Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Kofein umí povzbudit i pořádně potrápit. Poznáte, kdy ho tělo potřebuje a kdy mu dává stop?

Kofein umí povzbudit i pořádně potrápit. Poznáte, kdy ho tělo potřebuje a kdy mu dává stop?

Káva, zelený a černý čaj, čokoláda, kakaové boby, energy drinky nebo kolové nápoje. To jsou všechno tekutiny a pochutiny, které kofein v menším či větším množství obsahují. Tento nejrozšířenější stimulant na světě má na naše tělo pozitivní, ale někdy i negativní dopady. Víte jaké?

Přečtěte si také

Cola vyčistí šperky, motor i umyje záchod! Tipy na levné uklízení s colovým nápojem
Cola vyčistí šperky, motor i umyje záchod! Tipy na levné uklízení s colovým nápojem

Co je to kofein a jak na nás působí?

Tento „lék podporující bdělost“ je z chemického hlediska asi nejstarší purinový alkaloid s psychostimulačními účinky. V čisté podobě jde o látku bílé barvy, která se podobá cukru. Kofein je velmi dobře vstřebatelný, jak v žaludku, tak i v tenkém střevě. Má povzbuzující účinky, zlepšuje mozkovou činnost, zrychluje reakce a navozuje stav radosti. Což souvisí také se zvýšením krevního tlaku, produkcí žaludečních kyselin, zrychlením pulsu a lepším využitím tukových zásob.

Také patříte mezi milovníky kávy a vychutnáváte si každý šálek?

Délka účinku se pak kromě zkonzumovaného množství odvíjí také od zdravotního stavu jedince. Kofein se do těla dostává přibližně za půl až tři čtvrtě hodiny a na zdravého dospělého člověka působí kolem 4–6 hodin. Posléze je jednoduše vyloučen močí. Některé studie však uvádějí délku účinku až 12 hodin. To se týká například těhotných žen, u nichž se z těla eliminuje za 8–11 hodin. Vždy tedy záleží na určitém jedinci, jeho citlivosti na kofein i četnosti užívání. Po čase pravidelného dopřávání se totiž tělo stává vůči účinkům odolné a kýžené nabuzení se nedostavuje.

Vliv na sportovní výkon

Šálek espressa před cvičením sice nastartuje proces spalování, ale jinak nemá na intenzivní a zejména krátkodobou sportovní aktivitu vliv. Oproti tomu u sportů vytrvalostních je jeho dopad na výkon znatelný. Během delší fyzické aktivity dochází ke spotřebě glykogenu, který je pro svaly nejdůležitějším zdrojem energie. Kofein v tomto případě zajišťuje, že sval využívá místo klasického zdroje právě tuk, tudíž glykogen šetří a naši výdrž tím prodlužuje

Šálek kávy vám může pomoci šetřit energii při delším běhu

Nežádoucí účinky

Jelikož jde o slabé diuretikum, může způsobit dehydrataci, také zhoršit stav existujících žaludečních vředů nebo lidem s diagnostikovaným syndromem dráždivého střeva vyvolat průjem. Paradoxem je, že kofein většinou přijímáme, abychom se zbavili únavy, ale jeho pravidelné užívání ve večerních hodinách nebo ním často potlačovaný odpočinek má opačný výsledek. Začneme se cítit více vyčerpaní, dostaví se ztráta energie i nespavost, což jsou vlastně prvotní důvody, kvůli kterým jsme po kofeinu sáhli.

Závislost

Nejde sice o kokain nebo heroin, ale i na kofeinu je možné si vypěstovat závislost. Té zpravidla podléhají citlivější jedinci, kteří si navykli na jeho opakovaný příjem. Vynechání pravidelné dávky tak může vyvolat abstinenční příznaky, které se projevují únavou nebo bolestí hlavy. Častěji si závislost vybudují introverti, již jsou na množství kofeinu v krvi více vnímavější.

Kofein je obsažen i v čaji

Kolik šálků denně?

Budeme-li se bavit o dobré kávě nebo čaji, jsou horní hranicí spotřeby 4 šálky denně. Ideální jsou však 2 až 3. Více než 5 šálků denně může vyvolat třes rukou a neklid a takové dlouhodobé užívání může v budoucnu souviset s onemocněními srdce. Pokud bychom se bavili v miligramech, pak je nejvyšší denní hranicí spotřeby asi 400 mg kofeinu, více než 2000 mg už má negativní účinky. Jen pro představu, šálek typického espressa obsahuje 75 mg.

Mýty a fakta o kofeinu

  • nezpůsobuje žaludeční vředy, rakovinu ani srdeční arytmii
  • zabraňuje vzniku některých nemocí nebo tlumí jejich průběh (např. migréna, průduškové astma)
  • dětem kofein v malém množství neškodí, dokonce ho dětské tělo vypudí rychleji než to dospělé
  • blokuje adenosin, který navozuje spánek, a tím udržuje stav bdělosti
  • mléko v kávě jeho účinek netlumí a je vhodnější pro lidi s citlivějším trávením
  • káva odbourávání alkoholu v žádném případě neurychluje
  • kvůli ovlivňování výkonu sportovců byl kofein Mezinárodním olympijským výborem přidán na seznam zakázaných látek