Amazon zaměstnává 750 tisíc robotů a nyní testuje humanoidní roboty

Humanoidní robot Digit při práci Amazon

Zatímco před několika lety vypadalo zaměstnávání robotů spíše jako zajímavý experiment, nyní se ukazuje, že je jejich potenciál mnohem větší, než většina lidí tušila. Vždy se říkalo, že je lidský faktor nenahraditelný, technologičtí giganti se ale zřejmě snaží ukázat pravý opak. Nejlepší demonstrací je Amazon zaměstnávající armádu robotů, která se pomalu blíží jednomu milionu. Zaměstnanci z masa a kostí budou navíc čelit těžkému soupeři, humanoidním robotům.

Přečtěte si také

Tip na rychlé pohoštění: Tortilla rolády s pomazánkou a zeleninou připravíte lusknutím prstu

Jak dlouho Amazon používá roboty?

Amazon začal s využíváním robotů už poměrně brzy. V roce 2012 uskutečnil velkou investici do zlepšení produktivity v dodavatelském řetězci akvizicí robotické společnosti Kiva. Už tehdy se spekulovalo, že chce lidi nahrazovat roboty.

Amazon uváděl, že se nechce rozhodovat mezi lidmi a roboty, ale že chce, aby lidé a roboti harmonicky spolupracovali. V současné době už tomu věří jen málokdo, Amazon aktuálně využívá přes 750 tisíc robotů a letos oznámil propuštění 18 tisíc pracovníků. Inovaci v oblasti robotiky je v Amazonu možné sledovat rok co rok.

Robot Proteus v akci Amazon

Jaké robotické technologie Amazon využívá?

Proteus – Nejprve začal využívat autonomní mobilní roboty Proteus. Robot Proteus byl zkonstruován tak, aby se při práci pohyboval se kolem zaměstnanců. Může například pomáhat s pohybem vozíků nebo přemísťováním balíků.

Cardinal – Poté přidal také robotické pracovní buňky Cardinal, které využívají umělou inteligenci a počítačové vidění k hbitému a rychlému výběru jednoho balíku z hromady balíků, jeho zvednutí, přečtení štítku a přesnému umístění do vozíku.

Containerized Storage System – Jedná se o pokročilý systém využívající roboty a software, který zaměstnancům umožní rychle a bezpečně podat jakoukoliv přepravku.

Sequoia – Jde o nový robotický systém, který má zaměstnancům pomáhat při plnění požadavků spotřebitelů. Umožňuje detekovat a ukládat zboží přijaté v jeho distribučních střediscích o 75 % rychleji. Také zkracuje dobu potřebnou ke zpracování objednávky prostřednictvím distribučního centra až o 25 % při zadávání objednávek.

Co jsou humanoidní roboti?

Amazon začal ve svých zařízeních testovat humanoidního robota s názvem Digit. Údajně je to v rámci výrazného tlaku na další automatizaci skladů. Nejde o žádný chytrý vozík s ramenem a senzory, ale o dvounohého robota, který dokáže uchopit a zvedat předměty. Spolupracuje se zaměstnanci a pomáhá jedinečným způsobem přesouvat a uspořádat zboží ve skladových prostorech.

Digit vytvořila společnost Agility Robotics, start-up podporovaný Amazonem se sídlem v Oregonu. Robot je 175 cm vysoký a váží 65 kg. Může se pohybovat dopředu, dozadu, do stran a přikrčit se. Unese až 16 kilogramů. Podle Amazonu bude počátečním použitím této technologie pomoc zaměstnancům s recyklací přepravek.

Humanoidní robot Digit Amazon

Nahradí roboti zaměstnance?

Ambiciózní tlak Amazonu na začlenění robotiky do svého masivního provozu vyvolal obavy z dopadu na jeho téměř 1,5 milionu zaměstnanců. Obavy přišly v době, kdy výzkum ukázal, že snahy o automatizaci mohou v USA do roku 2030 potenciálně zrušit kolem 73 milionů pracovních míst.

Tye Brady, hlavní technolog společnosti Amazon Robotics, řekl, že používání robotů by vytvořilo nová pracovní místa, i když by odstranilo některá již existující, která zahrnují „podřadné, všední a opakující se“ úkony. Firma zdůrazňovala, že je potřeba, aby každá operace měla lidi, kteří by na proces dohlíželi a kriticky uvažovali.

Přes nespočet společností využívající roboty je Amazon silně v popředí. Využívání robotů mu umožňuje fungovat mnohem efektivněji a zlepšovat služby zákazníkům. Jelikož jde o jednoho z největších zaměstnavatelů, rozšiřování jeho robotického personálu pochopitelně budí obavy, protože další vývoj robotů může znamenat další propouštění.

Zdroje: interestingengineering.com, aboutamazon.com, edition.cnn.com