Berete výběr bot jako vážnou věc, nebo vám na něm tolik nesejde? Zatímco u oblečení byli spotřebitelé vždy otevření různým značkám za různé ceny, u obuvi převažovala věrnost značce a cenové kategorii. Za kvalitní boty si lidé neváhali připlatit, ale to se mění. Důvodem je rostoucí inflace, která mění nákupní chování i u tak specifického sortimentu, kterým jsou boty. Výraznou změnu preferencí odhalila studie, která obchodníkům jasně ukazuje, že je o drahé značky stále menší zájem.
Globální poradenská firma AlixPartners nedávno provedla průzkum, ve kterém odhalila, že cena je pro zákazníky důležitější než věrnost značce. 60 % dotazovaných uvedlo, že by kvůli ceně změnili značku obuvi a 80 % by změnilo i prodejce. Ukázalo se, že boty už zdaleka nejsou prioritou.
Zatímco dříve byl jejich pravidelný nákup považován u většiny lidí a samozřejmost, níže můžete vidět, kolik procent lidí v jednotlivých věkových skupinách už nebere nákup bot jako prioritu.
didesign021 / Shutterstock.com
77 % lidí si za posledních 12 měsíců koupilo boty v kamenném obchodě. Online si je koupilo 56 % lidí, což je nárůst o 20 % ve srovnání s předchozím rokem. Naznačuje to, že se levnější obuv snadněji hledá online.
V průzkumu se firma ptala také na tři důvody, proč lidé upřednostňují online nakupování před kamennými obchody.
Kupte se slevou Dámské biopantofle.
Z průzkumu dále vyplývá, že 89 % zákazníků nakupujících obuv online očekává dopravu zdarma a bezplatné vrácení. Mezi další hlavní důvody pro nákup online patří snadné nakupování online a doručení domů. Pro obchodníky by to měla být důležitá informace, podle které mohou plánovat další prodeje.
„Mít přísnou operační strategii a následně ji skutečně realizovat je nyní důležitější než kdy jindy,“ řekl Raj Konanahalli, výkonný ředitel pro spotřebitelské produkty ve firmě AlixPartners.
kitzcorner / Shutterstock.com
Firma AlixPartners nebyla jediná, která zjišťovala nákupní preference. Důležitá zjištění přinesl také průzkum společnosti PowerReviews, který byl provedený minulý rok v létě. Podle něj se 74 % všech výdajů za obuv odehrává online. Průzkum společnosti Morning Consult, který se týkal jen respondentů z USA, také odhalil změnu nákupních návyků. Při nakupování v kamenných obchodech zde lidé nejčastěji využívají kamenné prodejny Walmart, Nike a Adidas. V případě online nákupů proběhne 66 % všech nákupů bot v Amazonu.
Pokud chtějí být obchodníci konkurenceschopní, musí sledovat chování zákazníků. Jelikož preferují nízkou cenu, znamená to pro ně nabízet levnější obuv, a tím pádem mít také menší tržby. Nicméně stále více lidí nakupuje obuv online, což může znamenat, že uvidíme stále méně kamenných prodejen obuvi, které budou kvůli nižšímu zájmu i tržbám nuceny zavřít nebo přesunout své podnikání online.
Volba nižší ceny nutně neznamená snížený zájem o nákup bot. Průzkum od Footwear Distributors & Retailers of America ukazuje, že v roce 2021 vzrostly spotřebitelské výdaje za obuv skoro o třetinu. Prohlubující se krize ale může znamenat další změny v chování spotřebitelů. Jelikož se čísla rok od roku razantně mění, je velmi složité předpokládat, jak se situace na trhu bude dále vyvíjet.