Obchod vám neumožní vrátit zboží z hygienických důvodů? Někdy stejně musí, tvrdí odborníci

Balení zboží v internetovém obchodě Ground Picture / Shutterstock

Nejednomu zákazníkovi se stalo, že doma chtěl vyzkoušet své zboží a následně ho vrátit zpět do obchodu. Jenže někteří obchodníci neumožňují vrácení zboží a odůvodňují to především hygienou. Jenže v jakém případě má na takové jednání obchodník nárok a kdy nám zboží musí vzít zpět i přesto, že původně nechtěl?

Přečtěte si také

Vychutnejte si víkend ve znamení asijské kuchyně: 5 tipů oběd pro celou rodinu

Zákazníci jsou v dnešní době zvyklí nakupovat přes internet a oblíbili si i výhody spojené s tímto nakupováním. Nejenže tyto nákupy probíhají z pohodlí domova, ale ve většině případů má zákazník právo vrátit zboží zakoupené přes e-shop do 14 dnů. Jsou ale prodejci, kteří tuto možnost nenabízí nebo se snaží tvrdit, že to nelze.

Někteří obchodníci vrácení neakceptují

Většinu zakoupeného zboží, ať už se jedná o elektroniku, oblečení, domácí sortiment nebo jiné výrobky, lze pohodlně vrátit, a to bez udání důvodu. Obchodníci tuto možnost odůvodňují tím, že zákazník nemá díky nákupu přes internet možnost zboží vyzkoušet, prohlédnout ani otestovat.

„Z hygienických důvodů vám toto zboží nemůžeme vzít zpět. Omlouváme se za komplikace.“ Tak zní jedna z klasických výmluv obchodníků, kteří se rozhodnou, že nebudou akceptovat vrácení zboží ve standardní lhůtě. Jenže ne vždy mohou obchodníci vrácení zboží klientovi odmítnout.

Vrácení zboží v kamenném obchodě

Pokud si zakoupíte zboží v kamenném obchodě, záleží vždy na daném obchodníkovi, zda vám výměnu zboží umožní či nikoliv. Zákon totiž nestanovuje právo na vrácení zboží v kamenném obchodě, kde má zákazník dostatek času na vyzkoušení, prohlédnutí a jiné prostudování zboží.

V dnešní době však většina obchodníků akceptuje alespoň výměnu zboží, a to do sedmi, čtrnácti nebo třiceti dnů. Jedná se však o jejich dobrou vůli, kdy chtějí zákazníkovi vyjít vstříc. Co se týče samotného vrácení, záleží na konkrétním prodejci.

Vrácení zboží přes e-shop

U zboží zakoupeného přes e-shop je samotné vrácení mnohem snazší. Při online nákupu mají zákazníci právo podle občanského zákoníku vrátit zakoupené zboží do 14 dnů od jeho převzetí bez nutnosti zdůvodnění. Toto právo jim umožňuje odstoupit od kupní smlouvy. Obchodník je poté zákonně povinen vrátit zákazníkovi peníze, a to rovněž do 14 dnů od odstoupení od smlouvy.

Některé internetové obchody se snaží vyjít svým zákazníkům vstříc tím, že jim nabízejí prodlouženou lhůtu pro vrácení zboží. Tato lhůta může být 30, 45, nebo dokonce 100 dnů. Při vrácení zboží je obchodník povinen vrátit nejen kupní cenu produktu, ale i náklady na jeho dopravu.

Žena se sluchátky na uších Drazen Zigic / Shutterstock

Zboží v zapečetěném obalu nelze vrátit

Podle občanského zákoníku existuje několik výjimek, během kterých nelze některé zboží z hygienických důvodů vrátit. Mezi první z nich patří zboží, které je zabaleno v tzv. zapečetěném obalu. Obvykle se jedná o pevně zapečetěný a vzduchotěsný plastový obal.

Zapečetěný obal plní dvě základní funkce. První je ochrana zboží, aby byly udržovány jeho hygienické vlastnosti. Druhá funkce spočívá v tom, že pečeť obalu, kterou nelze snadno obnovit po otevření, slouží jako indikátor, že došlo k narušení těchto hygienických vlastností.

Vrácení sluchátek nebo holicího strojku má své výjimky

Ačkoliv většina obchodníků netoleruje vrácení sluchátek právě z výše uvedených hygienických důvodů, existují výjimky, kdy zakoupená sluchátka můžete bez udání důvodu vrátit. Sluchátka do uší můžeme vrátit pouze v tom případě, kdy disponují vyměnitelnými silikonovými nástavci. Například společnost Datart vrácení sluchátek akceptuje, a to za podmínky snížení hodnoty zboží a dalších nákladů na vyčištění.

„Zákazníci u nás mají možnost vrátit zboží s hygienickým charakterem. Má to však pevně daná pravidla. Odstoupení od kupní smlouvy umožňujeme, nicméně vzhledem k tomu, že máme důvod se domnívat, že zboží bylo použito, musíme je z hygienických důvodů uvést do původního stavu. Uvedení do původního stavu pro nás představuje snížení hodnoty zboží, resp. škodu, jejíž náhradu v penězích budeme požadovat,“ prozradila pro Kupi mluvčí společnosti Datart Petra Psotková.

Naopak společnost Alza neumožňuje vrácení zboží, které podléhá hygienickým podmínkám. „Pokud se jedná o spotřební či hygienické zboží, lze odstoupit od smlouvy pouze v případě, pokud není porušen originální obal balení, popřípadě jiný hygienický obal chránící samotné zboží. V opačném případě není vrácení zboží umožněno,“ píše se na stránkách společnosti Alza.

Zdroje: Kupi.cz, dTest, ČOI, Alza