Válka rychlé módy: Oděvní gigant SHEIN chce být větší než H&M a Zara dohromady. Co plánuje?

Web a logo společnosti SHEIN Wirestock Creators / Shutterstock.com

Trh má velmi bizarní vývoj, který kopíruje ten společenský. Zatímco dříve byla společnost rozdělena na vyšší, střední a nižší třídu, každým rokem se střední třída vytrácí a vznikají nám dvě velké skupiny spotřebitelů. Jedna je finančně zajištěná a hojně nakupuje luxusní módu. Druhá má omezené finanční možnosti a nakupuje převážně rychlou módu, jejíž popularita prudce roste. Svět rychlé módy zažívá velký konkurenční boj a oděvní gigant SHEIN by chtěl tento trh ovládnout.

Přečtěte si také

Obchodní řetězce si váží svých zaměstnanců: Kde si personál přijde na nejlákavější vánoční odměny?

Rychlé dotažení konkurence

Mnoho lidí o společnosti SHEIN doposud neslyšelo, ale přesto zaujímá významné místo na trhu. Jde o čínského online prodejce rychlé módy se sídlem v Singapuru. Jelikož je v Asii nejlevnější výroba, společnost mohla nasadit již od počátku nízké ceny, což se projevilo vysokou popularitou.

Na trhu je od roku 2008 a její prudký růst je tak rychlý, že v roce 2022 měla síť čítající přes 3000 dodavatelů a tržby 24 miliard dolarů. Společnost tak brzy dohnala giganty, kterými jsou Zara a H&M.

Ponožek není nikdy dost

Do roku 2025 největší prodejce rychlé módy

Koncem tohoto roku se společnost připravuje na IPO neboli na první veřejnou nabídku akcií (Initial Public Offering). Uvádí, že chce do roku 2025 své tržby zdvojnásobit na 58,5 miliardy dolarů. Tímto prohlášením chce nalákat další investory. Pokud se to společnosti povede, bude větší než Zara a H&M dohromady.

Čistý zisk společnosti byl v roce 2021 1,1 miliardy dolarů. Následně v roce 2022 klesl na 700 milionů dolarů, což bylo způsobeno vyššími náklady na výrobu a leteckou dopravu. Čínský gigant je ale velmi ambiciózní a tvrdí, že do roku 2025 bude jeho čistý zisk 7,5 miliardy dolarů. Zatím je nejisté, jestli jde jen o plané sliby před investory, nebo o reálné předpovědi, protože by šlo o více než desetinásobný zisk oproti minulému roku.

Asijské ženy pracují v továrně na oblečení catastrophe_OL / Shutterstock.com

Etické problémy společnosti

SHEIN již aktivně prodává po celém světě a často je přehlížena etická stránka tohoto prodejce. Společnost byla obviněna z porušování lidských práv a pracovních zákonů. Výroba rychlé módy je často spojena s otrockou prací, kdy lidé pracují za minimální výdělek a za nelidských podmínek. Například ve Velké Británii a Austrálii čelila obvinění z porušení zákonů týkajících se moderního otroctví. Čínští pracovníci společnosti pracovali 75 hodin týdně. Nyní má SHEIN údajně tým, který monitoruje partnery v dodavatelském řetězci.

Další problém se týká ekologie. Německá veřejnoprávní společnost Deutsche Welle upozornila, že činnost společnosti má obrovský dopad na životní prostředí. Kritizován byl fakt, že nakupování rychlé módy podporuje návykovost a lidé si kupují věci, které nepotřebují. To výrazně zvyšuje množství produkovaného odpadu.

Nové online tržiště v procesu

Obchod chce velmi brzy spustit své online tržiště, kde bude prodávat značky třetích stran. Tímto krokem se stane trnem v oku pro jiná tržiště, zejména pro Amazon. E-shop cílí na mladou generaci a jeho aktuálním problémem je skutečnost, že nemá velkou skupinu loajálních zákazníků, ale spíše náhodné zákazníky. Nyní se proto bude snažit zejména o to, aby se zvýšil podíl opakovaných nákupů produktů.

Jelikož vliv Číny ve světě roste a náklady tamních společností jsou nižší než v jiných zemích, zřejmě nebude tak těžké přesvědčit ziskuchtivé investory, aby investovali právě do této společnosti.