Mýty o vejcích, kterým (možná) věříte. Proč není zdravé je jíst s luštěninami?

Mýty o vejcích kolují již od nepaměti

Vejce jsou pro náš jídelníček důležitá a prospěšná. Cholesterol nám nezvyšují. Oblíbená kombinace s luštěninami není zrovna to nejlepší. Jaké jsou nejčastější mýty o vejcích? Čtěte dál. 

Přečtěte si také

Pomelo pomůže s hubnutím i kocovinou. Lidé často neví, jak ho správně loupat a jíst
Pomelo pomůže s hubnutím i kocovinou. Lidé často neví, jak ho správně loupat a jíst

Asi nejvíce rozšířeným mýtem je, že bychom konzumaci vajec měli kvůli cholesterolu striktně omezit. Vědci už tuto mylnou informaci několikanásobně vyvrátili. Cholesterol je obsažený jen ve vaječném žloutku a podle aktuálně známých výzkumů u zdravých jedinců nezvyšuje hladinu krevního LDL neboli škodlivého cholesterolu. Vejce navíc obsahují kyselinu linolovou a lecitin, které přispívají ke snížení obávaného cholesterolu. Pomáhají také snižovat vysoký krevní tlak, protože obsahují peptidy.

Proč jsou vejce zdravá

Vejce jsou velkým zdrojem bílkovin, tuků, cholinu, ale i antioxidantů, jako třeba luteinu a zeaxanthinu, které prospívají zraku. Zdravý člověk může konzumovat klidně 2 až 3 vejce denně, nejlépe z organického nebo domácího chovu. Vejce jsou lahodná a dají se jíst na mnoho způsobů a v zajímavých úpravách. Vejce zvýší hladinu zdravého, tedy HDL cholesterolu. Mají ochrannou funkci a naši krev zbavují nadbytečného škodlivého cholesterolu a odvádí jej zpět do jater, kde je pak metabolizován.

Zdravá vejce

Vejce jsou plná vitamínů B, C, D, E a K i minerálních látek. Podporují imunitu díky vitaminu A a 1 vejce jej obsahuje 19 % DDD. Železo podporuje imunitu i tvorbu červených krvinek, selen je prevencí rakoviny, zejména nádorů prostaty. Jsou výborným zdrojem bílkovin a 1 vejce obsahuje asi 6 g proteinu. Obsahují omega-3 mastné kyseliny, které podporují zdraví srdce a funkci mozku a nervů. 1 vejce obsahuje až 20 % doporučené denní dávky cholinu neboli vitamínu B8, důležitého pro neurotransmitery přenášející vzruchy mezi nervovými buňkami. Cholin je důležitý i jako prevence vzniku rakoviny prsu.

Pánvičky na volská oka mají různé tvary.

Doporučená úprava a kombinace

Vejce nejezte syrová, mohli byste se nakazit třeba salmonelou. Pozor si dejte u způsobu úpravy vajec, zejména u pečení, při kterém vzniká oxidovaný cholesterol. Nevhodnou kombinací je vejce s jinými bílkovinami, nejčastěji s luštěninami. Luštěniny jsou totiž plné rostlinných bílkovin. Přesto se u nás běžně dělá hrachovka či čočka s vajíčkem. Raději si dejte vejce třeba do salátu, nebo na brambory. Nejstravitelnější jsou vejce na hniličku a nejhůře stravitelné jsou trochu překvapivě vejce natvrdo.

Konzumujte zdravá vejce

Jak však poznat zdravé vejce? Vejce s jasně oranžovými žloutky pocházejí od slepic chovaných venku, takzvaně z volného chovu. Jsou při pohybu venku krmeny semeny, zelenou trávou a hmyzem. Vejce se světlým a žlutým zbarvením žloutků jsou většinou od slepic chovaných v klecovém chovu. Bezpečnější je tedy kupovat vejce na trhu, nebo na farmách, v supermarketech vybírat ty z podestýlky

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz