Průzkum ukázal, že pokud se ekonomika uklidní, většina lidí by chtěla nakupovat jako dříve

Muž nakupuje v obchodě Song_about_summer / Shutterstock.com

Těžká doba donutila lidi k výrazným změnám nákupního chování. Mnoho spotřebitelů si odpírá zboží, které ještě v nedávné době považovali za standard. Toto uskromnění by však mělo být spíše dočasné. Jakmile bude situace optimální, většina spotřebitelů by se chtěla vrátit k původnímu životnímu stylu. Vyplývá to z nově provedeného průzkumu zaměřeného na spotřebitelské chování.

Přečtěte si také

Pozor na populární IKEA skleničky: dTest je označil za nebezpečný výrobek

Krize jako přechodné období

Průzkum, který provedla společnosti Attest odhalil, že 73 % lidí, kteří byli před krizí zvyklí na nákup privátních značek, by chtělo v tomto trendu pokračovat, až bude ekonomika opět stabilní. Pouhých 9 % lidí uvedlo, že privátní značky už kupovat nebudou. Zdá se tedy, že krize trvale ovlivnila nákupní preference jen u menší části populace a většina ji považuje pouze za období, kdy se musí spokojit s nižším standardem, než na který je zvyklá.

Průzkum byl proveden mezi 2 000 spotřebiteli v USA. Jelikož ale krize zasáhla celý svět, byly by výsledky průzkumy pravděpodobně velmi podobné těm americkým.

Nakupte si do zásoby

Cena je rozhodující

Průzkum dále ukázal, že 9 z 10 lidí se při nákupu aktuálně zaměřuje na nízkou cenu a 41 % lidí navštěvuje více obchodů, aby nakoupili zboží na nejlepší cenu. Nízké ceny přilákají do obchodu nakupující čtyřikrát častěji než speciální nabídky a akce. Je to důležitá informace, protože mnoho maloobchodníků se v posledních letech snaží zaměřovat na vyšší kvalitu, ale zákazníci jdou zejména po nízké ceně, a to často i na úkor kvality.

Žena vkládá drobné do peněženky Africa Studio / Shutterstock.com

Nákupní preference se mohou i nadále měnit

I když byla většina lidí zvyklá na dražší značky, čím déle krize trvá, tím méně je lidé postrádají. Zatím by se většina lidí ráda ke svým oblíbeným značkám vrátila, ale jelikož nikdo nedokáže předpovědět, kdy krize skončí, nákupní preference se mohou i nadále podstatně změnit.

Pro dražší značky to může být důležitý signál, aby namísto vyhlížení konce krize snížily své ceny. Pokud tak neučiní, pravděpodobně je k tomu donutí trh, protože nízká poptávka je vždy nejúčinnějším donucovacím prostředkem k nižší ceně. Mohli jsme to zaznamenat třeba u másla, které prudce zlevnilo poté, co se radikálně snížila poptávka.