PENNY jako první končí s kartonovými stojany. Nahradí je sdílené palety na prodejnách

Kartonové regály v prodejně Penny PENNY

Řetězec PENNY spustil 26. října pilotní projekt opakovaně využívaných prezentačních stojanů v prodejnách. Doposud využívané kartonové stojany, které se často po dvou týdnech vyhazují, nově nahradí drátěné modely navržené na principech cirkulární ekonomiky. Nový systém snižuje ekologickou zátěž a současně šetří lidské zdroje v provozu.

Přečtěte si také

Nejlepší a nejrychlejší svařák vykouzlíte už za 15 minut. Základem je karamel

Nestlé a Penny testují vratné stojany na zboží

Tisíce jednorázových kartonových stojanů na zboží, tzv. POS stojanů, se ročně vyhodí v prodejnách obchodních řetězců. Někdy se vytřídí, jindy skončí ve směsném odpadu.

Zbytečnému odpadu chce předejít Nestlé, které testuje nové cirkulární stojany vyvinuté společností POSpooling v deseti vybraných prodejnách PENNY. Zákazníci zde mohou z nových stojanů vybírat nejprodávanější čokoládovou tyčinku v Česku, kterou je KOFILA.

Nákupní vozík s logem Penny Jan von nebenan / Shutterstock.com

PENNY je ideálním partnerem nejen díky vysokému počtu prodejen, ale i kvůli tomu, že stejně jako my vnímá udržitelnost jako jednu ze svých priorit,“ dodává Lenka Soal, trade marketing manažerka Nestlé, „Chceme otevřít a zjednodušit cestu k využívání těchto stojanů všem dodavatelům z řad potravinářských a FMCG firem. Čím více dodavatelů bude stojany sdílet, tím bude nižší dopad na životní prostředí i nižší náklady,“ pokračuje.

Následně po vyhodnocení všech přínosů PENNY plánuje využití cirkulárních stojanů v celé své prodejní síti.

PENNY zavedením sdílených stojanů dělá další krok k přechodu od recyklační ekonomiky k cirkulární, jelikož cílem je v budoucnosti dosáhnout Zero Waste Retail, tedy obchodu s nulovými odpady.

Šetří vodu, energii, náklady a zefektivňují práci v obchodě

Jedná se o efektivní náhradu neekologického způsobu hospodaření ve stylu „spotřebuj a vyhoď“. Díky permanentnímu řešení se sdílením minimalizuje celková environmentální zátěž, což potvrzuje také studie LCA (Life Cycle Assessment).

Navíc systém sdílených stojanů pomáhá řešit budoucí problémy s nedostatkem dřeva, výrobků z něj, tedy i papíru, a jejich dalšího využití a recyklace.

„Z ekonomického pohledu je cílem nezvyšovat současné náklady spojené s nákupem jednorázových stojanů. Jedná se tedy o udržitelné řešení bez negativního dopadu na náklady, což je poměrně vzácné,“ doplňuje Lenka Soal z Nestlé.

Stojany ušetří také čas zaměstnancům maloobchodů, kteří likvidací kartonových předchůdců trávili denně až hodinu. „Ukazujeme, jak lze aplikovanou cirkulární ekonomiku dělat v praxi. Teorie je všude hodně, ale jedině reálné zkušenosti nás posunou dál,“ říká Mirka Procházková, jednatelka společnosti POSpooling s.r.o.

Žena bere balenou vodu v supermarketu z palety voronaman / Shuttertock.com

Systém jako u palet

Cirkulární POS stojany fungují na podobném sdíleném systému jako CHEP nebo LPR palety. Stojan se z prodejny vrací zpět k výrobci, který jej následně může pronajmout jinému dodavateli. Po vyprodání zásob se stojany složí, aby zabraly minimum místa. Následně pokračují do centrálního skladu, kde se očistí, opraví a připraví k dalšímu použití.

Jeden týden může stojan sloužit například v drogerii a jindy zase podporovat prodej v supermarketu. Studie životního cyklu (LCA), kterou si Nestlé nechalo zpracovat u LCA Studio s. r. o., srovnává environmentální dopady kartonových a cirkulárních stojanů, přičemž cirkulární (drátěný) stojan z pohledu celkové environmentální zátěže na životní prostření vychází až 5krát lépe než stojan kartonový. Velkou změnou je nastavení nového procesu vratné logistiky.

„Používáme sdílený systém palet a víme, jak je nejen efektivní, ale v důsledku také šetrný k přírodě. Proto jsme rádi, že díky spolupráci s Nestlé Česko a společností POSpooling můžeme jako první v retailu na našem trhu využít také řešení sdílených POS stojanů. V současné době denně likvidujeme stovky papírových stojanů od promovaných produktů. A nejde jen o úsporu papíru a snížení naší ekologické zátěže přírody, ale také o úsporu času našich zaměstnanců, ať už přímo na prodejnách nebo v logistice, i snazší manipulaci,“ popisuje výhody sdílených stojanů Tomáš Kubík, vedoucí komunikace PENNY.

Zdroj: Nestlé, PENNY