Levné nákupy ze zahraničí: Opravdu se tak vyplatí?

Člověk nakupuje na e-shopu, který si prohlíží na tabletu. Je na něm 50% sleva Rawpixel.com / Shutterstock.com

Už naše babičky říkávaly, že levná věc je drahá, a něco na tom je. Spoustu produktů můžete na zahraničních e-shopech najít za nižší ceny než u nás. Vždy je ale potřeba si uvědomit, že konečná částka se odvíjí i od ceny dopravy, a pokud jde o prodejce mimo Evropskou unii, připravte se i na platbu DPH a případně také cla. Záleží především na hodnotě zboží. Dále pak počítejte se složitější reklamací.

Přečtěte si také

Koupací sezóna se blíží! Jak vyčistit bazén po zimě krok za krokem?

Pozor na dobu doručení a cenu dopravy

Dodací lhůty se neustále zkracují, přesto není dobré se na uvedenou dobu doručení spoléhat. A to zejména v období před Vánoci, kdy objem zásilek výrazně narůstá a logistické společnosti nestíhají. Ve výjimečných případech totiž můžete čekat až 30 dní.

Dále věnujte pozornost i ceně dopravy, která se liší podle prodejce, země odeslání i vybrané doručovací služby. Pokud jste navíc nakoupili u obchodníka se sídlem mimo Evropskou unii, možná zaplatíte také za proclení. Je ale pravda, že stále přibývá e-shopů, které zřizují svoje sklady na území Evropské unie, aby jejich zákazníci clo řešit nemuseli.

Člověk si na počítači prohlíží e-shop, na kterém se prodávají sluchátka Gorodenkoff / Shutterstock.com

Sazba DPH

Až do 1. října 2021 jste vůbec nemuseli daně řešit. Tímto dnem ale vstoupila v platnost novela zákona, která vám ukládá povinnost zaplatit 21procentní DPH u každého produktu v hodnotě nad 22 eur.

Jak ale upozorňují odborníci z dTestu, velká část e-shopů je registrována v systému IOSS ( Import One Stop Shop) – to pak zákazník DPH neplatí. A pokud nakupujete zboží v hodnotě do 150 eur, vyhnete se i poplatkům spojeným s celním řízením. V opačném případě se vás clo týká.

Jak probíhá celní řízení?

Proclení za vás může vyřídit Česká pošta. Stačí jí po výzvě zaslat potřebné údaje a zaplatit poplatek podle aktuálního ceníku. Nyní se pohybuje okolo 100 korun. V případě, že České poště udělíte plnou moc, zaplatíte zhruba 100 korun. A pokud ne, bude poplatek přibližně o 50 korun vyšší.

U zásilek do 150 eur ale můžete nově využít i aplikaci Celní správy eCeP, do které se snadno přihlásíte pomocí elektronické identity (například té bankovní), a poplatkům České pošty se tak vyhnete. A co se stane, když si zásilku nevyzvednete? Bude poslána zpět odesílali na jeho náklady.

„Zákazníci se občas rozhodnou nespolupracovat a zásilku s povinnými doplatky si nepřevezmou. V takovém případě Česká pošta odešle zásilku zhruba po dvaceti dnech zpět na náklady odesílatele,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka společnosti dTest.

Znepokojený člověk má před sebou otevřenou krabici a u ucha má mobil fizkes / Shutterstock.com

Jak na reklamaci na zahraničním e-shopu?

Nikdo z nás určitě nechce při nákupu myslet na reklamaci, ale opatrnost je namístě. Každý zahraniční e-shop tedy doporučujeme si prověřit, a to včetně podmínek reklamace, které by měly být vždy uvedené přímo na webu. Ideální je předpřipravený formulář, nebo alespoň popis postupu vrácení zboží. V případě, že tyto informace chybí, raději si nákup ještě rozmyslete. Zároveň mějte na paměti, že se obchodník nemusí řídit českým právem.

Jestliže k reklamaci skutečně dojde, obrňte se trpělivostí a postupujte podle obchodních podmínek uvedených na e-shopu nebo všeobecně platných pravidel. Kompletní návod najdete na mnoha českých webech. Základem je ale popis problému, ideálně i s fotografiemi, a odeslání produktu zpět na uvedenou adresu, které pravděpodobně zaplatíte na vlastní náklady, ale to je běžná praxe i u českých prodejců. Pro vrácení peněz pak bude zřejmě nutné zadat i mezinárodní označení IBAN.

Zdroj: dTest.cz, iRozhlas.cz, SeznamZpravy.cz, Novinky.cz, Podnikatel.cz