Noční můra obchodníků: Podle průzkumu 69 % spotřebitelů do půl roku omezí své výdaje

Muž počítající své peníze Teerasan Phutthigorn / Shutterstock.com

Pro obchodníky neexistuje nic horšího než spotřebitelé, kteří omezují své výdaje. Krize si vybírá svou daň, kterou je nižší nákupní apetit. Lidé hospodaří se stále menším rozpočtem, a to je nutí více šetřit a méně utrácet. Obchodníky pochopitelně zajímá výhled do budoucna, který by jim umožnil se lépe připravit na nadcházející sezóny. Proběhl průzkum, jehož výsledky přináší namísto naděje jen další obavy. Co mohou obchodníci od trhu v následujících měsících očekávat?

Přečtěte si také

Pro jednoho delikatesa, pro druhého postrach: Vynikající polévka z hovězího žaludku budí mezi Čechy vášně

Na co by se obchodníci měli připravit?

Mezinárodní síť poradenských společností PricewaterhouseCoopers (PwC) provedla nedávno průzkum, který zjistil, že inflace výrazně ovlivňuje nákupní zvyklosti spotřebitelů. V průzkumu bylo dotazováno 9180 spotřebitelů a polovina z nich je velmi nebo dokonce extrémně znepokojena svou osobní finanční situací.

Nenechte si ujít maso ve slevě

Přečtete si zásadní zjištění průzkumu:

  • 69 % respondentů chce v příštích 6 měsících omezit nepodstatné výdaje.
  • 26 % respondentů chce zachovat své výdaje za luxusní a značkové zboží.
  • 43 % respondentů chce v příštích 6 měsících zvýšit své online výdaje.
  • 21 % respondentů chce v příštích 6 měsících pořizovat další luxusní zboží.
  • 11 % respondentů chce přejít na nakupování v kamenných obchodech, aby ušetřili výdaje za doručení.
Muž a žena nakupují přes telefon fizkes / Shutterstock.com

Zákaznické chování se mění

Mění se nejen nákupní rozpočet, ale také preference spotřebitelů. Zatímco dříve byla většina lidí věrná svým oblíbeným značkám, dnes preferují levnější alternativy. Díky tomu jsou otevřenější cenově dostupným značkám, které dříve ani neznali. Nákup levného zboží přestává být znakem špatné sociální situace, ale běžným trendem. Také spotřebitelé stále častěji oželí pravidelné nákupní položky, na které byli zvyklí.

Výjimkou jsou movití spotřebitelé

Jediná výjimka se týká spotřebitelů, kteří nakupují luxusní zboží. Jde převážně o movité lidi z vyšší třídy, na které má inflace zanedbatelný vliv. U této třídy jsou finanční problémy méně obvyklé. Podle výzkumu společnosti Bain & Company minulý rok zaznamenalo 95 % luxusních značek v USA a Evropě pozitivní růst. Ten by měl pokračovat i tento rok. Letos by se měl luxusní trh zvýšit zhruba o 21 % a dosáhnout hodnoty kolem 1,45 bilionu dolarů.

Průzkum odráží aktuální plány spotřebitelů, ty se však mohou měnit, protože situace na trhu není stabilní. Pro obchodníky jde ale i tak o cenné informace, protože podle nich mohou naplánovat svou prodejní strategii.