy kupovat vejce na trhu, nebo na farmách, v supermarketech vybírat ty z podestýlky